Gå til innhold

Hva kan man forvente å få av behandling på psyk pol for overspising og overvekt? Og hvor stor kompetanse har stort sett en psykiater om emnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har blitt veldig overvektig grunnet at jeg sliter såpass mye med overspising så jeg skal straks i gang med behandling på psyk pol hos psykiater. Jeg er veldig glad for at jeg i det hele tatt fikk godkjent henvisningen og i det hele tatt får ett tilbud! Men jeg lurer veldig på hva jeg kan forvente å få av behandling og hvor stor kompetanse vil en psykiater stort sett ha ift overspising? Jeg har jo lest mye om at mange behandlere har lite kompetanse på overspising og liten interesse av å behandle dette? Stemmer dette virkelig? Jeg regner jo med at det nok sikkert varierer veldig fra behandler til behandler, jeg kan jo ha kjempeflaks og få tildelt en behandler som har lest seg mye opp på overspising og finner det givende å behandle. Så det er jo sikkert vanskelig for noen her inne å si noe om kompetanse og slikt, men jeg spør likevel i tilfelle noen har noen erfaring med dette? Og hvordan foregår selve behandlingsforløpet? Jeg har bare hørt en annens erfaring med behandling av bulimi ved samme poliklinikk og hun måtte skrive ned absolutt alt hun spiste og om hun kastet det opp eller ikke... Vet ikke om det har noe for seg? For jeg er jo veldig klar over at jeg spiser alt for mye...

Anonymkode: 4520c...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt: På store DPS er det større muligheter for subspesialisering, og dermed større mulighet for at behandler har høy kompetanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er det pga antipsykotika du har gått opp i vekt? 

Anonymkode: d3d6a...276

Ikke i denne omgangen, tror jeg. Jeg bruker antipsykotika men jeg tror det er mest problemet mitt med selve overspisingen som har ført til vektoppgang nå. Jeg gikk opp 40 kg da jeg begynte på zyprexa for ca 9 år siden, men det er lenge siden jeg sluttet på den nå. Jeg klarte å gå ned ca 30 kg etter seponering. Jeg bruker dog seroquel nå og er ca 25 kg overvektig da, og jeg har hørt at den også kan gi økt matlyst så det kan jo være den spiller en liten rolle men jeg opplever det ikke like ille som på zyprexa som virkelig ga ulvehunger og følte jeg aldri ble mett. Nå kan jeg bli stappmett og kjempekvalm når jeg overspiser, men jeg sliter med å stoppe likevel. 

nachnoo skrev (24 minutter siden):

Generelt: På store DPS er det større muligheter for subspesialisering, og dermed større mulighet for at behandler har høy kompetanse. 

DPS jeg skal få behandling ved er i Ålesund. Men jeg tror dessverre at de mangler en del behandlere nå siden de sa opp avtalen de hadde med de private behandlerne om å ta i mot pasienter fra dem. Så vidt jeg leste i avisen hadde de nylig utlyst 25 nye stillinger fordi de ønsket å ansette behandlere selv i stedet for å bruke private. Utrolig dumt spør du meg, jeg skjønner ikke helt hvorfor de bare ikke kunne beholde avtalen de hadde?  Men subspesialisering betyr det at behandler har spesialisert seg videre på ett spesifikt tema da, som f.eks spiseforstyrrelser og dermed også overspising? 

Anonymkode: 4520c...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er lite kompetanse på overspisingslidelse i psykiatrien. Det er enda ikke en diagnose i Norge og derfor er det nok kun spesielt interesserte som har lest seg opp på det. Men overspisingslidelse har også endel til felles med de andre typene spiseforrstyrrelse og det kan de jo ha kompetanse på. I tillegg så er det ofte mye med en spiseforstyrrelse som handler om manglende følelsesregulering som de også har kompetanse på. 

Det å føre opp alt en spiser er vanlig behandling også ved overspisingslidelse. Men man skriver også ned hva man følte når man spiste. Kanskje klarer du etterhvert finner et mønster. 

Jeg har drevet på med dette lenge, i samarbeid med ROS (som vet mye om overspisingslidelse) Jeg begynner å identifisere noen triggere og bli klar over hvilke følelser som kommer opp i forkant av en overspising. Jeg har enda ikke klart å gjøre så mye med det, men jeg er på vei

Sjekk ut ROS sin side om overspisingslidelse https://roskompetanse.no/

Lykke til 

Anonymkode: 8a483...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min erfaring er at det er lite kompetanse på overspisingslidelse i psykiatrien. Det er enda ikke en diagnose i Norge og derfor er det nok kun spesielt interesserte som har lest seg opp på det. Men overspisingslidelse har også endel til felles med de andre typene spiseforrstyrrelse og det kan de jo ha kompetanse på. I tillegg så er det ofte mye med en spiseforstyrrelse som handler om manglende følelsesregulering som de også har kompetanse på. 

Det å føre opp alt en spiser er vanlig behandling også ved overspisingslidelse. Men man skriver også ned hva man følte når man spiste. Kanskje klarer du etterhvert finner et mønster. 

Jeg har drevet på med dette lenge, i samarbeid med ROS (som vet mye om overspisingslidelse) Jeg begynner å identifisere noen triggere og bli klar over hvilke følelser som kommer opp i forkant av en overspising. Jeg har enda ikke klart å gjøre så mye med det, men jeg er på vei

Sjekk ut ROS sin side om overspisingslidelse https://roskompetanse.no/

Lykke til 

Anonymkode: 8a483...f81

Gode poeng du har. Jeg har faktisk snakket litt med ROS tidligere på chat og jeg har også sendt e-post og bedt om en-til-en samtaler med fokus på overspising og har fått beskjed om at jeg står på venteliste. Så det er jo bra. Hvor lenge har du fått hjelp av ROS hittil? Lurer bare litt på hvor mye tid det er vanlig å få samtaler der...

Anonymkode: 4520c...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått samtaler annenhver uke i et halvt år. Jeg regner med å fortsette en stund til. De har ingen fast pakke så man får god hjelp. 

Jeg kan også anbefale de digitale kursene. Anbefaler mindfull compassion først og så eventuelt mindfull eating etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått samtaler annenhver uke i et halvt år. Jeg regner med å fortsette en stund til. De har ingen fast pakke så man får god hjelp. 

Jeg kan også anbefale de digitale kursene. Anbefaler mindfull compassion først og så eventuelt mindfull eating etterpå

Er det DPS eller ROS du snakker om nå? Det høres veldig bra ut uansett da.

Anonymkode: 4520c...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det DPS eller ROS du snakker om nå? Det høres veldig bra ut uansett da.

Anonymkode: 4520c...e09

Ros. Jeg fikk en kortvarig gruppebehandling for overspisingslidelse på dps. Det var ikke særlig til hjelp. Ros har vært mer hjelpsomt. Men alt hatt jo med hvilken behandler/rådgiver du får. Men min opplevelse med Ros, jeg har etterhvert brei erfaring med Ros, er at det der er samlet noe av det beste kunnskapen med overspisingslidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (1 time siden):

Ros. Jeg fikk en kortvarig gruppebehandling for overspisingslidelse på dps. Det var ikke særlig til hjelp. Ros har vært mer hjelpsomt. Men alt hatt jo med hvilken behandler/rådgiver du får. Men min opplevelse med Ros, jeg har etterhvert brei erfaring med Ros, er at det der er samlet noe av det beste kunnskapen med overspisingslidelse.

Kjipt at DPS ikke hjalp da. Vet du hvorfor du ikke fikk tilbud om vanlige samtaler med behandler på DPS? Jeg vet i alle fall at de ikke tilbyr gruppe for overspising på DPS her, så det blir en-til-en samtaler med psykiater. Det har jo mye å si hvilken rådgiver/behandler man får ja. Det høres jo veldig bra og lovende ut at ROS har samlet bra kunnskap om overspisingslidelse da. Jeg har troen på at det kan hjelpe.

Anonymkode: 4520c...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...