Gå til innhold

Er det normalt at alle behandlere i psykiatrien har kjennskap til hverandre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er kanskje ett litt rart spørsmål, men jeg lurer veldig så da spør jeg. Er det normalt at alle/de aller fleste behandlere i psykiatrien har kjennskap til hverandre?

Jeg har vært pasient i psykiatrien en del år nå, så jeg har møtt ganske mange behandlere både poliklinisk, ulike team i kommunen, akutt ambulant, og som innlagt på akuttpost, andre sykehusavdelinger i psykiatrien og DPS. Det hender av og til at en behandler spør f.eks hvilken behandler jeg snakket med da jeg var innlagt ved x eller hvilke andre behandlere jeg har gått til poliklinisk o.l. Og når jeg sier navnet/navnene så har jeg alltid fått respons tilbake på at behandler jeg da snakker med vet hvem de er. Er det vanlig at "alle" behandlerne kjenner hverandre i en større by? Eller? Byen jeg bor i har ca 60 000 innbyggere, men har også flere nærliggende kommuner og mindre bygder. Jeg regner med det ikke er uvanlig at de møtes på samme kurs eller har snakket med hverandre i en eller annen sammenheng, men jeg synes det er litt pussig at det virker som alle mine behandlere har kjennskap til hverandre hehe.

Anonymkode: 6db88...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eva Sofie

Da jeg selv bodde i en by på omtrent den størrelsen, erfarte jeg det samme som deg. Mange kjente til hverandre, visste om hverandre og hadde hørt om behandlere. Slik jeg husker det i dag, men min hukommelse av det kan være litt påvirket/endret gjennom mange år. Men en by på ca. 50.000-60.000 personer, er ikke veldig stort, når en sentrerer det til å handle om det psykiske helsevesenet.

 

Det jeg ser fra en god del større by, er at om jeg møter på terapeuter som har erfaring fra samme fagområdet, kan det være de kjenner til hverandre. Men generelt er de mindre interessert i hvem som var siste behandler her. Jeg synes ikke det er noen ulempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (13 minutter siden):

Da jeg selv bodde i en by på omtrent den størrelsen, erfarte jeg det samme som deg. Mange kjente til hverandre, visste om hverandre og hadde hørt om behandlere. Slik jeg husker det i dag, men min hukommelse av det kan være litt påvirket/endret gjennom mange år. Men en by på ca. 50.000-60.000 personer, er ikke veldig stort, når en sentrerer det til å handle om det psykiske helsevesenet.

 

Det jeg ser fra en god del større by, er at om jeg møter på terapeuter som har erfaring fra samme fagområdet, kan det være de kjenner til hverandre. Men generelt er de mindre interessert i hvem som var siste behandler her. Jeg synes ikke det er noen ulempe.

Interessant. Du har nok rett i at det ikke er en så stor by når man sentrerer det til psykiatrien.

Det kan sikkert være like greit at de ikke kjenner så godt til hverandre. Jeg opplevde faktisk en gang å få kommentaren: "Hun er helt udatert og burde vært pensjonert for lenge siden" en gang jeg fortalte hvilken behandler jeg hadde snakket med. Og hun var vel ikke 60 år enda en gang, hehe. Måtte le litt da, men det denne behandleren sa til meg som utløste denne kommentaren fra den andre behandleren virket jo ganske utdatert da, så jeg var ikke akkurat uenig. 

Anonymkode: 6db88...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Ja alle behandlere kjenner hverandre og alle pasienter kjenner hverandre. De kan knytte bånd til hverandre hvis de er behandlere men ikke knytte for sterke bånd til pasientene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i en by som er en del større enn det, og området som jobber sammen ingen psykiatrien er betydelig større. Opplever også at de fleste kjenner til hverandre og mange samarbeider også. 

Anonymkode: d2676...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jaja det har egne losjer.

Anonymkode: 771d3...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jaja det har egne losjer.

Er det der de sammenligner pasientenes skyggejournaler og blir enige om hvem som skal få hvilke diagnoser, slik at kvotene blir fylt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Er det der de sammenligner pasientenes skyggejournaler og blir enige om hvem som skal få hvilke diagnoser, slik at kvotene blir fylt opp?

Hva betyr "skyggejournaler"?

Anonymkode: 8ac0c...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva betyr "skyggejournaler"?

Anonymkode: 8ac0c...fd5

Journaler som beskriver pasientens skyggesider 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (44 minutter siden):

Er det der de sammenligner pasientenes skyggejournaler og blir enige om hvem som skal få hvilke diagnoser, slik at kvotene blir fylt opp?

Det vil jeg tro?

Anonymkode: 771d3...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det vil jeg tro?

Har de tatt i bruk Helseplattformen for skyggejournalene også, eller lagres de i et eget system?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (38 minutter siden):

Journaler som beskriver pasientens skyggesider 😀

Dette er da dessverre utførlig beskrevet i de ordinære journalene også.

Jeg tipper en del av dem har vært på samme kurs, samlinger og konferanser (sponset av legemiddelselskaper?), lest hverandres artikler og deretter baksnakket forfatteren i lunsjen, og kanskje har de hatt et veiledningsforhold til hverandre. Norge er ikke så stort, så det er grenser for hvor mange spesialister det kan finnes innenfor et avgrenset felt.

Jeg har vært del av et helt annet (og urelatert) fagmiljø, som er mye større enn psykiatrien, og vi visste godt hvem som var hvem - på landsbasis.

Også har du den gjengen med egne diagnoser som har møtt hverandre på bipolarkurs, psykosepoliklinikken o.l. (vet ikke om det skjer i virkeligheten, men jeg tipper det er noen diagnoser ute og går, men at det er en «godt bevart» hemmelighet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Har de tatt i bruk Helseplattformen for skyggejournalene også, eller lagres de i et eget system?

Alt som lagres i Helseplattformen ender opp i dødsskyggenes dal og kommer aldri tilbake.

Min psykiater har skyggejournalene i et linjert spiralhefte 70 blad. 

Endret av Sokk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
Sokk skrev (4 minutter siden):

Min psykiater har skyggejournalene i et linjert spiralhefte 70 blad. 

Så du kan bekrefte at de finnes altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Så du kan bekrefte at de finnes altså?

Enkelte ting bare vet man. Neida. Hadde ikke du hatt behov for å notere ned ting som pasienten ikke kan lese? Tanker, betraktninger, ideer, foreløpige vurderinger og lignende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (Akkurat nå):

Hadde ikke du hatt behov for å notere ned ting som pasienten ikke kan lese?

Nei, jeg hadde ikke hatt noe behov for å opptre uprofesjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg hadde ikke hatt noe behov for å opptre uprofesjonelt.

Det er jo ikke uprofesjonelt å gi pasienten litt nøkterne opplysninger vel. Du ser jo hvordan små formuleringer i journalen gir opphav til tråder her, masse overtenking og tolkning. Da tenker jeg det gir mening å skrive en pasient- og tilsynsvennlig journal også ha en egen samling av - egne - notater.

Men altså, jeg vet jo ikke hvordan dette gjøres i praksis. Jeg synes bare det høres rart ut om folk klarer seg utelukkende med den elektroniske journalen som arbeidsverktøy, men hva vet jeg? Kanskje de har perfekt hukommelse og kan ha alt i hodet og ikke gjør noe som helst arbeid eller vurderinger utover det som står i journalen, hvor det meste er fra en mal og/eller copy paste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Sokk skrev (11 minutter siden):

Det er jo ikke uprofesjonelt å gi pasienten litt nøkterne opplysninger vel.

Det er uprofesjonelt å ikke forholde seg til lovverkets bestemmelser om bl.a. innsynsrett. Da skal all informasjon om pasienten føres på en måte som gjør det mulig med innsyn og etterprøvbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (16 minutter siden):

Det er jo ikke uprofesjonelt å gi pasienten litt nøkterne opplysninger vel. Du ser jo hvordan små formuleringer i journalen gir opphav til tråder her, masse overtenking og tolkning. Da tenker jeg det gir mening å skrive en pasient- og tilsynsvennlig journal også ha en egen samling av - egne - notater.

Men altså, jeg vet jo ikke hvordan dette gjøres i praksis. Jeg synes bare det høres rart ut om folk klarer seg utelukkende med den elektroniske journalen som arbeidsverktøy, men hva vet jeg? Kanskje de har perfekt hukommelse og kan ha alt i hodet og ikke gjør noe som helst arbeid eller vurderinger utover det som står i journalen, hvor det meste er fra en mal og/eller copy paste. 

Det som skrives i journal skal være mest mulig korrekt samtidig som den skal kunne leses av pasient / påførende i all tid. 

Anonymkode: b1b09...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (51 minutter siden):

Har de tatt i bruk Helseplattformen for skyggejournalene også, eller lagres de i et eget system?

Det er for risikabelt. De har sitt eget gammeldagse papirarkiv.

Anonymkode: 771d3...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...