Gå til innhold

Fastlegebytte


Angstlei

Anbefalte innlegg

Angstlei

Har ett litt komplisert sykdomsbildet som gjør at jeg enn så lenge står på vanedannende medisiner og har som dere vet flyttet til Oslo. Står i epikrise fra DPS at jeg er for ustabil til å trappe ned. 
Min gamle fastlege i Oslo sluttet brått akkurat før jeg flyttet fra byen så kan ikke komme tilbake til han. Har satt meg på venteliste hos en lege på samme legesenter, men er 167 foran meg i kø. 
Trengte legentidlige i sommer og måtte dra på dr. Dropin. Er det ingen andre leger man kan gå til mens man venter på ledig plass?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan ringe legesenteret og høre om du kan få komme til time selv om du ikke har fått fastlege enda, men det kan hende du får nei. Ellers så er det jo mange fastleger som har åpnet for e-konsultasjon så det kan være en mulighet dersom det ikke krever oppmøte på legetime.

Anonymkode: 89b8e...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du kan ringe legesenteret og høre om du kan få komme til time selv om du ikke har fått fastlege enda, men det kan hende du får nei. Ellers så er det jo mange fastleger som har åpnet for e-konsultasjon så det kan være en mulighet dersom det ikke krever oppmøte på legetime.

Anonymkode: 89b8e...f83

Hun kan ringe, men blodprøver og sånn blir vanskelig. Har f.eks en vondt ankel også som må utredes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
Skrevet (endret)

Du må nok ta en lege som er ledig ett sted i byen. Du kan vel sette deg på en venteliste der du helst vil gå etter du har fått en midlertidig fastlege.

Man vet aldri hva man får da men.

Mtp vanedannende er det jo bra du har det nevnt i epikrisen. Det har jeg og, selv om jeg ikke bruker de daglig. Anbefaler deg å få time en stund før du går tom. Da enkelte leger kan sette seg på bakbena mtp B preparater.

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei
Worriesome Plenty 2 skrev (32 minutter siden):

Du må nok ta en lege som er ledig ett sted i byen. Du kan vel sette deg på en venteliste der du helst vil gå etter du har fått en midlertidig fastlege.

Man vet aldri hva man får da men.

Mtp vanedannende er det jo bra du har det nevnt i epikrisen. Det har jeg og, selv om jeg ikke bruker de daglig. Anbefaler deg å få time en stund før du går tom. Da enkelte leger kan sette seg på bakbena mtp B preparater.

Er derfor jeg ikke har turt å bytte, har fastlegen I Kongsvinger som har vært i dialog med dps der. Er langsiktig prosjekt å trappe ned Rivotril man har brukt i 18 år. 
Psykologen min har advart meg at det kan skape problemer og er ening med dps at jeg må være stabil før nedtrapping startes. 
Alt med leger er blitt så firkantet, kan jo ikke bestille en time hos en lege uten å bytte fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
Angstlei skrev (1 time siden):

Er langsiktig prosjekt å trappe ned Rivotril man har brukt i 18 år. 
Psykologen min har advart meg at det kan skape problemer og er ening med dps at jeg må være stabil før nedtrapping startes.

Jeg har ikke fulgt med i din situasjon, så beklager om dette er et forslag helt ut av tåken...

Er det ev. mulig at du kan få forskrevet resept av psykiater på DPS? Gjerne hvor det står at nedtrapping ikke er anbefalt før du har det stabilt rundt deg. Det burde si seg selv, men som du påpeker, en vet aldri når nye leger kommer inn i saken din.

 

Det kan være et risikabelt sjansespill å bytte lege. Noen leger er konsekvent imot enhver befatning av alt annet enn C-preparater. Andre vurderer situasjonen.

Angstlei skrev (1 time siden):

Alt med leger er blitt så firkantet, kan jo ikke bestille en time hos en lege uten å bytte fastlegen. 

Ja, dessverre. Og det er kanskje også restriksjoner på hva private leger kan forskrive av f.eks. B-preparater?

 

Da jeg byttet min lege for noen år siden, var det ca. 70 personer fremfor meg på venteliste. Jeg fikk likevel komme til hos legen i løpet av under 5-6 ukers tid, tror jeg. Om du er heldig, kan du komme til innen rimelig tid... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angstlei
Eva Sofie skrev (30 minutter siden):

Jeg har ikke fulgt med i din situasjon, så beklager om dette er et forslag helt ut av tåken...

Er det ev. mulig at du kan få forskrevet resept av psykiater på DPS? Gjerne hvor det står at nedtrapping ikke er anbefalt før du har det stabilt rundt deg. Det burde si seg selv, men som du påpeker, en vet aldri når nye leger kommer inn i saken din.

 

Det kan være et risikabelt sjansespill å bytte lege. Noen leger er konsekvent imot enhver befatning av alt annet enn C-preparater. Andre vurderer situasjonen.

Ja, dessverre. Og det er kanskje også restriksjoner på hva private leger kan forskrive av f.eks. B-preparater?

 

Da jeg byttet min lege for noen år siden, var det ca. 70 personer fremfor meg på venteliste. Jeg fikk likevel komme til hos legen i løpet av under 5-6 ukers tid, tror jeg. Om du er heldig, kan du komme til innen rimelig tid... Lykke til!

Jeg fikk dessverre avslag hos dps. Kan jo ringe det gamle fastlegekontoret å høre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...