Gå til innhold

Hypomani, hvordan bli frisk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan har andre blitt friske fra hypomani her? 

Har det virkelig hjulpet å ta antipsykotika mot dette. Ingen vet hvordan det virker på hjernen. 

Anonymkode: 8a901...b89

Hos meg så gikk det over i en dyp depresjon jeg ikke er blitt frisk fra. Jeg visste ikke at jeg var hypoman før etterpå.

Anonymkode: 2e9e9...dd6

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hos meg så gikk det over i en dyp depresjon jeg ikke er blitt frisk fra. Jeg visste ikke at jeg var hypoman før etterpå.

Anonymkode: 2e9e9...dd6

Synd for deg. Jeg mente å spørre om hvordan man blir FRISK fra hypomani. 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvordan har andre blitt friske fra hypomani her? 

Har det virkelig hjulpet å ta antipsykotika mot dette. Ingen vet hvordan det virker på hjernen. 

Hypomani går jo over. Enten tilbake til normalen, til depresjon eller til mani. Men du har tydeligvis fått AP mot det? 

Jeg fikk quetiapin mot hypomani. Vet ikke om jeg faktisk hadde hypomani, men tankene gikk så fort at det var ubehagelig og alt var bare litt… mye. Quetiapin skrudde ned tempoet på tankene til det vanlige og jeg hadde det egentlig ganske bra.

Dessverre også en del bivirkninger, som gjorde at jeg ikke kunne ta den fast.

Er det Seroquel/quetiapin du har fått? Den hjelper mot stort sett alt ved bipolar 2. Har du den diagnosen? 

Annonse

AnonymBruker
Sokk skrev (11 minutter siden):

Hypomani går jo over. Enten tilbake til normalen, til depresjon eller til mani. Men du har tydeligvis fått AP mot det? 

Jeg fikk quetiapin mot hypomani. Vet ikke om jeg faktisk hadde hypomani, men tankene gikk så fort at det var ubehagelig og alt var bare litt… mye. Quetiapin skrudde ned tempoet på tankene til det vanlige og jeg hadde det egentlig ganske bra.

Dessverre også en del bivirkninger, som gjorde at jeg ikke kunne ta den fast.

Er det Seroquel/quetiapin du har fått? Den hjelper mot stort sett alt ved bipolar 2. Har du den diagnosen? 

Husker du hvor lang tid det tok inntil medisinene virket og om du måtte opp i høye doser? Tenker du at det faktisk var medisinene du ble bedre av eller kom symptomene tilbake da du måtte slutte grunnet bivirkninger? Takk for tilbakemeldingen. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husker du hvor lang tid det tok inntil medisinene virket og om du måtte opp i høye doser? Tenker du at det faktisk var medisinene du ble bedre av eller kom symptomene tilbake da du måtte slutte grunnet bivirkninger? Takk for tilbakemeldingen. 

Jeg synes det er veldig vanskelig å si hvilken effekt medisiner har og hva som bare er det naturlige forløpet. Disse tingene går jo gjerne over av seg selv, og man får ikke sammenlignet. Startet på 200 mg og gikk nokså raskt (1 uke?) opp til 300 mg, som jeg tror er vedlikeholdsdose for BP2.

Quetiapin er veldig god for søvn (bruker den fortsatt for det), så du får umiddelbart sove godt. Det hjelper veldig mye i seg selv. Så ja, rask effekt. Men altså, jeg holdt fortsatt på med mye prosjekter, og hadde noen øyeblikk hvor jeg ble sånn kåt/beruset av å høre på digg musikk og sånn, og litt mye tanker, i kanskje 6 uker? Men ikke noe kaos. Hadde en god periode rett og slett.

Jeg fikk ikke hypomani da jeg trappet ned. Fikk umiddelbart litt angstanfall ut av det blå. Senere depresjon.

Jeg kan virkelig anbefale den for søvn og med nok søvn er mye gjort.

Bivirkningene som ødela for meg var at den ble for sløvende, jeg sov for tungt og klarte ikke stå opp med barn om natten (noe min samboer ikke tolererte). Jeg sov også litt lenge. Og når jeg tok den på dagtid fikk jeg litt blodtrykksfall så jeg ble veldig svimmel (ble skummelt da jeg hadde et barn på stellebordet) og jeg sovnet nesten idet den slo inn. Så da kan man jo ikke kjøre bil og får ikke til å jobbe. Men veldig bra humør 😊

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oslo området

Be fastlegen henvise deg til DPS.

Og hvis du allerede har bipolar-diagnose så har du vel vært i kontakt med spesialisthelsetjenesten allerede? 

Av private har jeg sett psykia anbefalt her tidligere, har ingen egenerfaring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...