Gå til innhold

Kommer alltid psykosen tilbake?

Anbefalte innlegg

Har fått shizoaffektiv lidelse og går på Leponex med god effekt ifølge overlegen. 

Men la oss si at jeg om ett år vil prøve å seponere medisin? Er det 100% sikkert at psykosen kommer tilbake, eller vil det for noen gå bra? 

Vil foreløpig gå på medisiner, men bare kom til å tenke på hva hvis? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/484344-kommer-alltid-psykosen-tilbake/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du fortsetter å ruse deg så vil den alltid komme tilbake ja. 

Anonymkode: 29bcd...d61

Jeg har ikke utviklet denne lidelsen pga rusen. Uansett hva du måtte tro. Jeg stoler på hva mine utredere har sagt om saken. Du er naiv hvis du tror de ikke har vurdert om dette er rusutløst.

Uansett var ikke dette svar på mitt spørsmål. :)

Endret av Glitter
Gjest Vendi
Glitter skrev (22 minutter siden):

Har fått shizoaffektiv lidelse og går på Leponex med god effekt ifølge overlegen. 

Men la oss si at jeg om ett år vil prøve å seponere medisin? Er det 100% sikkert at psykosen kommer tilbake, eller vil det for noen gå bra? 

Vil foreløpig gå på medisiner, men bare kom til å tenke på hva hvis? 

Det vet man jo ikke. Men tror nok det er lurt å gå på medisiner fast mot den lidelsen. Det anbefales jo livslang medisinering ved bipolar lidelse, som du hadde før, og jeg vil ikke tro det er noe annerledes ved schizoaffektiv :)

Vendi skrev (1 minutt siden):

Det vet man jo ikke. Men tror nok det er lurt å gå på medisiner fast mot den lidelsen. Det anbefales jo livslang medisinering ved bipolar lidelse, som du hadde før, og jeg vil ikke tro det er noe annerledes ved schizoaffektiv :)

Nei det har du sikkert rett i. Jeg skal i hvert fall ikke gjøre noe mot legens råd. Akkurat det er jeg sikker på i hvert fall her og nå. 

Annonse

ISW skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke det er realistisk å ikke bruke medisiner.

Men det kan jo teoretisk sett hende at med tiden du kanskje ikke trenger noe like «heavy» som Leponex? Uansett må dette gjøres i samråd med lege/spesialist.

Ja. Kanskje jeg kan klare meg med Abilify injeksjoner? 

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Abilify er vel svak mot psykose, da er det vel bedre med latuda? 

Ja kanskje det? Tenkte bare injeksjon er mer lettvint. Men tar jo tabletter hver dag uansett så hvorfor ikke. Latuda virket, men ikke godt nok mente de. Men om et år eller to kanskje det er nok. 

stjernestøv
Glitter skrev (Akkurat nå):

Ja kanskje det? Tenkte bare injeksjon er mer lettvint. Men tar jo tabletter hver dag uansett så hvorfor ikke. Latuda virket, men ikke godt nok mente de. Men om et år eller to kanskje det er nok. 

Ok, de har jo xeplion i injeksjon, det er det samme som risperdal. I grunn var det greit å slippe de pillene og ambivalensen rundt dem. 

Gjest Vendi

Kanskje Zyprexa igjen? Vet du i likhet med meg ikke liker den pga vektoppgang, men jeg for min del tror at jeg enda en gang vil prøve Zyprexa. Det er jo den medisinen som har funket best på meg mtp alt egentlig. 

AnonymBruker
Vendi skrev (2 minutter siden):

Kanskje Zyprexa igjen? Vet du i likhet med meg ikke liker den pga vektoppgang, men jeg for min del tror at jeg enda en gang vil prøve Zyprexa. Det er jo den medisinen som har funket best på meg mtp alt egentlig. 

Det er ikke Medisinen som gjør at du blir en tjukkas. 

Anonymkode: 99584...2d6

stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Ok, de har jo xeplion i injeksjon, det er det samme som risperdal. I grunn var det greit å slippe de pillene og ambivalensen rundt dem. 

Ok. Men det er det med vekta da. Abilify, Latuda og Leponex har funket bra sånn sett. Med varierende virkning på psykosen. 

Jeg bare mener selv at jeg ikke er skikkelig syk. Bare litt. Så synes ikke jeg trenger det beste selv om behandler mener det. 

Vendi skrev (2 minutter siden):

Har du prøvd Leponex? Den funker for meg lik som Zyprexa, men med mindre plager på matlysten. 

Annonse

AnonymBruker

Ok. Men det er det med vekta da. Abilify, Latuda og Leponex har funket bra sånn sett. Med varierende virkning på psykosen. 

Jeg bare mener selv at jeg ikke er skikkelig syk. Bare litt. Så synes ikke jeg trenger det beste selv om behandler mener det. 

Har du prøvd Leponex? Den funker for meg lik som Zyprexa, men med mindre plager på matlysten. 

Hvorfor vil du ha shizoaeffekiv?

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke Medisinen som gjør at du blir en tjukkas. 

Nei, vet jo at tabletter i seg selv ikke gjør en tykk. De veier jo ikke stort, så man legger jo ikke på seg av det. Men bivirkningene til en del medisiner (her Zyprexa) er økt sultfølelse og dårlig kontroll på metthetsfølelse. Man blir altså mer sulten, og så blir det vanskeligere å kjenne når man er mett. 

Angående de andre kommentarene dine i denne tråden vil jeg be deg om å kutte ut! Kommer nok til å rapportere deg. 

AnonymBruker
Vendi skrev (Akkurat nå):

Nei, vet jo at tabletter i seg selv ikke gjør en tykk. De veier jo ikke stort, så man legger jo ikke på seg av det. Men bivirkningene til en del medisiner (her Zyprexa) er økt sultfølelse og dårlig kontroll på metthetsfølelse. Man blir altså mer sulten, og så blir det vanskeligere å kjenne når man er mett. 

Angående de andre kommentarene dine i denne tråden vil jeg be deg om å kutte ut! Kommer nok til å rapportere deg. 

Rapportere for hva? Jeg spør spørsmål i tråd. Det er helt lov. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...