Gå til innhold

Hjelpe til til å sortere to episoder på riktig «knagg»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har to episoder i livet mitt som jeg tenker til stadighet mye på. Dette er hendelser som er kommet mer og mer frem i lyset eller hverdagen min nå, spesielt siden jeg kanskje snart skal gå inn i et nytt forhold. Det har plaget meg mye men jeg har ikke sortert det eller snakket med noen om det. Første episode begynner sånn: En venninne og jeg er hos to gutter som hun kjenner. Hun skulle hjelpe han ene med en sang han skrev tekster til. Så skulle kampersten hans vise meg noe i 2 etg, jeg fulgte etter og naiv som jeg var ville han at jeg skulle legge meg ned på sengen som jeg gjør. Han holder meg nede når jeg prøver å reise meg opp. Jeg får panikk og etterhvert klarer jeg å reise meg og min venninne kommer. Hva holdt på å skje her? Hvordan skal jeg tolke dette? Episode to: vennegjengen er på fest i en hybel, masse masse folk, høy musikk og jeg blir med han jeg tror jeg kjenner godt etterhvert inn på badet. Han skal vise meg noe. Dette skjer på en fest kveld. Vi er alle sammen fulle. På badet låser han meg inn, begynner å kle av meg og jeg får nok en panikk. Jeg sparker i døren for at de utenfor skal høre meg. Jeg har denne kvelden skikkelig panikk. Etterhvert blir døren åpnet når ingen skjønner hvor jeg er. Gutten forsvinner ut, og siden har jeg aldri igjen sett han. Dette er en del år siden. Kan noen hjelpe meg til å sortere dette? Hvordan kan jeg gå videre? Hva skal jeg tenke om dette? 

Anonymkode: 178c0...c75

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Jeg tror det beste du gjør er å tenke at (spesielt i det andre tilfellet) «her kunne jeg kanskje blitt voldtatt, så her hadde jeg flaks. Dette opplever sikkert flere andre også, det er sannelig fort gjort. Takk og lov at det ikke ble gjennomført, jeg var heldig».

Deretter skal du gå videre i livet uten å tenke at alle menn du er i enerom med har til hensikt å voldta deg, samtidig som du ikke skal stole blindt på folk du ikke kjenner. Du kan nok tenke gjennom hva du skal si og gjøre dersom du skulle havne i en tilsvarende situasjon igjen, og luft gjerne alternativer med venninnene dine.

Jeg skjønner ikke hvorfor du nevner mulig ny kjæreste i denne sammenhengen, med mindre han er gutten i den første historien. Dersom han ikke er det, har han eller andre potensielle nye kjærester ingen forbindelse med opplevelsene dine og bør ikke bli berørt av dem.

Å hause opp disse episodene og snakke som om det har gitt deg et traume eller skal bli hengende ved deg for resten av livet vil være uklokt og dumt. Du må slutte å «tenke på det til stadighet». Man vil alltid oppleve nesten-situasjoner i livet, og disse episodene skal man lære av. Du må heller være glad for at det ikke skjedde noe.   

Endret av Kayia
AnonymBruker
Kayia skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det beste du gjør er å tenke at (spesielt i det andre tilfellet) «her kunne jeg kanskje blitt voldtatt, så her hadde jeg flaks. Dette opplever sikkert flere andre også, det er sannelig fort gjort. Takk og lov at det ikke ble gjennomført, jeg var heldig».

Deretter skal du gå videre i livet uten å tenke at alle menn du er i enerom med har til hensikt å voldta deg, samtidig som du ikke skal stole blindt på folk du ikke kjenner. Du kan nok tenke gjennom hva du skal si og gjøre dersom du skulle havne i en tilsvarende situasjon igjen, og luft gjerne alternativer med venninnene dine.

Jeg skjønner ikke hvorfor du nevner mulig ny kjæreste i denne sammenhengen, med mindre han er gutten i den første historien. Dersom han ikke er det, har han eller andre potensielle nye kjærester ingen forbindelse med opplevelsene dine og bør ikke bli berørt av dem.

Å hause opp disse episodene og snakke som om det har gitt deg et traume eller skal bli hengende ved deg for resten av livet vil være uklokt og dumt. Du må slutte å «tenke på det til stadighet». Man vil alltid oppleve nesten-situasjoner i livet, og disse episodene skal man lære av. Du må heller være glad for at det ikke skjedde noe.   

Takk for at du tok deg til å svare meg på en måte jeg kan prøve å forstå. Jeg øver meg på å åpne meg opp. Jeg er redd jeg er noe skadet over alt jeg har opplevd u livet uten at jeg tenker at jeg er diagnosert eller ønsker å få på diagnose på papiret. Jeg bærer mye skam i meg. Det med ny kjæreste var egentlig bare en opplysning til at jeg nå drar dette opp fordi jeg har vært ganske redd seksuelt selvom jeg har vært seksuelt aktiv før. Eller heter det det? Prøver egentlig bare å si at jeg har hatt kjæreste hvor vi har hatt sex. Jeg har vanskeligheter med å la noen komme helt in til sjelen fordi jeg er opplært til at man ikke skal bruke helsevesenet fordi man skal ordne opp selv. Men jeg mestrer jo ikke det tydeligvis. Lenger. 

Eva Sofie

Om du har funnet deg en god kjæreste som ønsker deg det beste, er disse hendelsene kun et spøkelse i ditt hode. Og mulig at dette har vokst seg større enn det egentlig bør være? Jeg synes det er bra du var i en vennegjeng som bryr seg om hverandre - det er slik det skal være.

Hendelser, skam og ev. skyldfølelser har en enorm evne til å vokse om den ties ihjel. Ingen har rett til å ta seg til rette slik du har erfart, og grensesetting er noe en må trene på.

Jeg tenker at en ny kjæreste ikke fortjener å bli trukket inn i andres ukloke handlinger, så sant det ikke griper direkte inn i hverdagen din. Kan du klare å se på de to episodene, og tenke om du kan lære noe av det? Ikke alle mennesker er til å stole på, men det er ikke det samme som at alle mennesker vil deg vondt. 

Hvem har sagt at du skal klare deg selv og i hvert fall ikke få hjelp av helsevesenet eller ev. andre?

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Om du har funnet deg en god kjæreste som ønsker deg det beste, er disse hendelsene kun et spøkelse i ditt hode. Og mulig at dette har vokst seg større enn det egentlig bør være? Jeg synes det er bra du var i en vennegjeng som bryr seg om hverandre - det er slik det skal være.

Hendelser, skam og ev. skyldfølelser har en enorm evne til å vokse om den ties ihjel. Ingen har rett til å ta seg til rette slik du har erfart, og grensesetting er noe en må trene på.

Jeg tenker at en ny kjæreste ikke fortjener å bli trukket inn i andres ukloke handlinger, så sant det ikke griper direkte inn i hverdagen din. Kan du klare å se på de to episodene, og tenke om du kan lære noe av det? Ikke alle mennesker er til å stole på, men det er ikke det samme som at alle mennesker vil deg vondt. 

Hvem har sagt at du skal klare deg selv og i hvert fall ikke få hjelp av helsevesenet eller ev. andre?

Det er sånn jeg har blitt oppdratt og enda i perioder blir oppdratt. Føler det er vanskelig masse. Kanskje det er en sammheng med at jeg er oppvokst i familie med helsepersonell eller noe? 

AnonymBruker

Jeg ser det slik at dere var 2 fulle personer som jo frivillig går sammen inn på et soverom/bad og dere kanskje flørtet mens dere holdt på? Jeg tenker at for en gitt å prøve seg er jo ikke noe galt så lenge han slutter hvis du sier ifra at du ikke vil. Men her viste du jo litt tvetydig svar ved at du gikk inn på soverom og la deg i sengen

Anonymkode: 6dafe...41b

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...