AnonymBruker Skrevet 10. juli Del Skrevet 10. juli Relasjonelle vansker, hvor vanlig er det for pasienter i psykiatrien? Selv er nok relasjonelle et av kjerneproblemene mine og kommer til uttrykk ved ganske unnvikende atferd. Nærhet skremmer meg, både med nye og med nære venner/familie jeg har kjent hele livet. Holder alltid en emosjonell avstand. Med venner og andre ikke-familiære relasjoner er selvhevdelse (slik at det aller meste foregår på den andres premisser, mens jeg legger vekk egne behov, interesser og ideer), dårlig selvfølelse og ambivalens i å på en side ha et sterkt ønske om gode, fortrolige relasjoner og på den andre ikke tørre/vite hvordan man tar skrittet dit. Denne kombinasjonen gjør at frustrasjon hoper deg opp over tid før jeg tilsynelatende ganske plutselig trekker meg fra vennskap og ikke gir lyd fra meg igjen. Det har ikke skjedd med familie ennå, der er ikke problemene de samme, men merker en økende distanse. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: c1328...26a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484144-relasjonelle-vansker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Relasjonelle vansker, hvor vanlig er det for pasienter i psykiatrien? Selv er nok relasjonelle et av kjerneproblemene mine og kommer til uttrykk ved ganske unnvikende atferd. Nærhet skremmer meg, både med nye og med nære venner/familie jeg har kjent hele livet. Holder alltid en emosjonell avstand. Med venner og andre ikke-familiære relasjoner er selvhevdelse (slik at det aller meste foregår på den andres premisser, mens jeg legger vekk egne behov, interesser og ideer), dårlig selvfølelse og ambivalens i å på en side ha et sterkt ønske om gode, fortrolige relasjoner og på den andre ikke tørre/vite hvordan man tar skrittet dit. Denne kombinasjonen gjør at frustrasjon hoper deg opp over tid før jeg tilsynelatende ganske plutselig trekker meg fra vennskap og ikke gir lyd fra meg igjen. Det har ikke skjedd med familie ennå, der er ikke problemene de samme, men merker en økende distanse. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: c1328...26a Ja dette er svært vanlig men få som snakker om det. Har du opplevd noe som gjør at du føler det sånn? Anonymkode: 4e5f1...92f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484144-relasjonelle-vansker/#findComment-4297687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli Del Skrevet 10. juli 14 minutes ago, AnonymBruker said: Ja dette er svært vanlig men få som snakker om det. Har du opplevd noe som gjør at du føler det sånn? Anonymkode: 4e5f1...92f Tenkte meg kanskje det i psykiatrien. Har et medfødt fysisk handikap som har gitt meg endel utfordringer også på det sosiale. Aldri hatt kjæreste og aldri vært i nærheten av det for eksempel. Det påvirker selvfølelsen å merke at du skiller deg merkbart ut og få negativ oppmerksomhet, gjennom hele livet. Har vært heldig med venner og familie, mine problemer med å forholde meg til dem er kun på grunn av meg. Anonymkode: c1328...26a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484144-relasjonelle-vansker/#findComment-4297702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 10. juli Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vært heldig med venner og familie, mine problemer med å forholde meg til dem er kun på grunn av meg. Anonymkode: c1328...26a Jeg vet at det kan være lett å trekke den slutningen der, om en selv føler seg annerledes blant de andre, men er du sikker på at det forholder seg slik? Om du har en terapeut, kan dere kanskje utfordre tanken sammen. Jeg har i likhet med deg en fysisk funksjonsnedsettelse, og tenkte samme tanker - inntil de ble satt spørsmålstegn ved. Når man er vant til at mye annet er/gjøres pga. seg selv, er det lett å lempe over skylden/ansvaret for ytterligere litt mer. Kompetansen på relasjonelle vansker og hvor livsødeleggende det kan være, er etter min erfaring varierende hos terapeuter. Jo mer kunnskap de har om traumer, jo mer innsikt har de selvsagt om hvordan relasjoner påvirker hverandre. Kontakten innad i familien kan ha vært fin, men det kan være mangler i hvordan en familie fungerer likevel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484144-relasjonelle-vansker/#findComment-4297729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.