Gå til innhold

Hvor bevisst kan man selv være på psykose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har perioder der jeg er redd for at jeg begynner å bli eller er psykotisk. Men det jeg har hørt er at dersom man virkelig er psykotisk så er man ikke bevisst på dette selv fordi man er overbevist om at vrangforestillingen/psykosen er reell? Stemmer dette eller kan man også ha en innsikt selv i at man er i psykose? Noen som har kunnskap?

PS: Jeg har hatt schizofreni diagnose og vært psykotisk flere ganger før, så det er ikke sånn at bekymringen min for psykose ikke er reell eller har rot i virkeligheten da. Men jeg husker dårlig selv episodene mine med psykose så jeg husker ikke om jeg selv var bevisst på det der og da i midten av psykose eller om jeg ble det først etterpå at jeg hadde fått medisiner og kommet ut av det.

Anonymkode: 7c115...47d

Fortsetter under...

AnonymBruker
Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Om du har schizofreni-diagnosen så bør du vel kjenne igjen litt av mønsteret ditt? Hva lurer du på, om du er bevisst at du er i en psykose?

Er du ikke fast medisinert? Eller tar du ved utløst psykose?

Nei, som sagt så husker jeg ikke noe av mine psykoser. Det er vanlig for meg at når jeg blir skikkelig dårlig så får jeg hukommelsestap, behandlere har sagt at det er vanlig. Og ja, det er det jeg spør om: Om det er mulig å selv være bevisst på at man er i psykose eller om det ikke er det?

Jeg bruker faste medisiner nå ja, men har blitt psykotisk når jeg ikke har brukt medisiner.

Trinity80
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, som sagt så husker jeg ikke noe av mine psykoser. Det er vanlig for meg at når jeg blir skikkelig dårlig så får jeg hukommelsestap, behandlere har sagt at det er vanlig. Og ja, det er det jeg spør om: Om det er mulig å selv være bevisst på at man er i psykose eller om det ikke er det?

Jeg bruker faste medisiner nå ja, men har blitt psykotisk når jeg ikke har brukt medisiner.

Jeg er ikke fagperson, tipper at det gjelder graden av psykose og grunnlaget for diagnosen.

Er man egentlig ikke for bevisst under psykose? Det er i alle fall ulike innfallsvinkler innen psykologi hva schizofreni kan være, og en av teoriene er større grad av selvbevissthet. Jeg husker selv at jeg var grenseløst opptatt av alt som skjedde i meg og rundt meg og opplevde det meste som unormalt og fremmed (min psykose skyldtes insomni over lenger periode og heavy angst/ depresjon).

AnonymBruker
Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke fagperson, tipper at det gjelder graden av psykose og grunnlaget for diagnosen.

Er man egentlig ikke for bevisst under psykose? Det er i alle fall ulike innfallsvinkler innen psykologi hva schizofreni kan være, og en av teoriene er større grad av selvbevissthet. Jeg husker selv at jeg var grenseløst opptatt av alt som skjedde i meg og rundt meg og opplevde det meste som unormalt og fremmed (min psykose skyldtes insomni over lenger periode og heavy angst/ depresjon).

Ja, det er nok relevant.

Jeg aner ikke hva som er definisjonen på psykose. Jeg har ikke hørt noe om denne teorien du nevner om at man er for bevisst, men det kan jo hende? Kan jeg forresten spørre om du ble medisinert med antipsykotika når du fikk psykose pga insomni og angst eller om det "bare" var å sove nok og få kontroll på angsten som ble behandlingen også forsvant psykosen av seg selv når de tingene bedret seg?

Trinity80
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, det er nok relevant.

Jeg aner ikke hva som er definisjonen på psykose. Jeg har ikke hørt noe om denne teorien du nevner om at man er for bevisst, men det kan jo hende? Kan jeg forresten spørre om du ble medisinert med antipsykotika når du fikk psykose pga insomni og angst eller om det "bare" var å sove nok og få kontroll på angsten som ble behandlingen også forsvant psykosen av seg selv når de tingene bedret seg?

Svarer gjerne: jeg ble helt bra igjen. Ble behandlet for angsten og depresjonen så løste resten seg. Tar AD i dag i moderat dose.

Min tante har schizofren diagnosen. Hun tar medisiner fast og har gjort det i ca 20 år. Stabil nå og vært det en stund. Så både sett og opplevd psykose av ulike årsaker. Derfor jeg svarte deg.

Det finnes ulike psykoselidelser med ulike kriterier knyttet til hver diagnose, så det må utredes av de som behandler deg. Psykose er symptomer med bakgrunn i de ulike diagnosene, og derfor forskjellig.

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Svarer gjerne: jeg ble helt bra igjen. Ble behandlet for angsten og depresjonen så løste resten seg. Tar AD i dag i moderat dose.

Min tante har schizofren diagnosen. Hun tar medisiner fast og har gjort det i ca 20 år. Stabil nå og vært det en stund. Så både sett og opplevd psykose av ulike årsaker. Derfor jeg svarte deg.

Det finnes ulike psykoselidelser med ulike kriterier knyttet til hver diagnose, så det må utredes av de som behandler deg. Psykose er symptomer med bakgrunn i de ulike diagnosene, og derfor forskjellig.

Oki. Var bare nysgjerrig på hva fremgangen med medisinering var når psykosen ikke var tilknyttet diagnose. Takk for at du er åpen og svarer.

Det er jo sant det. Jeg tror at jeg aller mest bare bekymrer meg for å bli/være psykotisk fordi jeg vet hvor jævlig det er å være psykotisk og at jeg derfor har blitt såpass redd for å havne dit igjen.

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oki. Var bare nysgjerrig på hva fremgangen med medisinering var når psykosen ikke var tilknyttet diagnose. Takk for at du er åpen og svarer.

Det er jo sant det. Jeg tror at jeg aller mest bare bekymrer meg for å bli/være psykotisk fordi jeg vet hvor jævlig det er å være psykotisk og at jeg derfor har blitt såpass redd for å havne dit igjen.

Herlighet, det forstår jeg godt. Jeg er jo redd, men det er ikke invalidiserende. 

Kanskje følge litt med på ytre faktorer enn indre? Om du hører rare lyder, ser noe merkelig osv. men ofte er jo disse tingene ganske subtilt i starten.

Jeg for min del begynte å spørre de rundt meg, fikk tips her av en bruker om å filme/ ta bilder med mobilen om man lurer. For eksempel så hørte jeg bli ropt opp i en større butikk. Da var jeg med søster og spurte henne. Det stemte ikke så klart. Psykose er endret oppfatning av virkeligheten kort forklart.

Det er mulig å være bevisst, eller delvis bevisst. Hvis du hører stemmer kan du f.eks sjekke om andre hører dem. Det er også ulike grader av vrangforestillinger, du kan f.eks ha en viss forståelse av at andre ikke deler oppfatningen, eller noen ganger være i stand til å tvile (symptomene kan variere litt i styrke). Det går også an å drive med det som kalles «dobbel bokføring», altså at du både tror på vrangforestillingene fullt og helt, men samtidig klarer å forholde deg til resten av verden på en normal måte, selv om det strider mot vrangforestillingene.

Så det er ikke helt svart hvitt, det med om man skjønner selv at man er psykotisk. Det har vært tråder her tidligere hvor det er delt ulike erfaringer, både om at de har vært bevisst, og erfaringer om at de ikke hadde anelse om at de var psykotisk.

Det beste er kanskje om du sammen med behandler forsøker å identifisere tidlige tegn på at du er på vei inn i psykose, f.eks at ting begynner å være rare, at du begynner å bli opptatt av vrangforestillinger du har hatt før (men før du er 100% overbevist), eller andre tegn. For da kan du fortsatt være bevisst på hva som skjer.

Hvis du er redd for at du er på vei til å bli psykotisk må du snakke med behandler om det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...