Gå til innhold

Kjenner du deg igjen i denne beskrivelsen av selvskading, eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er betryggende når det gjør vondt fysisk, 
det er noe kjent. 

Fysisk smerte er så mye lettere
å håndtere og vite
hvordan man skal komme seg igjennom. 

Kutt kan man plastre og brannsår kan man kjøle ned i vann 
det blir så mye mer håndgripelig enn en tanke eller en følelse.

Anonymkode: aeedb...6fd

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei jeg har aldri selvskadet. Det som er verst med å ikke drive med selvskading er at da ser ingen hvor vondt en har det. Selvskader man og man kommer på legevakten så ser de med en gang at du har det vondt og de innlegger på psykiatrisk. De som selvskader får mye mer hjelp og lettere hjelp enn de som ikke selvskader selvom man kan ha det like vondt uten å selvskade fordi når man ikke selvskader så lider man i stillhet inni seg isteden. 

Anonymkode: 51e55...f51

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei jeg har aldri selvskadet. Det som er verst med å ikke drive med selvskading er at da ser ingen hvor vondt en har det. Selvskader man og man kommer på legevakten så ser de med en gang at du har det vondt og de innlegger på psykiatrisk. De som selvskader får mye mer hjelp og lettere hjelp enn de som ikke selvskader selvom man kan ha det like vondt uten å selvskade fordi når man ikke selvskader så lider man i stillhet inni seg isteden. 

Fullt av feil.

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det kan nok se sånn ut for en som ikke selvskader, men mange selvskadere vil kunne fortelle om også svært negative møter med helsevesenet. Av og til vil det å selvskade, gjøre at helsevesenet blir opptatt av å ikke vise omsorg, ikke ville være imøtekommende osv.  De færreste blir lagt inn. 

AnonymBruker
frosken skrev (7 minutter siden):

Det kan nok se sånn ut for en som ikke selvskader, men mange selvskadere vil kunne fortelle om også svært negative møter med helsevesenet. Av og til vil det å selvskade, gjøre at helsevesenet blir opptatt av å ikke vise omsorg, ikke ville være imøtekommende osv.  De færreste blir lagt inn. 

Det er sant det du skriver, skjønner ikke helt hvor Anonym som du siterer har fått det hen skriver fra. Som du nevner kan man ofte bli møtt på en kald måte, måtte sy uten bedøvelse eller kanskje ikke en gang bli sydd ordentlig fordi de mener man bare kommer til å ødelegge det igjen. Selvfølgelig kan man også møte leger som viser forståelse og omsorg også, heldigvis. Men for de fleste er ikke innleggelse ett mål med selvskadingen. Det skjer stort sett av helt andre grunner.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Forklare hva du mener men det du sa engang til er du snill? 

Anonymkode: 3f36d...b46

Ok. Selvskader du og forteller andre, så feil. Veldig feil siden du legger ansvar på andre. Du tar ikke ansvar selv og plager andre. Det er det. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Ok. Selvskader du og forteller andre, så feil. Veldig feil siden du legger ansvar på andre. Du tar ikke ansvar selv og plager andre. Det er det. 

Dette tenker jeg at du må sette deg mer inn i og få litt mer kunnskap om for dette er ikke så enkelt som du ser det. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette tenker jeg at du må sette deg mer inn i og få litt mer kunnskap om for dette er ikke så enkelt som du ser det. 

Forklar da? Så jeg skjønner? 

Selvskader man uten at noe får vite?

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Hva mener du man skal gjøre hvis man trenger helsehjelp pga selvskadingen da? F.eks dype kutt som må syes? Sy dem selv da siden man ikke skal fortelle noen om selvskadingen? Jeg skjønner ikke helt hvordan du tenker her...

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Forklar da? Så jeg skjønner? 

Selvskader man uten at noe får vite?

Ja gjett om det gjør veldig veldig mange. Verden er ikke så enkel som du skal ha det til… 🤦‍♀️

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva mener du man skal gjøre hvis man trenger helsehjelp pga selvskadingen da? F.eks dype kutt som må syes? Sy dem selv da siden man ikke skal fortelle noen om selvskadingen? Jeg skjønner ikke helt hvordan du tenker her...

Ikke jeg heller, forstår dette….

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Forklare hva du mener men det du sa engang til er du snill? 

Jeg har hørt om mange som selvskader og bruker det som et slags bevisst eller ubevisst middel for å bli lagt inn. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...