Gå til innhold

Styrtfødsel......


t@nje

Anbefalte innlegg

Heisann !

Hva skal til for å kalle en fødsel en styrtfødsel ?

Hvor fort må det gå ?

Jeg leste om ei jente, hvor vannet gikk klokka 05.00 og barnet var ute klokken 12.30. Dette kallte hun styrtfødsel...

Stemmer det ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

i 1989 hadde jeg en såkalt styrtfødsel vannet gikk og en halvtime etter var barnet ute.

det ble endel blødninger p.g.a. revner men ellers gikk det greit.

dette var mitt andre barn så jeg hadde heldigvis gjennomgått en fødsel før og jeg vil tro at det hadde vært en skremmende sak for en førstegangsfødende. ikke mye tid til forberede seg mentalt akkurat.

både min første og tredje fødsel forløp normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det ville ikke jeg kalt en styrtfødsel.

Kanskje heller at du nesten føder i heisen på sykehuset.

Hilsen

Jeg hadde styrtfødsel med mitt første barn; 1 cm åpning kl 00.30, og hun ble født kl 03.

De sa at ved andre fødsel er kriteriet at det går 1 time fra 1-10 cm, ved første fødsel kalles det styrtfødsel om det går under 2,5 time til full åpning og fødsel.

Ikke særlig behagelig, skal jeg love deg...

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Man kaller det en styrtfødsel hvis det tar under to og en halv time fra begynnelse til slutt. Det kan i blant være vanskelige å definere en start, men som regel er det fra vannet får eller man har regelmessige rier.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fødsel som varer fra kl. 5 til 12.30 er ihvertfall ikke styrtfødsel...

Leste en plass at styrtfødsel regnes som 3 timer fra start til slutt ved førstegangsfødsel, og 2 1/2 time ved flergangs.

Selv fødte jeg min første etter 2 timer og 45 minutter, da regnet fra når riene ble regelmessige. Vannet hadde gått ca 8 timer tidligere, så dette er vel en "jukse-styrtfødsel" da...:o)

Min andre fødsel startet med regelmessige kraftige rier kl. 14.30, vannet gikk kl. 15.30, og babyen var ute kl. 15.58. Det kvalifiserer vel til "ekte" styrtfødsel, 1 1/2 time :o)

Kan opplyse om at til tross for to raske fødsler har jeg ikke hatt så mye som en rift etterpå, det eneste var en atoniblødning etter andre fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ut i fra det de beskriver under her,så vil jeg døpe om navnet.

Fra styrtfødsel til drømmefødsel.

Det må da være deilig å være ferdig så fort.

Dette vet jeg selvsagt ikke noe om.

Siden jeg er barnløse.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde styrtfødsel med mitt første barn; 1 cm åpning kl 00.30, og hun ble født kl 03.

De sa at ved andre fødsel er kriteriet at det går 1 time fra 1-10 cm, ved første fødsel kalles det styrtfødsel om det går under 2,5 time til full åpning og fødsel.

Ikke særlig behagelig, skal jeg love deg...

Hilsen

Hadde jeg styrtfødsel med guttungen jeg da, siden jeg hadde en cm åpning ved første sjekk, og ti cm tre kvarter senere? Guttungen ble født i det samme åpningen ble ti cm...

Jeg vil heller kalle det styrtfødsel når vannet plutselig går uten forvarsel, og ungen blir født kun kort tid etter. Eller når riene starter, og ungen kommer i løpet av en times tid etter første ri.

Håper jordmor kan gi oss et skikkelig svar på dette!

http://www.doktoronline.no/homepage/line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg styrtfødsel med guttungen jeg da, siden jeg hadde en cm åpning ved første sjekk, og ti cm tre kvarter senere? Guttungen ble født i det samme åpningen ble ti cm...

Jeg vil heller kalle det styrtfødsel når vannet plutselig går uten forvarsel, og ungen blir født kun kort tid etter. Eller når riene starter, og ungen kommer i løpet av en times tid etter første ri.

Håper jordmor kan gi oss et skikkelig svar på dette!

http://www.doktoronline.no/homepage/line

Jeg fodte for 1 mnd siden og da

gikk jeg fra 3 cm aapning til 9 1/2 paa 3 timer..

Et kvarter senere var jeg 10 cm,

etter 15 min med pressing var babyen ut.(epiduralen rakk og virke i 5 min..)

Legen min rakk nesten ikke fra til sykehuset .( jeg bor i usa der man har samme lege igjennom hele svangerskapet og han tar imot barnet.)

Legen min kalte dette for styrtfoedsel fordi jeg var foerstegangs-foedende.

Noen flere som bor i usa???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Hadde jeg styrtfødsel med guttungen jeg da, siden jeg hadde en cm åpning ved første sjekk, og ti cm tre kvarter senere? Guttungen ble født i det samme åpningen ble ti cm...

Jeg vil heller kalle det styrtfødsel når vannet plutselig går uten forvarsel, og ungen blir født kun kort tid etter. Eller når riene starter, og ungen kommer i løpet av en times tid etter første ri.

Håper jordmor kan gi oss et skikkelig svar på dette!

http://www.doktoronline.no/homepage/line

Hvis man skal være helt eksakt regnes det å være styrtfødsel for en førstegangsfødende når hun føder på under 3 timer og for en flergangsfødende på under 2 timer. Det er ca 5 % av alle fødsler som skjer så fort. Man regner en fødsel for å starte når det er etablert regelmessige rier.

Du har helt klart hatt en styrtfødsel.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut i fra det de beskriver under her,så vil jeg døpe om navnet.

Fra styrtfødsel til drømmefødsel.

Det må da være deilig å være ferdig så fort.

Dette vet jeg selvsagt ikke noe om.

Siden jeg er barnløse.....

Jeg hadde vel det man kan regne som styrtfødsel for snart fem mnd. siden (det var mitt andre barn - og setefødsel..). Faktisk skulle jeg jeg ønske at fødselen hadde vart litt lengre. Det blir veldig intenst når ting skjer så fort, man får heller ikke tid til å "fordøye" alle inntrykk en fødsel medfører - iallefall min mening da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en fødsel som varte i 33 timer fra vannet gikk til barnet var ute. Da fikk jeg totalruptur.

Fødsel nummer to varte kun i 2.5 - 3 timer, og da revnet jeg mye mindre.

Den andre fødselen var på sett og vis vondere, uten pauser mellom riene. Men det var en mye bedre fødselsopplevelse likevel.

Min erfaring er at en rask fødsel er mye "lettere" enn en som tar lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...