Gå til innhold

Venn sa til meg at de som forsøker å ta selvmord fortjener å dø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært psykisk syk i en god del år nå og har flere selvmordsforsøk og innleggelser bak meg. Vennene mine har flyttet fra hjembyen, men vi har en felles chat på messenger der vi skriver til hverandre i blant. Jeg er ikke sånn kjempeåpen om mine psykiske problemer eller bruker å snakke mye om dette til dem da jeg ikke vil være en byrde, men jeg var i chatten ærlig om at jeg var innlagt igjen og da spurte de hvorfor og jeg svarte da selvmordsforsøk. Da skrev hun ene venninnen min at: "De som forsøker å ta selvmord fortjener å dø". Hun har aldri sagt noe lignende til meg før, hun har bare vist støtte og forståelse. Jeg valgte å ikke svare henne og de to andre venninnene mine skrev til meg privat i chat bare mellom oss der hun andre ikke var involvert at jeg ikke skulle bry meg. Jeg ble helt sjokkert og vet ikke hva jeg skal tenke nå? 

Anonymkode: 0ae30...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis man virkelig vil dø og har et liv som ikke er verdt å leve så er jeg enig i at noen kan ha det best som dø. Det er som med eldre personer at de ofte ikke har et verdig liv, men blir bare sittende inne alene dag ut og dag inn. Det som er rart er at det hos eldre folk er ansett greit at de ønsker seg selv dø, mens det hos yngre folk så er det ikke så mange som har forståelse for at det også hos en ung person kan være så mye sykdom og funksjonshemninger at de mener livet ikke er verdt å leve. Jeg syns man skal kunne velge selv om man vil leve eller dø og heldigvis så kan man jo det i Norge. 

Anonymkode: 664e3...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis man virkelig vil dø og har et liv som ikke er verdt å leve så er jeg enig i at noen kan ha det best som dø. Det er som med eldre personer at de ofte ikke har et verdig liv, men blir bare sittende inne alene dag ut og dag inn. Det som er rart er at det hos eldre folk er ansett greit at de ønsker seg selv dø, mens det hos yngre folk så er det ikke så mange som har forståelse for at det også hos en ung person kan være så mye sykdom og funksjonshemninger at de mener livet ikke er verdt å leve. Jeg syns man skal kunne velge selv om man vil leve eller dø og heldigvis så kan man jo det i Norge. 

Anonymkode: 664e3...bdf

Jeg tolket det ikke som at vennen min skrev det med forståelse, mer at hun mente jeg burde vært død nå og ikke fortjente å leve når jeg hadde forsøkt selvmord.

Anonymkode: 0ae30...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Man kan vel egentlig ikke "velge" om man vil leve eller dø i Norge. Hvis noen hjelper deg med å ta selvmord må de sone i fengsel, det er ingen aktiv dødshjelp her så det å skulle ta livet av seg vil kunne bli krevende. Man må finne en effektiv metode, en metode man ikke lider av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (2 minutter siden):

Man kan vel egentlig ikke "velge" om man vil leve eller dø i Norge. Hvis noen hjelper deg med å ta selvmord må de sone i fengsel, det er ingen aktiv dødshjelp her så det å skulle ta livet av seg vil kunne bli krevende. Man må finne en effektiv metode, en metode man ikke lider av.

Hva har det med det jeg spør om å gjøre egentlig? Uansett, det er jo vanskelig å vite om man kommer til å lide eller ikke før man faktisk har gjennomført.

Anonymkode: 0ae30...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir
Skrevet (endret)

Det kan være tungt å forholde seg til slike ytringer om selvdrap. Kanskje venninnen din var på et dårlig sted, kanskje hadde hun hørt eller lest noe, eller faktisk opplevd noe i den forbindelsen?  Selv kan jeg reagere når andre forteller om selvmordsforsøk mer ut av det blå, akkurat som at jeg kan reagere når noen dømmer de som har drept seg selv. Det er jo veldig alvorlige tema å si noe om, og det kan vekke sterke følelser, spesielt hvis timingen er litt feil, eller/og det kommer overraskende på. Og jeg vet ikke hva dere snakket om før dette? 

Prøv å tenk at det ikke nødvendigvis handler om deg. Hun kan som sagt opplevd dette som et uventet slag i trynet av en eller annen grunn nå. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet, bare prøv å forstå at hun av en eller annen grunn reagerte sterkere enn tidligere av en grunn, og så kan dere ta det opp og snakke om det senere. Kanskje hun vil oppklare snart?

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg syns man skal kunne velge selv om man vil leve eller dø og heldigvis så kan man jo det i Norge. 

 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har det med det jeg spør om å gjøre egentlig? Uansett, det er jo vanskelig å vite om man kommer til å lide eller ikke før man faktisk har gjennomført.

Jeg siterte fra dette innlegget fra anonym. Du trenger ikke være frekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Det kan være tungt å forholde seg til slike ytringer du som selvdrap. Kanskje venninnen din var på et dårlig sted, kanskje hadde hun hørt eller lest noe, eller faktisk opplevd noe i den forbindelsen?  Selv kan jeg reagere når andre forteller om selvmordsforsøk mer ut av det blå, akkurat som at jeg kan reagere når noen dømmer de som har drept seg selv. Det er jo veldig alvorlige tema å si noe om, og det kan vekke sterke følelser, spesielt hvis timingen er litt feil, eller/og det kommer overraskende på. Og jeg vet ikke hva dere snakket om før dette? 

Prøv å tenk at det ikke nødvendigvis handler om deg. Hun kan som sagt opplevd dette som et uventet slag i trynet av en eller annen grunn nå. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet, bare prøv å forstå at hun av en eller annen grunn reagerte sterkere enn tidligere av en grunn, og så kan dere ta det opp og snakke om det senere. Kanskje hun vil oppklare snart?

Vi har ikke så veldig ofte kontakt lenger, så det vi snakket om før var ene venninnen vår som er i prosess med å kjøpe hus. 

Everybody skrev (Akkurat nå):

 

Jeg siterte fra dette innlegget fra anonym. Du trenger ikke være frekk.

Frekk? Hvorfor mener du at jeg er frekk? Jeg spurte jo bare hva det du skrev hadde å gjøre med spørsmålet mitt å gjøre. Jeg ser liksom ikke hensikten med å diskutere irrelevante ting, da kan man like gjerne opprette en ny, annen tråd?

Anonymkode: 0ae30...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har ikke så veldig ofte kontakt lenger, så det vi snakket om før var ene venninnen vår som er i prosess med å kjøpe hus. 

Frekk? Hvorfor mener du at jeg er frekk? Jeg spurte jo bare hva det du skrev hadde å gjøre med spørsmålet mitt å gjøre. Jeg ser liksom ikke hensikten med å diskutere irrelevante ting, da kan man like gjerne opprette en ny, annen tråd?

Anonymkode: 0ae30...b29

Jeg siterte fra en anonym bruker som mente man kunne "velge" i Norge. Vær glad for at folk svarer, ikke vær frekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (3 minutter siden):

Jeg siterte fra en anonym bruker som mente man kunne "velge" i Norge. Vær glad for at folk svarer, ikke vær frekk.

Men jeg skjønner jo ikke hvorfor du mener jeg er frekk? Så det hadde jo hjulpet litt om du faktisk svarte på hvorfor du mener det? Hvis jeg skal klare å gjøre noe med det så må jeg jo nesten vite hva jeg skal endre.

Anonymkode: 0ae30...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har ikke så veldig ofte kontakt lenger, så det vi snakket om før var ene venninnen vår som er i prosess med å kjøpe hus. 

Frekk? Hvorfor mener du at jeg er frekk? Jeg spurte jo bare hva det du skrev hadde å gjøre med spørsmålet mitt å gjøre. Jeg ser liksom ikke hensikten med å diskutere irrelevante ting, da kan man like gjerne opprette en ny, annen tråd?

Anonymkode: 0ae30...b29

Ok... Fra en sikkert hyggelig nyhet og samtaleemne til innleggelse pga selvmordsforsøk?  Det ble kanskje litt "voldsomt "for henne?  Så det var muligens timingen da..? Det var muligens litt hardt sagt fra henne, eller..det var mer hensynsløst. Men prøv å ikke overtenk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg skjønner jo ikke hvorfor du mener jeg er frekk? Så det hadde jo hjulpet litt om du faktisk svarte på hvorfor du mener det? Hvis jeg skal klare å gjøre noe med det så må jeg jo nesten vite hva jeg skal endre.

Anonymkode: 0ae30...b29

Når noen svarer i en tråd er det frekt å spørre hva det har med saken å gjøre. Selv om ikke mitt svar var direkte svar på emnet i tråden hadde det fremdeles noe med selvmord å gjøre. Jeg siterte også en annen anonym bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Ok... Fra en sikkert hyggelig nyhet og samtaleemne til innleggelse pga selvmordsforsøk?  Det ble kanskje litt "voldsomt "for henne?  Så det var muligens timingen da..? Det var muligens litt hardt sagt fra henne, eller..det var mer hensynsløst. Men prøv å ikke overtenk.

Det gikk ikke direkte fra samtale om hus og til innleggelse. Venninnen vår sendte link til Finn for en ukes tid siden og alle hadde svart og den samtalen var avsluttet for en ukes tid siden. Så var det ene venninnen som spurte hva vi gjorde på nå, og da kom det frem det med innleggelse og selvmord. Men jeg skjønner jo at det nok er hardt å høre at noen man kjenner godt er innlagt pga selvmordsforsøk da.

Everybody skrev (1 minutt siden):

Når noen svarer i en tråd er det frekt å spørre hva det har med saken å gjøre. Selv om ikke mitt svar var direkte svar på emnet i tråden hadde det fremdeles noe med selvmord å gjøre. Jeg siterte også en annen anonym bruker.

Jeg synes ikke det er frekt? Selv ser jeg ikke poenget om å skrive om noe som ikke svarer på trådstarters spørsmål i en tråd? Og grunnen til at jeg spurte hva det hadde med saken å gjøre var jo fordi jeg tenkte kanskje det hadde en sammenheng og var relevant på en måte jeg ikke så, så derfor spørsmålet.

Anonymkode: 0ae30...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

jeg var i chatten ærlig om at jeg var innlagt igjen og da spurte de hvorfor og jeg svarte da selvmordsforsøk. Da skrev hun ene venninnen min at: "De som forsøker å ta selvmord fortjener å dø".

Jeg mener det er en helt syk ting av henne å si i den konteksten. Det er ikke greit uansett hvordan man snur og vender på det. Jeg forstår godt om du ble såret av den kommentaren, særlig når det kommer fra en venninne, som man forventer at skal støtte deg. Den kommentaren utstråler litt sånn dårlige sosiale antenner og manglende empati, men man skal selvsagt ikke dømme folk på bakgrunn av én kommentar. Men kommentaren er ikke OK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (1 minutt siden):

Jeg mener det er en helt syk ting av henne å si i den konteksten. Det er ikke greit uansett hvordan man snur og vender på det. Jeg forstår godt om du ble såret av den kommentaren, særlig når det kommer fra en venninne, som man forventer at skal støtte deg. Den kommentaren utstråler litt sånn dårlige sosiale antenner og manglende empati, men man skal selvsagt ikke dømme folk på bakgrunn av én kommentar. Men kommentaren er ikke OK. 

Takk for forståelsen. Jeg ble veldig såret ja, og jeg ser vel egentlig på henne som en venninne egentlig. Ikke når hun kan si noe sånt som det til meg. 

Anonymkode: 0ae30...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det gikk ikke direkte fra samtale om hus og til innleggelse. Venninnen vår sendte link til Finn for en ukes tid siden og alle hadde svart og den samtalen var avsluttet for en ukes tid siden. Så var det ene venninnen som spurte hva vi gjorde på nå, og da kom det frem det med innleggelse og selvmord. Men jeg skjønner jo at det nok er hardt å høre at noen man kjenner godt er innlagt pga selvmordsforsøk da.

Jeg synes ikke det er frekt? Selv ser jeg ikke poenget om å skrive om noe som ikke svarer på trådstarters spørsmål i en tråd? Og grunnen til at jeg spurte hva det hadde med saken å gjøre var jo fordi jeg tenkte kanskje det hadde en sammenheng og var relevant på en måte jeg ikke så, så derfor spørsmålet.

Anonymkode: 0ae30...b29

Å, ok 🙂 Det ville vært en vel sen reaksjon fra henne! Men prøv å ikke tenk at det er deg. Hun har sikkert mye i hodet om dagen, så det var vel et ( hensynsløst ) utbrudd uten noen oppriktig dårlig intensjon. Jeg håper hun vil oppklare for deg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke sånn kjempeåpen om mine psykiske problemer eller bruker å snakke mye om dette til dem da jeg ikke vil være en byrde, men jeg var i chatten ærlig om at jeg var innlagt igjen og da spurte de hvorfor og jeg svarte da selvmordsforsøk. Da skrev hun ene venninnen min at: "De som forsøker å ta selvmord fortjener å dø". Hun har aldri sagt noe lignende til meg før, hun har bare vist støtte og forståelse.

Anonymkode: 0ae30...b29

Venninnen din var trolig ikke forberedt på å høre et så direkte svar om at du nå var innlagt og hadde hatt det vanskelig igjen. Det som er viktig når en spør andre om hvordan det går, er at en bør være forberedt på å ta imot og tåle svaret.

 

Hun kan ha følt seg hjelpesløs i møte med svaret ditt. Pleier hun kanskje å vite mer om deg og din situasjon til vanlig? Nå kom det uventet brått på at du var innlagt og hadde det vanskelig. Den instinktive responsen ble å rette et sinne mot alle de som forsøker å ta livet av seg - de fortjener sannelig ikke bedre... Det kan være at hun på sin side klandrer seg selv over å ikke ha hatt mer kontakt med deg for å kunne støtte deg bedre. Jeg vil tro at den støtten er gjensidig.

 

Jeg vet ikke... Jeg maler dette tenkte scenarioet for å vise at din oppfatning kan være en helt annen enn hennes. Jeg ville ikke tenke at hun nå ikke støtter deg basert på én hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 timer siden):

Å, ok 🙂 Det ville vært en vel sen reaksjon fra henne! Men prøv å ikke tenk at det er deg. Hun har sikkert mye i hodet om dagen, så det var vel et ( hensynsløst ) utbrudd uten noen oppriktig dårlig intensjon. Jeg håper hun vil oppklare for deg da.

Ja, jeg forsøker å tenke det, men det var veldig sårende likevel. Håper på at hun velger å forklare seg etterhvert ja.

Eva Sofie skrev (26 minutter siden):

Venninnen din var trolig ikke forberedt på å høre et så direkte svar om at du nå var innlagt og hadde hatt det vanskelig igjen. Det som er viktig når en spør andre om hvordan det går, er at en bør være forberedt på å ta imot og tåle svaret.

 

Hun kan ha følt seg hjelpesløs i møte med svaret ditt. Pleier hun kanskje å vite mer om deg og din situasjon til vanlig? Nå kom det uventet brått på at du var innlagt og hadde det vanskelig. Den instinktive responsen ble å rette et sinne mot alle de som forsøker å ta livet av seg - de fortjener sannelig ikke bedre... Det kan være at hun på sin side klandrer seg selv over å ikke ha hatt mer kontakt med deg for å kunne støtte deg bedre. Jeg vil tro at den støtten er gjensidig.

 

Jeg vet ikke... Jeg maler dette tenkte scenarioet for å vise at din oppfatning kan være en helt annen enn hennes. Jeg ville ikke tenke at hun nå ikke støtter deg basert på én hendelse.

Nei, hun var nok ikke forberedt. Hun bruker ikke å vite så mye om min situasjon til vanlig ettersom jeg er ganske tilbakeholden på å snakke om hvordan jeg har det psykisk utenom når jeg får direkte spørsmål fordi jeg vet hvor tungt det kan være å være venn/nær en person som sliter såpass psykisk som jeg gjør. Men vi møtes jo av og til og da får hun vel en slags pekepinn på sinnstemningen min og hvordan jeg har det psykisk bare ved å være med meg uten at jeg faktisk sier noe om det.

Anonymkode: 0ae30...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært psykisk syk i en god del år nå og har flere selvmordsforsøk og innleggelser bak meg. Vennene mine har flyttet fra hjembyen, men vi har en felles chat på messenger der vi skriver til hverandre i blant. Jeg er ikke sånn kjempeåpen om mine psykiske problemer eller bruker å snakke mye om dette til dem da jeg ikke vil være en byrde, men jeg var i chatten ærlig om at jeg var innlagt igjen og da spurte de hvorfor og jeg svarte da selvmordsforsøk. Da skrev hun ene venninnen min at: "De som forsøker å ta selvmord fortjener å dø". Hun har aldri sagt noe lignende til meg før, hun har bare vist støtte og forståelse. Jeg valgte å ikke svare henne og de to andre venninnene mine skrev til meg privat i chat bare mellom oss der hun andre ikke var involvert at jeg ikke skulle bry meg. Jeg ble helt sjokkert og vet ikke hva jeg skal tenke nå? 

Anonymkode: 0ae30...b29

Jeg ville ha tenkt at hun har opplevd noe i sitt eget liv, som gjorde det vanskelig å høre om ditt selvmordsforsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, hun var nok ikke forberedt. Hun bruker ikke å vite så mye om min situasjon til vanlig ettersom jeg er ganske tilbakeholden på å snakke om hvordan jeg har det psykisk utenom når jeg får direkte spørsmål fordi jeg vet hvor tungt det kan være å være venn/nær en person som sliter såpass psykisk som jeg gjør.

Anonymkode: 0ae30...b29

Skjønner, og det tenker jeg er veldig klokt av deg for vennskapets skyld. Og det kan være bra for deg å ha en arena der psykisk sykdom ikke er i fokus. Der du får anledning til å være alt det som ikke er psykisk sykt. Det er tross alt mer av oss, selv om psykisk sykdom kan ta mye plass i perioder.

 

Et lite tips: Du kan si mye, og likevel ikke alt ved å formulere deg litt mindre konkret. F.eks. å nevne at du har hatt det vanskelig/tøft i det siste - istedenfor å konkret si hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...