Gå til innhold

Hva syntes dere om denne artikkel i aftenposten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/RzrJKx/alle-skal-til-psykiatrien-alle-maa-faa
Syntes denne overlegen ikke hører hjemme i psykiatrien. 
Sitat som dette: «Eg har kome hit i håp om at du kan fikse meg.» Irriterer hm tydeligvis.

Ja, hva gjør man hvis man drar til legevakta med ett brukket bein. Sier «håper du kan fikse 50% av dette?»

Skjønner at ingen kan løse alt, men hans holdning er litt feil, syntes ihvertfall jeg. 

Personlig er jeg ganske alvorlig psykisk syk, men ikke tunge diagnoser. 
Har fått innvilget 45 min annenhver uke, dette skal være eksponeringstrening, samtaleterapi etc. Ikke mye å skryte av det. 

Anonymkode: fbeb5...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, hva gjør man hvis man drar til legevakta med ett brukket bein. Sier «håper du kan fikse 50% av dette?»

Når du drar direkte sammenligninger mellom somatikken og psykiatrien på denne måten har du egentlig spilt deg selv ut på sidelinjen før debatten har kommet i gang.

Ellers tenker jeg det er positivt at fagfolk nå begynner å ta sine samfunnsoppgaver seriøst, istedenfor å bare følge stillingsinstruksen (og resten av manus). Sykeliggjøringen av normale livsprosesser både hos barn og voksne begynte på 80-tallet, og allerede da var det flere som advarte mot konsekvensene, bl.a. at det ville gå ut over de virkelig syke. Men det er fortsatt en lang vei å gå, bl.a. når det gjelder den kulturelle kompetansen hos psykiatere og leger, samt viljen til å kritisere f.eks. reklameindustrien og dens metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen etterhvert mange normale livsprosesser som blir henvist til Psykisk helsetjenester i kommunen også. 

Anonymkode: 5da16...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jammen etterhvert mange normale livsprosesser som blir henvist til Psykisk helsetjenester i kommunen også. 

Anonymkode: 5da16...7cf

Ja, og derfor er det ikke hjelp å få for de alvorlige psyke og syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Ja, og derfor er det ikke hjelp å få for de alvorlige psyke og syke.

Det er de sykeste som får hjelp. De mindre syke kommer ikke til. 

Anonymkode: a391d...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (26 minutter siden):

Ja, og derfor er det ikke hjelp å få for de alvorlige psyke og syke.

Det handler vel mest om at behandlingstilbud og sengeplasser legges ned i en rasende fart. 

Anonymkode: 5da16...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det handler vel mest om at behandlingstilbud og sengeplasser legges ned i en rasende fart. 

Anonymkode: 5da16...7cf

Ja, politikerene skjønner ikke at det finnes pasienter som ikke passer inn i «rask tilbake» pakkeforløpet.
 Må ha flere sengeplasser.

Anonymkode: fbeb5...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg selv er forundret over hva folk, ja, også innen helsevesenet selv foreslår jeg skal gå til samtale for. Nå sist fordi jeg har hatt et røft halvår med en grusom sjef og mistet en av mine nærmeste etter et kort og brutalt sykeleie. Men det er ikke slikt jeg går til samtale/terapi for. Ikke engang sorggruppe føler jeg behov for. Det er nitrist, men sorgen må gå sin gang i hverdagen og jobben prøver jeg å bytte. 

Anonymkode: 5da16...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker innleggsforfatter som at han er lei og irritert av at folk kommer og ønsker innleggelse på tynt grunnlag. Da tenker jeg at legen glemmer at det er jobben hans nettopp å vurdere hvem som har behov for innleggelse i akuttpsykiatrien og ikke. Det er ikke pasientens ansvar å vurdere, pasienten vet ikke hvilke kriterier som legges til grunn eller hva som er hensiktsmessig behandling, eller hva man skal se an og ikke behandle.

Det er stadig slike innlegg i avisen fra helsepersonell, det er også f.eks latterliggjøring av folk som kontakter legevakt for andre problemstillinger (tett nese), eller går til legen for ofte pga helseangst.

Jeg tenker at dette alltid vil være en utfordring og at løsningen er å være stødig i vurderingene av hvem man skal avvise, drive litt folkeopplysning om hvor man kan henvende seg eller hvordan man kan håndtere ulike normale livsbelastninger, i stedet for å klage i avisen over at man i akuttpsykiatrien blir eksponert for folk som ikke hører hjemme i akuttpsykiatrien, eller i psykiatrien i det hele tatt.

Det kan virkelig ikke være slik at folk flest (og i hvert fall ikke folk i krise) skal være i stand til selv å vurdere om man har behov for akuttinnleggelse i psykiatrien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...