Gå til innhold

Venn sa til meg at de som forsøker å ta selvmord fortjener å dø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 minutt siden):

Skjønner, og det tenker jeg er veldig klokt av deg for vennskapets skyld. Og det kan være bra for deg å ha en arena der psykisk sykdom ikke er i fokus. Der du får anledning til å være alt det som ikke er psykisk sykt. Det er tross alt mer av oss, selv om psykisk sykdom kan ta mye plass i perioder.

 

Et lite tips: Du kan si mye, og likevel ikke alt ved å formulere deg litt mindre konkret. F.eks. å nevne at du har hatt det vanskelig/tøft i det siste - istedenfor å konkret si hva som har skjedd.

Ja, det er det jeg også har tenkt. Og siden ingen av mine venninner har slitt eller sliter psykisk har det vært naturlig å holde det meste for meg selv.

Du har nok rett i det du skriver her, jeg burde nok kanskje ikke direkte sagt at jeg hadde forsøkt å ta selvmord. Det er bare at jeg alltid har vært ærlig om det tidligere så jeg tenkte ikke tanken på å utelate det.

Anonymkode: 0ae30...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har vært psykisk syk i en god del år nå og har flere selvmordsforsøk og innleggelser bak meg. Vennene mine har flyttet fra hjembyen, men vi har en felles chat på messenger der vi skriver til hverandre i blant. Jeg er ikke sånn kjempeåpen om mine psykiske problemer eller bruker å snakke mye om dette til dem da jeg ikke vil være en byrde, men jeg var i chatten ærlig om at jeg var innlagt igjen og da spurte de hvorfor og jeg svarte da selvmordsforsøk. Da skrev hun ene venninnen min at: "De som forsøker å ta selvmord fortjener å dø". Hun har aldri sagt noe lignende til meg før, hun har bare vist støtte og forståelse. Jeg valgte å ikke svare henne og de to andre venninnene mine skrev til meg privat i chat bare mellom oss der hun andre ikke var involvert at jeg ikke skulle bry meg. Jeg ble helt sjokkert og vet ikke hva jeg skal tenke nå? 

Anonymkode: 0ae30...b29

Det synes jeg var stygt sagt. Men det kan jo tenkes at hun synes at det er en egoistisk handling? 

Anonymkode: 9cdbd...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du har nok rett i det du skriver her, jeg burde nok kanskje ikke direkte sagt at jeg hadde forsøkt å ta selvmord. Det er bare at jeg alltid har vært ærlig om det tidligere så jeg tenkte ikke tanken på å utelate det.

Anonymkode: 0ae30...b29

Du trenger ikke klandre deg selv over at du skulle ha svart annerledes. Ansvaret ligger på din venninne som svarte deg som hun gjorde. Jeg mente det som et lite tips til senere, men beklager om det kom upassende.

 

Du kan ikke kontrollere hva ev. andre opplever i sitt liv, like lite som at de kan det med ditt. Det er ulempen med å ha sporadisk kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormwind
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har vært psykisk syk i en god del år nå og har flere selvmordsforsøk og innleggelser bak meg. Vennene mine har flyttet fra hjembyen, men vi har en felles chat på messenger der vi skriver til hverandre i blant. Jeg er ikke sånn kjempeåpen om mine psykiske problemer eller bruker å snakke mye om dette til dem da jeg ikke vil være en byrde, men jeg var i chatten ærlig om at jeg var innlagt igjen og da spurte de hvorfor og jeg svarte da selvmordsforsøk. Da skrev hun ene venninnen min at: "De som forsøker å ta selvmord fortjener å dø". Hun har aldri sagt noe lignende til meg før, hun har bare vist støtte og forståelse. Jeg valgte å ikke svare henne og de to andre venninnene mine skrev til meg privat i chat bare mellom oss der hun andre ikke var involvert at jeg ikke skulle bry meg. Jeg ble helt sjokkert og vet ikke hva jeg skal tenke nå? 

Anonymkode: 0ae30...b29

Dette var svært klønete sagt av din venninne, synes jeg. Men så må man ha i bakhodet noen ganger at temaet Psykisk helse er det noen mennesker som har lite eller ingen kjennskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det synes jeg var stygt sagt. Men det kan jo tenkes at hun synes at det er en egoistisk handling? 

Anonymkode: 9cdbd...c67

Ja, det kan hende. Men hun har aldri reagert på den måten før da jeg har fortalt om tidligere selvmordsforsøk. Da har hun vist forståelse og slikt. Som f.eks å si "Det var veldig leit å høre" o.l. 

Eva Sofie skrev (20 minutter siden):

Du trenger ikke klandre deg selv over at du skulle ha svart annerledes. Ansvaret ligger på din venninne som svarte deg som hun gjorde. Jeg mente det som et lite tips til senere, men beklager om det kom upassende.

 

Du kan ikke kontrollere hva ev. andre opplever i sitt liv, like lite som at de kan det med ditt. Det er ulempen med å ha sporadisk kontakt.

Det er sant. Jeg opplevde ikke det som upassende, så det trenger du ikke å beklage. 

Ja, det er også sant. Leit at vi har så lite kontakt, men det er jo ganske naturlig at man vokser litt fra hverandre og kontakten blir mindre og sporadisk når man ikke lenger bor på samme sted. Jeg ser nok for meg at om noen år snakker vi ikke noe mer med hverandre.

Stormwind skrev (6 minutter siden):

Dette var svært klønete sagt av din venninne, synes jeg. Men så må man ha i bakhodet noen ganger at temaet Psykisk helse er det noen mennesker som har lite eller ingen kjennskap til.

Ja, det var vel det. Hun har vel ikke sånn kjempemye kunnskap om psykisk helse, men jeg har jo slitt i noen år så vi har jo snakket om det før så det er jo ikke helt ukjent for henne heller akkurat.

Anonymkode: 0ae30...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten

Herregud, man sier ikke til noen at man fortjener å dø. Det er sånn man bare ikke gjør! Uansett om hele familien din netopp døde i bilulykke ellerno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med kunnskap eller ikke kunnskap om psykisk helse kan en slik beskjed på en chat bli for mye, man vet aldri hvordan folk kan reagere. 

Uansett om din venninne allerede har kjenskap til dine psykiske plager og har gitt dem omsorg tidligere så er det ikke til å strikke under en stol at det er belastende for pårørende. Det er ikke greit å si at noen fortjener å dø, men tror ikke hun mente det slik du tolker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...