Gå til innhold

Flest selvmord hos kvinner skjer i alderen 45-74år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dårlig fysisk helse, uten utsikter til bedring?

Depresjoner knyttet til lavt østrogennivå etter overgangsalder hos kvinner?

Endret av Sokk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at selvmord blant kvinner også kommer i søkelys. Man hører jo for det meste bare om menn, og fokus er der. 

Anonymkode: bd8d0...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsalder, + at kvinner tar vare på både barn, sambo/ektemann, og pleier gamle foreldre + jobb, 

Anonymkode: 6e105...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva kan årsakene være? 

Samt hos menn så er de fleste over 75år

Anonymkode: 7e50d...332

Hvor har du leste dette? Dataene jeg finner viser at menn over 40 år står for 45% av selvmord samt at disse utgjør 2 av 3 blant menn 

Anonymkode: 594f5...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva kan årsakene være? 

Samt hos menn så er de fleste over 75år

Anonymkode: 7e50d...332

Få i forhold til menn.

Figur 2.  Antall selvmord per 100 000 innbyggere for menn og kvinner i ulike aldersgrupper, basert på tall for 2017-2021. Datakilde: Dødsårsaksregisteret. Tabell: Norgeshelsa statistikkbank, Folkehelseinstituttet

Anonymkode: 48b20...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at gruppen 75+ plutselig dominerer, menn 40+ har vel nesten alltid ligget på toppen. Lurer på hva grunnen til dette er.

Også enorm forskjell imellom menn og kvinner, men slik har det alltid vært.
 

Anonymkode: 594f5...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg tipper at det er fordi da er ungene voksne og flere og flere blir single og alene. 

Anonymkode: 7e50d...332

Tror nok det er riktig. 

Anonymkode: b2b8e...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så rart at gruppen 75+ plutselig dominerer, menn 40+ har vel nesten alltid ligget på toppen. Lurer på hva grunnen til dette er.

Er du sikker på det? Jeg tror medianalderen har pleid å ligge mellom 40 og 50, men det kan like gjerne bety at det er en god del ganske unge og en god del ganske mye eldre.

Dessuten er det vel slik at det oppdages lettere at gamle menn med rikelig tilgang på medisiner, tar livet sitt, enn om en mellom 40 og 50 bruker bilen. Men nå gjetter jeg bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (2 timer siden):

Endring i hormoner kanskje? I tillegg til «markedsverdien» synker? 

Synes det er trist at vi skal bruke ord som «markedsverdi» på kvinner.

Anonymkode: b2b8e...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (17 minutter siden):

Er du sikker på det? Jeg tror medianalderen har pleid å ligge mellom 40 og 50, men det kan like gjerne bety at det er en god del ganske unge og en god del ganske mye eldre.

Dessuten er det vel slik at det oppdages lettere at gamle menn med rikelig tilgang på medisiner, tar livet sitt, enn om en mellom 40 og 50 bruker bilen. Men nå gjetter jeg bare. 

Om en bilkrasj er uhell eller med vilje er vel lett å se? Er det ikke bremsespor så kan man jo begynne å lure

Anonymkode: 7e50d...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cilie skrev (2 timer siden):

Endring i hormoner kanskje? I tillegg til «markedsverdien» synker? 

Jeg tror ikke det har noe med "markedsverdien" å gjøre. Når en kvinne er 50år så finner de bare menn i tilsvarende alder. 

Det er veldig sjelden at 50år gamle menn heller vil ha 20-30år gamle samboere enn jevnaldrende. 

Anonymkode: 7e50d...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg tror ikke det har noe med "markedsverdien" å gjøre. Når en kvinne er 50år så finner de bare menn i tilsvarende alder. 

Det er veldig sjelden at 50år gamle menn heller vil ha 20-30år gamle samboere enn jevnaldrende. 

Anonymkode: 7e50d...332

Nei 50år gamle menn vil ikke ha 20-30år gamle samboere. Men de ønsker helst at kvinnene er yngre enn de selv er.

Anonymkode: b2b8e...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er trist at vi skal bruke ord som «markedsverdi» på kvinner.

Anonymkode: b2b8e...360

Både menn og kvinner kan sies å ha en «markedsverdi».

Anonymkode: d73d9...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om en bilkrasj er uhell eller med vilje er vel lett å se? Er det ikke bremsespor så kan man jo begynne å lure

Anonymkode: 7e50d...332

Mulig det, men jeg tror det skal mer til enn litt tvil om hva som egentlig foregikk, for at dødsårsaken skal bli registrert som selvmord i stedet for ulykke. Og det er de registrerte dødsårsakene som er grunnlaget for statistikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Synes det er trist at vi skal bruke ord som «markedsverdi» på kvinner.

Anonymkode: b2b8e...360

Enig i det og satt det i anførselstegn. Ble brukt av psykologer opprinnelig, hvorav en tidligere har sagt at kvinner mister duggfriskheten etter 35. Det var tøffe ord, men det er nok også noe sannhet i det. 

Jeg kan lett se at menn 60+  fortsatt er attraktive. Men det er nok heller sjelden at menn ser på damer 20+ år eldre som veldig attraktive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når en kvinne er 50år så finner de bare menn i tilsvarende alder. 

 

Ja, sånn fra 48- 70-ish, mens en mann på 50 nok tenker 35-50 maks… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...