Gå til innhold

Psykolog som selv trenger langvarig terapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Har jeg snakket om noe regelverk?

Nei, det er det jeg spør deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er det jeg spør deg om.

Nei, du stilte det banale spørsmålet "hvorfor ikke?" til en ytring jeg kom med. Jeg har ikke nevnt noe regelverk, så hvorfor du henger deg opp i det, vet jeg ikke. Hvis du lurte på hva jeg mener og hvorfor, så be heller om en oppklaring istedenfor "hvorfor ikke?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Hvis du lurte på hva jeg mener og hvorfor, så be heller om en oppklaring istedenfor "hvorfor ikke?"

Det er jo bare å referere til regelverket, så har du svart på spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Det er jo bare å referere til regelverket, så har du svart på spørsmålet mitt.

Ok, så da burde du skrevet : jeg er uenig siden det ikke står noe om dette i regelverket.

Men du lar ikke en sjanse til å kverulere gå fra deg når du er i rette humøret..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Men du lar ikke en sjanse til å kverulere gå fra deg når du er i rette humøret..

Var du tom for argumenter nå, siden du måtte gå til personangrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Var du tom for argumenter nå, siden du måtte gå til personangrep?

Nei, jeg syns bare at du er noe plagsom iblant. Kall det gjerne "personangrep"... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (20 minutter siden):

Det er jo bare å referere til regelverket, så har du svart på spørsmålet mitt.

Hva, vet du svaret på det du spurte om selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kloke ord fra deg! Sa de bare rett ut "jeg er glad i deg"? I hvilken setting?

Anonymkode: 0e44a...91f

Nå er det ganske mange år siden, og litt rart å skrive om, da jeg aldri har snakket om akkurat slikt som dette med noen. Men de sa det ganske rett ut ja. De var alle veldig direkte typer menn, veldig rett frem av seg. Men jeg opplevde det som at de ville gi meg noen varmende ord rett og slett. Ikke som noen dyp personlig betroelse fra deres side om du forstår forskjellen. Det handlet mer om meg og mine følelser akkurat da, ikke dem. Hva som kunne glede meg, og oppbygge meg. Jeg opplevde at de ville kommunisere at de brydde seg veldig for mitt ve og vel. At jeg som andre var et elskverdig menneske.

Jeg har alltid følt meg veldig priviligert over å være så heldig å samtale med flere slike godt voksne og kloke terapeuter, og av en eller annen grunn følte jeg meg mest komfortabel med mannlige terapeuter. Men det var beintøft mye av tiden.

Anonymkode: 99bf4...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det ganske mange år siden, og litt rart å skrive om, da jeg aldri har snakket om akkurat slikt som dette med noen. Men de sa det ganske rett ut ja. De var alle veldig direkte typer menn, veldig rett frem av seg. Men jeg opplevde det som at de ville gi meg noen varmende ord rett og slett. Ikke som noen dyp personlig betroelse fra deres side om du forstår forskjellen. Det handlet mer om meg og mine følelser akkurat da, ikke dem. Hva som kunne glede meg, og oppbygge meg. Jeg opplevde at de ville kommunisere at de brydde seg veldig for mitt ve og vel. At jeg som andre var et elskverdig menneske.

Jeg har alltid følt meg veldig priviligert over å være så heldig å samtale med flere slike godt voksne og kloke terapeuter, og av en eller annen grunn følte jeg meg mest komfortabel med mannlige terapeuter. Men det var beintøft mye av tiden.

Anonymkode: 99bf4...685

Hva var beintøft? Selve terapien?

Anonymkode: 0e44a...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
farløs skrev (2 timer siden):

Hva, vet du svaret på det du spurte om selv?

Nei, men jeg har både hørt påstanden før og lett etter begrunnelsen i regelverket uten å finne den. Det betyr ikke at jeg ikke kan ha oversett noe, da regelverket er svært omfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (12 minutter siden):

Nei, men jeg har både hørt påstanden før og lett etter begrunnelsen i regelverket uten å finne den. Det betyr ikke at jeg ikke kan ha oversett noe, da regelverket er svært omfattende.

Åja sånn å forstå. Det bare så ut for meg at du visste svaret selv på det du spurte om. Omfattende ja, det er sant og visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 17.22):

Jeg tror behandlere som selv har erfart at livet kan være utfordrende utgjør behandle behandling og hjelp til andre som trenger hjelpen. Man lærer ikke alt i lærebøker, livet må leves. 

Anonymkode: 9b73c...d1b

 

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 17.23):

Utgjør bedre handling skulle det være enn fagfolk som kun har lest seg til fakta. 

Anonymkode: 9b73c...d1b

En forutsetning for at en terapeut med egen bagasje ikke skal la den få prege terapien, er at terapeuten selv har klart å få avstand og et avklart forhold til det i eget liv.

 

Jeg mener å ha lest et par steder at det er anbefalt for terapeuter som selv har hatt vansker, f.eks. med spiseforstyrrelser, å ikke arbeide spesifikt med denne pasientgruppen. Det handler om å klare å holde et objektivt fokus på det, og ikke bli fokusert på egen historie og opplevelser når det er pasienten som skal stå i fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Eva Sofie skrev (20 minutter siden):

 

En forutsetning for at en terapeut med egen bagasje ikke skal la den få prege terapien, er at terapeuten selv har klart å få avstand og et avklart forhold til det i eget liv.

 

Jeg mener å ha lest et par steder at det er anbefalt for terapeuter som selv har hatt vansker, f.eks. med spiseforstyrrelser, å ikke arbeide spesifikt med denne pasientgruppen. Det handler om å klare å holde et objektivt fokus på det, og ikke bli fokusert på egen historie og opplevelser når det er pasienten som skal stå i fokus.

Helt enig! 

Det virket ikke som min siste terapeut hadde fått bearbeidet sine ting og det merket jeg godt. Terapien ble så og si ødelagt pga at han blandet sine ting med mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
emilie321 skrev (54 minutter siden):

Helt enig! 

Det virket ikke som min siste terapeut hadde fått bearbeidet sine ting og det merket jeg godt. Terapien ble så og si ødelagt pga at han blandet sine ting med mine. 

Hvordan merket du det? Avsluttet du hjelpen?

Anonymkode: 0e44a...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan merket du det? Avsluttet du hjelpen?

Anonymkode: 0e44a...91f

Han pratet mye om sin vanskelige oppvekst + mange familiære ting og på en måte at jeg skjønte at dette var han ikke ferdig med. Det virket som om det ble et res om hvem som hadde hatt det verst. Jeg var igrunn bare interessert i hvordan jeg skulle få det bedre og ikke i hans problemer.  Samtidig så lærte jeg jo noe av han da. Syntes det var vanskelig å slutte hos han fordi jeg følte at jeg på en måte sviktet han ved å slutte. Men til slutt så avsluttet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (14 minutter siden):

Han pratet mye om sin vanskelige oppvekst + mange familiære ting og på en måte at jeg skjønte at dette var han ikke ferdig med. Det virket som om det ble et res om hvem som hadde hatt det verst. Jeg var igrunn bare interessert i hvordan jeg skulle få det bedre og ikke i hans problemer.  Samtidig så lærte jeg jo noe av han da. Syntes det var vanskelig å slutte hos han fordi jeg følte at jeg på en måte sviktet han ved å slutte. Men til slutt så avsluttet jeg.

Sånn skal det ikke være. Jeg hadde også blitt ukomfortabel hvis behandleren hadde snakket mye om seg selv og sine problemer, og liksom attpåtil "konkurrere" om hvem som hadde det verst. Det hadde blitt veldig feil for meg. Godt du til slutt greide å avslutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Vendi skrev (4 minutter siden):

Sånn skal det ikke være. Jeg hadde også blitt ukomfortabel hvis behandleren hadde snakket mye om seg selv og sine problemer, og liksom attpåtil "konkurrere" om hvem som hadde det verst. Det hadde blitt veldig feil for meg. Godt du til slutt greide å avslutte.

Ja, selv om jeg egentlig likte han, så var det en lettelse da jeg avsluttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (13 minutter siden):

Ja, selv om jeg egentlig likte han, så var det en lettelse da jeg avsluttet. 

Sa du at du var bedre og ikke lenger trengte terapi?

Anonymkode: 0e44a...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sa du at du var bedre og ikke lenger trengte terapi?

Anonymkode: 0e44a...91f

Nei, sa bare at jeg ville avslutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (12 minutter siden):

Nei, sa bare at jeg ville avslutte.

Var det privat eller offentlig? Bra at du avsluttet.

Anonymkode: 0e44a...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...