Gå til innhold

Kjenner du deg igjen i denne beskrivelsen av selvskading, eller ikke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noen føler på trygghet og tilfredsstillelse av å bli beltelagt fordi de selvskadet så det blir en ond sirkel. De selvskader mer for å bli lagt i belter. De skjønner det ikke selv, men jeg har hørt det fra tidligere pasienter som skjønner det i ettertid. 

Det er derfor psykiatrien må være mer konsekvente på å skrive ut pasienter osm selvskader istedenfor å bruke enda mer tvang på de eller la de bli innlagt enda lenger. Noen selvskader mer i dagene før utskrivelse fordi de vet at da blir de lengre innlagt. 

Anonymkode: 51e55...f51

Annonse

Everybody skrev (11 minutter siden):

For å bli lagt inn? Hvorfor vil de det?

Du stiller ofte dette spørsmålet. Betyr det at du ikke skjønner at folk kan ha et ønske om innleggelse eller er spørsmålet en måte å si at du synes det er negativt at noen ønsker det?

Everybody
frosken skrev (7 minutter siden):

Du stiller ofte dette spørsmålet. Betyr det at du ikke skjønner at folk kan ha et ønske om innleggelse eller er spørsmålet en måte å si at du synes det er negativt at noen ønsker det?

Det er ikke negativt. Men å være innlagt i psykiatrien er egentlig bare oppbevaring. Men det kan jo være fordi de ønsker å være er trygt sted eller at noen følger med på dem.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva mer vil du jeg skal si ????

Anonymkode: 3f36d...b46

Jeg har jo et sterkt inntrykk av at man selvskader for å få oppmerksomhet eller kall det "hjelp". 

Jeg tror bare at når en er der at det er verktøy man bruker, så handler det mer om at man vil ha empati og/ eller sympati FREMFOR hjelp. Og da er man like langt. Eller kommer til kort...

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg har jo et sterkt inntrykk av at man selvskader for å få oppmerksomhet eller kall det "hjelp". 

Jeg tror bare at når en er der at det er verktøy man bruker, så handler det mer om at man vil ha empati og/ eller sympati FREMFOR hjelp. Og da er man like langt. Eller kommer til kort...

Nei mange gjør ikke det derfor som du sier. Man har forskjellige grunner til det noen av de handler om indre smerte. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei mange gjør ikke det derfor som du sier. Man har forskjellige grunner til det noen av de handler om indre smerte. 

Ok? 

Så man selvskader og holder tyst om det? 

Hvordan får man hjelp i sånne tilfeler? 

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Ok? 

Ja mange som jeg sa gjør det. Noen av skam, noen fordi de ikke vil ha oppmerksomhet rundt det, og mange fler som har forskjellige årsaker IKKE ønsker oppmerksomhet på det. Mange ønsker ikke hjelp knyttet til det. 

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja mange som jeg sa gjør det. Noen av skam, noen fordi de ikke vil ha oppmerksomhet rundt det, og mange fler som har forskjellige årsaker IKKE ønsker oppmerksomhet på det. Mange ønsker ikke hjelp knyttet til det. 

Ok.. Da tror jeg på deg.

Og så håper jeg at du kan tro meg på at mange også vil ha oppmerksomhet. Broren min var jo en av dem. så jeg er muligens intolerant, men de evige telefonene : Nå har jeg tatt overdose. og, Nå har jeg skadet meg, og , Nå må du skrive under på tvangsinnleggelse fordi jeg har selvskadet. 

Åh. Jeg var så jævli lei!! Og jeg skjønner at jeg bare er påvirket av det nå. Noen ganger blir det litt nært... 

Men jeg savner han altså. Bare ikke alt det helvete han lagde for meg og oss rundt. Rip bror.

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Ok? 

Selvskading har også en fysiologisk komponent for mange. Det kan være en måte å bli kvitt uro/indre spenning/fortvilelse osv - funksjonen kan altså være å regulere følelser. 

Godt beskrevet her:

Regulering av følelser

Selvskadingstrangen utløses ofte i situasjoner med overveldende psykisk smerte. Å skade kroppen utløser kroppens egne smertestillende stoffer. Derfor opplever mange en umiddelbar lindring av sterk angst, sinne eller indre uro. Selvskading kan også brukes til å vekke følelser når man føler seg tom eller nummen.

Noen opplever at selvskading bidrar til å forflytte følelsesmessig smerte til mer håndterbar fysisk smerte, fra innsiden til utsiden. Selvskading kan brukes for å distrahere en fra vonde minner.

Oppsummert brukes selvskading for å føle seg bedre, i mangel av andre måter å regulere følelser.

Hentet fra Snakk om selvmord

frosken skrev (Akkurat nå):

Selvskading har også en fysiologisk komponent for mange. Det kan være en måte å bli kvitt uro/indre spenning/fortvilelse osv - funksjonen kan altså være å regulere følelser. 

Godt beskrevet her:

Regulering av følelser

Selvskadingstrangen utløses ofte i situasjoner med overveldende psykisk smerte. Å skade kroppen utløser kroppens egne smertestillende stoffer. Derfor opplever mange en umiddelbar lindring av sterk angst, sinne eller indre uro. Selvskading kan også brukes til å vekke følelser når man føler seg tom eller nummen.

Noen opplever at selvskading bidrar til å forflytte følelsesmessig smerte til mer håndterbar fysisk smerte, fra innsiden til utsiden. Selvskading kan brukes for å distrahere en fra vonde minner.

Oppsummert brukes selvskading for å føle seg bedre, i mangel av andre måter å regulere følelser.

Hentet fra Snakk om selvmord

ja..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...