Gå til innhold

Hva gjør man når ingen av avledningsteknikkene i mestringsplanen fungerer, det føles som krise men man ikke ønsker kontakte legevakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva gjør man når ingen av avledningsteknikkene i mestringsplanen fungerer? Jeg føler ikke at jeg er dårlig nok nå til å kontakte legevakten, definitivt ikke. Men jeg skulle gjerne klart å få en reell pause fra disse vanskelige følelsene som jeg føler på og mørket jeg er i akkurat nå.

Jeg sliter litt i kveld, har hatt det ganske bra lenge siden ting har falt veldig på plass for meg siste halve året med innvilget ufør, fått kjøpt min første bolig, fast jobb og sånt men nå føler jeg meg nedenfor og ting er litt vanskelig igjen og jeg er så redd for å havne tilbake der jeg var før. Jeg har bipolar og har slitt mye tidligere med depresjon, psykose, selvmordstanker og selvmordsforsøk.  Det har ikke skjedd noe konkret, stemningsleiet mitt bruker bare gå opp og ned av seg selv uten noe ytre påvirkning egentlig. Så jeg føler meg bare nedstemt og ser litt mørkt på ting og føler ikke på håp lenger og tenker at alt bare kommer til å gå til helvette igjen sånn som før, for det er jo det jeg er vant med fra før. Selvmordstankene går mest bare at jeg tenkte det hadde vært fint å slippe, ingen konkrete planer om å faktisk gjennomføre selvmord.

Og det er jo ikke det at jeg har det helt forferdelig akkurat nå heller, jeg er ikke alvorlig deprimert eller noe det er bare veldig uventet at jeg fikk dette mørket og selvmordstankene og negative tanker over meg nå.

Har noen gode råd til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: c360b...19d

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noen? Føler meg litt maktesløs akkurat nå og vet ikke helt. Forsøkte chatte med Kirkens SOS, men nå er samtalen over så nå bare forsøker jeg å bare stå i det. Men er likevel redd for dette egnetlig.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Noen? Føler meg litt maktesløs akkurat nå og vet ikke helt. Forsøkte chatte med Kirkens SOS, men nå er samtalen over så nå bare forsøker jeg å bare stå i det. Men er likevel redd for dette egnetlig.

Har du ikke lært deg dette etter mange år i terapi da? 

Anonymkode: fb04c...830

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du ikke lært deg dette etter mange år i terapi da? 

Anonymkode: fb04c...830

Nei, dessverre. Jeg og behandler(e) har jo forsøkt. Men jeg får likevel slike perioder en sjelden gang der jeg blir rådløs ift hva jeg burde gjøre. 

Eva Sofie

Hvordan kom du deg igjennom natten? Du fikk dessverre ikke mye hjelp.

Noe jeg har erfart at har hjulpet for meg de siste årene, når jeg får enkelte kvelder kastet over meg at jeg har det litt som det du beskriver, er at jeg minner meg på at det vil gå over - det har det alltid gjort. Du har også erfaring med å overleve og gjennomleve mange emosjonelle og mentale stormer. Som regel velger jeg den letteste motstands vei, at jeg sovner fra alt det som virker vondt og håpløst. Det er medisiner i vanlig dose jeg tar - ingen overdosering. Hensikten med alt er at morgendagen skal bli bedre. Og min erfaring er at det blir den stort sett.

Men jeg velger bevisst å tenke på morgendagens muligheter når jeg våkner. Ikke hva som skjedde i går. Gårsdagens tanker får jeg uansett ikke gjort noe med, så de får ligge til senere.

AnonymBruker

Finnes det akutt ambulant -team I kommunen din? Ellers : hold på god døgnrytme, struktur, sosialiser deg.

Anonymkode: b9822...43d

Annonse

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ellers : hold på god døgnrytme, struktur, sosialiser deg.

Anonymkode: b9822...43d

Ja, gode tips dette.

Til TS: Sosialiseringen kan f.eks. gjøres pr. telefon, via chat eller via sosiale medier. Min erfaring er at det ofte er best å ha fokus på noe annet enn det som er vanskelig. Men der er vi nok alle ulike.

Kanskje du kan gjøre noe du trives med for å bryte virvelen av tanker og følelser som øker i mengde og intensitet (det er slik jeg har erfart det...)? Jeg har opplevd at det kan hjelpe å avlede med å gjøre noe som jeg trives med å gjøre til vanlig, overraskende nok. Hensikten er å få deg selv til å gjøre noe annet du trives med, og få tankene over på noe annet. For min del har det ofte vært matlaging, lesing, se på TV/film, høre på podcast, gjøre noe arbeid som krever konsentrasjon eller snakke/chatte med noen (om annet). Andre forslag til aktiviteter kan f.eks. være tegning/maling, gå tur/trene, synge, håndarbeid, gaming m.m., er også noe som kan fungere. Kanskje noe musikk betyr noe spesielt for deg?

Jeg vet at noen velger å f.eks. rydde i rotete rom eller skuffer og skap om det er kaos på innsiden. Noen kan oppleve at det gir avledning i tillegg til at det skaper mer ro i hodet.

Det å gjøre noe så hverdagslig for mange som å dusje, opplever jeg er balsam for sjelen. Ofte handler det om å være snill mot seg selv, når det stormer på innsiden. Kanskje kan du gjøre noe du selv synes er godt? Det trenger ikke være krevende... En kopp te eller kakao. To stearinlys eller utluftet leilighet. Vite at du har klart å gå ut med søpla i dag?

Minne deg selv på at i dag er verden og livet vondt, men det går over - "du ska få en dag i mårrå, som rein og ubrukt står..."

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (4 minutter siden):

Ja, gode tips dette.

Til TS: Sosialiseringen kan f.eks. gjøres pr. telefon, via chat eller via sosiale medier. Min erfaring er at det ofte er best å ha fokus på noe annet enn det som er vanskelig. Men der er vi nok alle ulike.

Kanskje du kan gjøre noe du trives med for å bryte virvelen av tanker og følelser som øker i mengde og intensitet (det er slik jeg har erfart det...)? Jeg har opplevd at det kan hjelpe å avlede med å gjøre noe som jeg trives med å gjøre til vanlig, overraskende nok. Hensikten er å få deg selv til å gjøre noe annet du trives med, og få tankene over på noe annet. For min del har det ofte vært matlaging, lesing, se på TV/film, høre på podcast, gjøre noe arbeid som krever konsentrasjon eller snakke/chatte med noen (om annet). Andre forslag til aktiviteter kan f.eks. være tegning/maling, gå tur/trene, synge, håndarbeid, gaming m.m., er også noe som kan fungere. Kanskje noe musikk betyr noe spesielt for deg?

Jeg vet at noen velger å f.eks. rydde i rotete rom eller skuffer og skap om det er kaos på innsiden. Noen kan oppleve at det gir avledning i tillegg til at det skaper mer ro i hodet.

Det å gjøre noe så hverdagslig for mange som å dusje, opplever jeg er balsam for sjelen. Ofte handler det om å være snill mot seg selv, når det stormer på innsiden. Kanskje kan du gjøre noe du selv synes er godt? Det trenger ikke være krevende... En kopp te eller kakao. To stearinlys eller utluftet leilighet. Vite at du har klart å gå ut med søpla i dag?

Minne deg selv på at i dag er verden og livet vondt, men det går over - "du ska få en dag i mårrå, som rein og ubrukt står..."

Dine svar er alltid nyttige og omsorgsfulle. 

Anonymkode: 5ba66...003

Eva Sofie
Eva Sofie skrev (7 timer siden):

at jeg sovner fra alt det som virker vondt og håpløst. Det er medisiner i vanlig dose jeg tar - ingen overdosering.

Jeg ser at dette kunne misforstås. Noen ganger sovner jeg på en litt høyere dose av vanlig sovemedisin (Atarax), som er avtalt at jeg kan ta med legen. Andre ganger har jeg noen medisiner som er litt sterkere, og som jeg kun bruker til disse dagene. 

Kanskje det er noe du kunne hatt i din kriseplan? Din lege vet at søvn er viktig ved BPD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...