Gå til innhold

Hiv - smittet ??

Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Har nettopp fått greie på at min mann har vært utro. Han taff på en hore, en dag han var stresset og frustrert, og tok seg en liten runde med henne. Nå har han tatt hiv-test, som var negativ, men problemet er bare at det har ikke gått mer enn tre uker siden han hadde samleie med denne kvinnen. Legen hans sa at når prøven var negativ, kunne han ha samleie som vanlig og det hadde vi før jeg visste at han hadde vært utro. Men så lurer jeg på; kan han allikevel ha fått hiv ? Kan det ikke ta 6-12 uker før det blir påvist ? Og hva med meg ? Kan jeg være smittet ? Han sier at hvis han har fått hiv, så har jeg fått det og, men jeg er ikke sikker på om det er sånn at alle får det første gangen. Jeg har sagt at jeg ikke vil ha samleie med han før dette er avkreftet, noe han blir sint for, for har han hiv, så har jeg det og, og da er det bare å kjøre i gang. Hva skal jeg gjøre/svare han med ? Vi har tre barn, og jeg har lyst til å se dem vokse opp.

Trenger virkelig hjelp, vet ikke hva jeg skal gjøre. Sannsynligvis er han ikke smittet, men jeg vil heller være føre var enn etter snar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48392-hiv-smittet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Hei,

Det er ingen lystig situasjon. Det er vanskelig å svare med sikkerhet hvor fort etter smitte blir HIV prøven positiv. Hos ganske mange blir prøven positiv i løpet av 3-4 uker, men det er ganske mange som ikke blir positiv før noen uker senere. Det er vanlig å si 6 uker, som gier en ganske sikkert resultat. Din man tar feil, når han sier at har han HIV så har du også når dere har hatt samleie. HIV overføres slett ikke hver gang det er samleie. Overføringen's "effektivitet" avhenger av en rekke ting, bl.a. hvor mye virus partneren har i blodet, hvilken fase av infeksjonen har er i ( så tidlig som han eventuelt er i infeksjonsutviklingen har han sannsynlig relativt lite virus i blodet og det betyr mindre sannsynlig overføring. Det er også faktorer hos mottakeren som spiller inn. Hvis jeg skal driste meg til å antyde noe råd vil jeg si at jeg ville vente med samleie til han har fått tatt en test 6 uker etter mulige smittetidspunktet. Hva med kondom forresten?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48392-hiv-smittet/#findComment-189681
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...