Gå til innhold

Hypomani, hvordan bli frisk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Spar deg energien på å stille irrelevante spørsmål for å stille din egen nysgjerrighet 

Anonymkode: 8a901...b89

Jeg tolker dette svaret i lys av at du trolig er litt irritabel for tiden.

Jeg har brukt tid på å svare deg tidligere i tråden og dette er for å forstå konteksten spørsmålet blir stilt i. Hvis dette er første gang du opplever hypomani må du til spesialist for å få utredning av bipolar lidelse og diagnose. Da skal ikke fastlegen konkludere på egen hånd og gi deg en resept uten videre tiltak.

Hvis du har blitt tilbudt AP har du vært i kontakt med en lege og da skjønner jeg ikke helt at du har fått tilbud om medisin uten noen som helst informasjon eller oppfølging. Det høres ganske dårlig ut.

Og om du har en diagnose allerede så er det litt rart at du ikke har fått noe psykoedukasjon om hva du kan gjøre under hypomani og at du ikke har en plan for hva du skal gjøre i en ny episode, eller har noen tidligere erfaringer å lene deg på.

Jeg er interessert i om det er såpass dårlig oppfølging av bipolare fordi jeg har fått diagnosen selv.

Sokk skrev (3 minutter siden):

Jeg har brukt tid på å svare deg tidligere i tråden og dette er for å forstå konteksten spørsmålet blir stilt i. Hvis dette er første gang du opplever hypomani må du til spesialist for å få utredning av bipolar lidelse og diagnose. Da skal ikke fastlegen konkludere på egen hånd og gi deg en resept uten videre tiltak.

Hvis du har blitt tilbudt AP har du vært i kontakt med en lege og da skjønner jeg ikke helt at du har fått tilbud om medisin uten noen som helst informasjon eller oppfølging. Det høres ganske dårlig ut.

Og om du har en diagnose allerede så er det litt rart at du ikke har fått noe psykoedukasjon om hva du kan gjøre under hypomani og at du ikke har en plan for hva du skal gjøre i en ny episode, eller har noen tidligere erfaringer å lene deg på.

Jeg er interessert i om det er såpass dårlig oppfølging av bipolare fordi jeg har fått diagnosen selv.

Det er mye som gjør at folk ikke får optimal behandling og oppfølgning i psykiatrien. En god del avhenger dessverre av noe så banalt som flaks. 

Sokk skrev (10 minutter siden):

Det hender at folk ikke får den hjelpen de har behov for. 

Endret av cathlin
frosken skrev (2 minutter siden):

Det er mye som gjør at folk ikke får optimal behandling og oppfølgning i psykiatrien. En god del avhenger dessverre av noe så banalt som flaks. 

Jeg tror på det.

Også skjønner jeg at det er svært mange vanskelige vurderinger som skal gjøres og at det er lett å bomme på f.eks diagnoser. Og at det sikkert er for få ressurser.

Men det burde ikke være så vanskelig å følge retningslinjer? Eller er jeg helt på jordet her? Jeg bare reagerte på at TS tilsynelatende må finne ut av dette på egenhånd.

Sokk skrev (3 minutter siden):

Jeg tror på det.

Også skjønner jeg at det er svært mange vanskelige vurderinger som skal gjøres og at det er lett å bomme på f.eks diagnoser. Og at det sikkert er for få ressurser.

Men det burde ikke være så vanskelig å følge retningslinjer? Eller er jeg helt på jordet her? Jeg bare reagerte på at TS tilsynelatende må finne ut av dette på egenhånd.

Ting er veldig sjelden så enkelt som det kan være lett å tro. 

Annonse

Drømmeautomat

Det mest konkrete og konstruktive du kan gjøre er å be om en hastetime hos fastlegen og be om høyere doser serequel (han burde uansett vite hva han skal gi deg for dette). Ellers bør du unngå for mye stimuli, sørge for nok søvn, unngå rusmidler og ha faste rutiner. Dette framstår selvfølgelig drepende kjedelig når du har hypomani, derfor vil serequel hjelpe deg til å bli så giddeløs at du gidder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...