Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg opplever at serumkonsentrasjonen min av Sertralin (BlueFish), synker og øker på samme dose. 

Hadde 202 nmol/l på 250 mg

Så  127 nmol/l på 250 mg

Og siste måling viste nå 216 nmol/l

har hatt god effekt både på 127 og over 200. Men nå opplever jeg mye angst og uro og kvalme igjen. Blir usikker på hva serum speilet viser… 
Hva kan denne endringen i serumkonsentrasjon skyldes?? 
Har stått på 250 mg Sertralin siden november 2023.. 

Anyone? 

Endret av Zliten
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/484228-kan-serumspeil-p%C3%A5-sertralin-synke/
Del på andre sider

• Zliten endret tittelen til Kan serumspeil på Sertralin synke?

Fortsetter under...

Zliten skrev (1 time siden):

Hei! 
Jeg opplever at serumkonsentrasjonen min av Sertralin (BlueFish), synker og øker på samme dose. 

Så  127 nmol/l på 250 mg

har hatt god effekt både på 127 og over 200. Men nå opplever jeg mye angst og uro og kvalme igjen. Blir usikker på hva serum speilet viser… 

Anyone? 

Endra på noen andre medisiner og sjekka for interaksjoner? Ev. endringer i kosthold/livsstil/vekt el.l. ?

kaNor skrev (6 minutter siden):

Endra på noen andre medisiner og sjekka for interaksjoner? Ev. endringer i kosthold/livsstil/vekt el.l. ?

Ikke endret på medisiner. Går kun på melatonin og phenegran ( allergimedisin) for søvn.. 

Mulig nå i sommerferien at det har blitt mer sukker og litt mindre bevegelse? Men vekta er stabil

Zliten skrev (4 minutter siden):

Ikke endret på medisiner. Går kun på melatonin og phenegran ( allergimedisin) for søvn.. 

Mulig nå i sommerferien at det har blitt mer sukker og litt mindre bevegelse? Men vekta er stabil

Har selv gått på 250mg Sertralin/zoloft i 11 år, men ikke sjekka serum så ofte at jeg vet om det har svingt så mye. Men psyken kan jo svinge fordi om man bruker medisin. Er ikke en vaksine mot livets påkjenninger, så opplever depresjoner selv om jeg sto på 250mg.

kaNor skrev (2 minutter siden):

Har selv gått på 250mg Sertralin/zoloft i 11 år, men ikke sjekka serum så ofte at jeg vet om det har svingt så mye. Men psyken kan jo svinge fordi om man bruker medisin. Er ikke en vaksine mot livets påkjenninger, så opplever depresjoner selv om jeg sto på 250mg.

Ja! Jeg har stått på 100mg Sertralin siden 2014 og prøvde å slutte høsten 2022, men fikk ekstreme bivirkninger og måtte begynne på igjen februar 2023. Da kom ikke effekten før på 250 mg i november i fjor. Forstår ikke helt disse svingningene og er ekstremt slitsomt med den uroen i kroppen

Annonse

Zliten skrev (2 timer siden):

Hei! 

Så  127 nmol/l på 250 mg

Er du helt sikker på at alle målingene ble gjort likt og korrekt?

12timer siden siste inntak og ikke morgendose før måling

nachnoo skrev (13 timer siden):

Er du helt sikker på at alle målingene ble gjort likt og korrekt?

12timer siden siste inntak og ikke morgendose før måling

Ja mener de skal være tatt korrekt. 

Tar hele dosen på kvelden og serumspeil dagen etter. 

kaNor skrev (13 timer siden):

AD medisiner er ikke alltid en vidunderkur som varer evig. Går du i behandling /psykiatet/psykolog i tillegg? 

Nei, jeg vet. Men jeg kjenner veldig fort når konsentrasjonen av medisinen ikke er riktig. Jeg har normale følelser trist glad etc på medisinen. 
var helt angstfri på 100 mg i mange år før jeg trappet ned. 

nachnoo skrev (1 time siden):

Ok. Men nå diskuterer vi korrekt prosedyre for serumkonsentrasjonsmåling. 

Enig i klønete kommentar fra min side. Skulle ha tatt med at når jeg tok medisinen på morgenen, så ble serummåling gjort legemiddelfastende dagen etter. Altså 24t etter siste inntak. ref. https://relis.no/artikler/28078/

Annonse

Zliten skrev (1 time siden):

Jeg har opplevd svinging i konsentrasjon på ulike typer generika. Og BlueFish er den som har holdt meg stabil, men selv den har økt for så å synke i serumspeil.. 

Jeg veier meg svært sjelden, og ingen av prøvene er tatt med oppgitt vekt. 

Mener å ha hørt at kvalitetskravet til generika er at det skal ligge mellom 80% til 120% innhold av virkestoff, så i teorien kan det svinge ganske mye p.g.a.det.

kaNor skrev (1 time siden):

Mener å ha hørt at kvalitetskravet til generika er at det skal ligge mellom 80% til 120% innhold av virkestoff, så i teorien kan det svinge ganske mye p.g.a.det.

Det har jeg også hørt. Og hver gang jeg har prøvd enten Hexal eller orginalen Zoloft har jeg sunket i serumkonsentrasjon. Sist for en mnd siden. Men har vært tilbake på BlueFish nå i 4 uker og serumkonsentrasjon på 216… Så burde jo ikke ha alle disse symptomene nå. Uro, angst, diaré , hodepine hver dag og voldsom trøtthet … 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...