Gå til innhold

Psykologen og psykiateren mener det ikke er mulig å tenke før man snakker, hva er din mening om det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet at jeg er kronisk overtenker, forsiktig, sjenert og nok mener at mye jeg sier blir både feil, teit, rart og dumt sagt på grunn av dette. Altså jeg tenker jo at det jeg selv mener er feil/rart/dumt sagt aller mest er jeg selv som tenker, og at de jeg snakker med sannsynligvis ikke ser på det på samme måte, de fleste ganger i alle fall. Noe av det har jeg jo sikkert rett i da, siden ingen er feilfri. Men mange av de tingene jeg selv reagerer på vil jeg jo tro ikke er noe andre reagerer på. I alle fall er det det psykologen og psykiateren jeg har gått til mener.

Så til temaet for tråden: Mener du det er mulig å tenke før man snakker og i så fall i hvilken grad?

Bakgrunnen til hvorfor jeg spør det spørsmålet er at jeg hadde en samtale med min psykolog og psykiateren. Og en av de tingene jeg tok opp var min frustrasjon over at jeg burde tenke mer over det jeg sier og måten jeg formulerer/sier det på fordi jeg selv ofte etter en samtale føler jeg sitter igjen med følelsen av at det jeg sa ble negativt på en eller annen måte ift det jeg har beskrevet tidligere: - altså at det jeg har sagt kom feil ut, burde vært formulert annerledes, at det var teit, rart eller dumt sagt eller kanskje alle sammen. Men så er problemet mitt at jeg føler at jeg ikke får til å “tenke før jeg snakker” fordi jeg da bruker alt for lang tid på å tenke og samtalen da mister flyt og jeg virker uinteressert osv. Og da var både psykologen og psykiateren enige med hverandre at det ikke er mulig å tenke før man snakker. Selvfølgelig er det jo mulig til en viss grad kanskje, men ikke slik jeg tenker på det.

Det ble visst en litt lang forklaring dette, men hva er deres mening? Setter pris på alle svar.

Anonymkode: 2e9a5...432

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (10 minutter siden):

Jeg mener det er åpenbart at en kan tenke før en snakker. 

Hvordan får jeg det til? Som nevnt synes jeg det er vanskelig fordi jeg ikke klarer tenke raskt nok blant annet og det stopper også flyten i samtalen osv.

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Har man noe å snakke om flyter samtalene av seg selv, så hvorfor skal flyt i samtaler være et mål i seg selv?

Ja, det er vel ett godt poeng. Jeg tenker at det er bra å ha flyt i en samtale for da føler jeg jo at personen(e) jeg snakker med synes jeg virker mer interessert i dem også at de kanskje kan se på meg som en potensiell fremtidig venn og ønsker å utvikle ett vennskap? Du skjønner, jeg har ingen venner nå for tiden etter at jeg mistet kontakten med dem fra videregående. Så jeg forsøker finne meg en ny venninne, men jeg sliter veldig med dette å holde samtaler. Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal si og samtalene dør ofte ut fort. Med mindre den jeg snakker med er god på å holde samtaler gående da, da kan det gå greit. 

XbellaX skrev (1 minutt siden):

Her må det være noe du har misforstått eller at de har misforstått noe du har sagt, fordi som nevnt over - det er så åpenbart. 

Ja, det er mulig det var en misforståelse? Hva mener du er åpenbart? Beklager om jeg er dum men jeg skjønte ikke helt.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan åpenbart tenke før man snakker. Lett som en plett.

Anonymkode: 124e1...170

Kunne du sagt hvordan du får det til?

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvordan får jeg det til? Som nevnt synes jeg det er vanskelig fordi jeg ikke klarer tenke raskt nok blant annet og det stopper også flyten i samtalen osv.

Dette handler ikke om at du ikke får til å tenke før du snakker, tror jeg, men at du viser samme tvil/grubling/ som du gjør når du snakker (og forøvrig skriver). 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, det er vel ett godt poeng. Jeg tenker at det er bra å ha flyt i en samtale for da føler jeg jo at personen(e) jeg snakker med synes jeg virker mer interessert i dem også at de kanskje kan se på meg som en potensiell fremtidig venn og ønsker å utvikle ett vennskap? Du skjønner, jeg har ingen venner nå for tiden etter at jeg mistet kontakten med dem fra videregående. Så jeg forsøker finne meg en ny venninne, men jeg sliter veldig med dette å holde samtaler. Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal si og samtalene dør ofte ut fort. Med mindre den jeg snakker med er god på å holde samtaler gående da, da kan det gå greit. 

Ja, det er mulig det var en misforståelse? Hva mener du er åpenbart? Beklager om jeg er dum men jeg skjønte ikke helt.

Kunne du sagt hvordan du får det til?

Snakk, stopp opp/tenk/pust, snakk videre. 

Anonymkode: 124e1...170

AnonymBruker

Bare gjetter, men kan poenget være at du blir gående å gruble i etterkant, nesten uansett hva du sier, og skal du tenke godt igjennom alt du sier får du ikke sagt noe som helst? Så ender du opp med å være taus i de fleste samtaler i de fleste situasjoner? Og at det de prøver å få frem er rett og slett at du må eksponere deg ved å ta sjanser på å snakke før du trekker deg, før du rekker å tenke at det du sier er feil/rart/dumt? Selv om du får bank av hodet ditt og det gjør vondt i ettertid.

Anonymkode: d2688...ab8

Everybody

Noen mennesker er jo lettere å snakke med enn andre. Det går jo litt på den andre personen også, ikke bare en selv.

Og det at du tenker mye i ettertid hva du har sagt kan være et tegn på depresjon.

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 20.42):

Mener du det er mulig å tenke før man snakker og i så fall i hvilken grad?

Ja, det er mulig å tenke før en snakker, men ikke tenke godt igjennom over hva en skal si før en sier det...

Med tenke godt igjennom, mener jeg f.eks. overveie, vurdere riktige ord etc.

PS: Får du tilbakemeldinger på om du formulerer deg dumt, sier feil ting m.m., slikt du grubler over i eget hode i etterkant? Hva tror du det betyr...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...