Gå til innhold

Er det innafor å bruke galgenhumor i en alvorlig samtale med psykiater?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er deres mening om dette? Galgenhumor er på mange måter en mestringsstrategi for meg og gjør det lettere for meg å snakke om vanskelige ting så jeg kan lett spøke i alvorlige samtaler med behandleren som jeg snakker med. Men hva tenker dere om dette, er det innafor å bruke galgenhumor i en alvorlig samtale eller ikke?

Anonymkode: 79eed...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stormwind
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva er deres mening om dette? Galgenhumor er på mange måter en mestringsstrategi for meg og gjør det lettere for meg å snakke om vanskelige ting så jeg kan lett spøke i alvorlige samtaler med behandleren som jeg snakker med. Men hva tenker dere om dette, er det innafor å bruke galgenhumor i en alvorlig samtale eller ikke?

Anonymkode: 79eed...a49

Man bruker vel galgen humor for å fremme et poeng. Man bruker det vel også hvis man ønsker å distansere seg fra noe som egentlig er veldig smertefull og som man ikke får til å forklare på en annen måte. 

Så det er som du sier en mestringstrategi.  Det er jo litt kjent at det blant ambulansearbeidere brukes litt galgen humor nettopp fordi inntrykkene i en slik jobb kan bli så sterke at det er vanskelig å forholde seg til det som oppleves på et annet vis. 

Jeg mener at hvis det er for å understreke en opplevelse av noe, så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hva er deres mening om dette? Galgenhumor er på mange måter en mestringsstrategi for meg og gjør det lettere for meg å snakke om vanskelige ting så jeg kan lett spøke i alvorlige samtaler med behandleren som jeg snakker med. Men hva tenker dere om dette, er det innafor å bruke galgenhumor i en alvorlig samtale eller ikke?

Anonymkode: 79eed...a49

Er vel innafor så lenge du ikke bare tøyser og tuller bort timene. Man må være saklig i timen og komme til poenget. 

Anonymkode: 42916...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Jeg brukte galgenhumor med min psykiater, men ikke mens teamet var til stede. Galgenhumor var internt, vi var veldig like personlighetsmessig - så det gikk veldig fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Jeg brukte galgenhumor med min psykiater, men ikke mens teamet var til stede. Galgenhumor var internt, vi var veldig like personlighetsmessig - så det gikk veldig fint. 

Sikkert fordi du er så perfekt du, du er så spesiell. Et unikum .. liksom. 

Anonymkode: 2e9ad...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sikkert fordi du er så perfekt du, du er så spesiell. Et unikum .. liksom. 

Anonymkode: 2e9ad...868

Ja skikkelig 🏆 Tusen takk!🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (47 minutter siden):

Ja skikkelig 🏆 Tusen takk!🥰

Nei 

Anonymkode: 2e9ad...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sikkert fordi du er så perfekt du, du er så spesiell. Et unikum .. liksom. 

Anonymkode: 2e9ad...868

Hvorfor denne kommentaren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (11 timer siden):

Jeg brukte galgenhumor med min psykiater, men ikke mens teamet var til stede. Galgenhumor var internt, vi var veldig like personlighetsmessig - så det gikk veldig fint. 

Ja, jeg sa alltid til psykiater da jeg gikk dit at «jeg har ikke tatt livet mitt enda» da han spurte hvordan det gikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva er deres mening om dette? Galgenhumor er på mange måter en mestringsstrategi for meg og gjør det lettere for meg å snakke om vanskelige ting så jeg kan lett spøke i alvorlige samtaler med behandleren som jeg snakker med. Men hva tenker dere om dette, er det innafor å bruke galgenhumor i en alvorlig samtale eller ikke?

Anonymkode: 79eed...a49

Det går helt fint det. Det kan være et viktig virkemiddel i enkelte situasjoner. 

 

Du merker straks om humoren slår feil ut... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter

Bruker det innimellom selv. Behandler har sagt at jeg er morsom. Så tenker det er innenfor jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sikkert fordi du er så perfekt du, du er så spesiell. Et unikum .. liksom. 

Anonymkode: 2e9ad...868

Prisen andre må betale for å markere seg mer, bli mer synlige og å ta plass.. Det er no dritt at andre er mer synlige enn andre, ikke sant?  Ta deg sammen. Det er ikke greit å være mobber, og du kan aldri rettferdigjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80
ISW skrev (4 timer siden):

Ja, jeg sa alltid til psykiater da jeg gikk dit at «jeg har ikke tatt livet mitt enda» da han spurte hvordan det gikk. 

Var noe sånt her også. Synes det er fint å huske den mørkeste tiden sin med litt humor også. Det er jo litt tegn på fremgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
ISW skrev (På 7.7.2024 den 11.01):

Ja, jeg sa alltid til psykiater da jeg gikk dit at «jeg har ikke tatt livet mitt enda» da han spurte hvordan det gikk. 

Hehe, jeg innså nå at jeg har en terapeut som kan komme med galgenhumor - men jeg har sett på det som helt normalt. Det får alvoret i timene til å mykne opp, samtidig som at han i blant får understreket et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten

Min forrige psykolog og den psykologen jeg har nå også er sikkelig morsomme😂 Jeg må si av de psykologene jeg faktisk kunne le sammen med men samtidig kunne lytte til alvorlige ting er de aller beste psykologene jeg har hatt❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten

Jeg tullet med psykitateren min også om jeg kunne sette antipsykotisk sprøyte på meg selv når jeg var ferdig med sykepleien😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...