Gå til innhold

Hvorfor får man hukommelsestap ved psykisk dårlige perioder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva konkret skyldes det? 

Anonymkode: e0fa3...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg opplever dette (skrev nettopp om det i en annen tråd) og har opplevd det ved både depresjon og psykose. Jeg har fått høre fra flere behandlere at dette er normalt. Men jeg har dessverre aldri fått en forklaring på akkurat hvorfor det er slik. Så håper kanskje noen andre her inne har svar til oss for jeg lurer egentlig på hvorfor jeg også... 

Anonymkode: eb38f...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg opplever dette (skrev nettopp om det i en annen tråd) og har opplevd det ved både depresjon og psykose. Jeg har fått høre fra flere behandlere at dette er normalt. Men jeg har dessverre aldri fått en forklaring på akkurat hvorfor det er slik. Så håper kanskje noen andre her inne har svar til oss for jeg lurer egentlig på hvorfor jeg også... 

Anonymkode: eb38f...968

Jeg lurer på om det dreier seg om for mye og tunge medisiner. Antipsykotika som sovepiller og masse mer og ja da blir man jo døsig på dagtid også. 

Anonymkode: e0fa3...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på om det dreier seg om for mye og tunge medisiner. Antipsykotika som sovepiller og masse mer og ja da blir man jo døsig på dagtid også. 

Anonymkode: e0fa3...0e3

Det kan sikkert være en grunn for noen, men det er ikke grunnen for meg i alle fall. Jeg har fått hukommelsestap når jeg var helt uten medisiner også. Og jeg har aldri vært medisinert med masse piller, bare 1-2 i normale doser.

Anonymkode: eb38f...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Kan hende det er bare overload for hjernen. Altså en forsvarsmekanisme som skjer på biologisk nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva konkret skyldes det? 

Anonymkode: e0fa3...0e3

Vet ikke. Aldri mistet hukommelsen av å være psykisk syk. 

Anonymkode: c36de...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80 skrev (33 minutter siden):

Kan hende det er bare overload for hjernen. Altså en forsvarsmekanisme som skjer på biologisk nivå.

Jeg tror også det kan være noe i dette med overload. Det passer i hvert fall med det jeg har opplevd selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (13 timer siden):

Kan hende det er bare overload for hjernen. Altså en forsvarsmekanisme som skjer på biologisk nivå.

Men da vil de kunne bli normalt igjen isåfall?

Anonymkode: 4e799...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo

Sykdom utløser stressresponser i kroppen. Dette fører til økt utskillelse av kortisol som også er kjent som «glemmehormonet».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (45 minutter siden):

Sykdom utløser stressresponser i kroppen. Dette fører til økt utskillelse av kortisol som også er kjent som «glemmehormonet».

Jeg tenker på om langvarig fysisk sykdom også utløse den «overload» funksjonen trinity nevner. 
 

Ang kortisol, dersom man har en utmattelsestilstand så forsvinner jo det kognitive. Men har man høy kortisol da?

Anonymkode: 4e799...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (8 timer siden):

Sykdom utløser stressresponser i kroppen. Dette fører til økt utskillelse av kortisol som også er kjent som «glemmehormonet».

Denne beskrivelsen har jeg sitert deg på mange ganger!!! Supert uttrykk, og for meg har det gjort det lettere å kommunisere mitt «handikap» til omgivelsene! Thanks👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...