Gå til innhold

Vedr bytte av fastlege

Anbefalte innlegg

Gjest Vendi

Er det vanlig å liksom takke for seg og gi en forklaring på hvorfor man bytter?

Eller skal jeg bare la det gå sin gang uten å si noe? Han har uansett ferie nå da. Men når han er tilbake så skjønner han jo etterhvert at jeg ikke lenger er pasient hos han. Jeg vurderer å skrive en melding på Helsenorge hvor jeg takker for meg og forteller at jeg har byttet, men vet ikke om det er vanlig å gjøre, eller noe man bør gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/484362-vedr-bytte-av-fastlege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vendi skrev (7 minutter siden):

Eller skal jeg bare la det gå sin gang uten å si noe? Han har uansett ferie nå da. Men når han er tilbake så skjønner han jo etterhvert at jeg ikke lenger er pasient hos han. Jeg vurderer å skrive en melding på Helsenorge hvor jeg takker for meg og forteller at jeg har byttet, men vet ikke om det er vanlig å gjøre, eller noe man bør gjøre?

Du kan bare bytte uten noe mer forklaring, helt uproblematisk. 

Annonse

Vendi skrev (10 minutter siden):

Hvis du ønsker at journalen din skal overføres fra gammel fastlege til ny så må du gi beskjed om det, men bortsett fra det er det absolutt ikke nødvendig å gjøre noe :) 

Gjest Vendi
Martine skrev (1 time siden):

Hvis du ønsker at journalen din skal overføres fra gammel fastlege til ny så må du gi beskjed om det, men bortsett fra det er det absolutt ikke nødvendig å gjøre noe :) 

Ja, jeg tenker det er lurt å få overført journalen fra den gamle til den nye. Har jo en del sykdomshistorie. Men om den nye faktisk leser og setter seg inn i det, er jo en annen sak. Har fått inntrykk av fra medier at fastleger er overarbeidede og har mer enn nok. 

Vendi skrev (47 minutter siden):

Ja, jeg tenker det er lurt å få overført journalen fra den gamle til den nye. Har jo en del sykdomshistorie. Men om den nye faktisk leser og setter seg inn i det, er jo en annen sak. Har fått inntrykk av fra medier at fastleger er overarbeidede og har mer enn nok. 

Da jeg skiftet fastlege så hadde han faktisk gått gjennom journalen og det overrasket meg.  Han hadde nok ikke finlest, men fått med seg mye.  Og min var også mange sider.

emilie321
Dorthe skrev (2 timer siden):

Da jeg skiftet fastlege så hadde han faktisk gått gjennom journalen og det overrasket meg.  Han hadde nok ikke finlest, men fått med seg mye.  Og min var også mange sider.

De to siste gangene jeg har byttet, så vet jeg at ny fastlege har lest igjennom journalen. Min var også på mange sider. Trodde det var vanlig.

emilie321
Vendi skrev (2 timer siden):

Ja, det må jo være viktig å få overført journalen.  Det kan jo være mye viktig informasjon der. Ved mine to siste bytter, så vet jeg at de leste igjennom journalen. Trodde det var vanlig. De har nok et system  slik at de får med seg det viktigste og ikke trenger å lese alt. 

Noen ganger har jeg informert om bytte siste gangen jeg har vært der, men det er fordi jeg hadde en god relasjon til de. Og fordi jeg byttet pga flytting.  En gang fikk legen greie på at jeg hadde byttet pga at jeg ba om journalen ble oversendt ny lege. Og da ble det bråk. Hun sendte bla psykiateren min et brev om at jeg ikke kunne bytte fordi det var viktig for min helse at jeg fortsatte hos henne. Den gangen byttet jeg fordi jeg ikke var fornøyd. 

Gjest Vendi
emilie321 skrev (3 timer siden):

Ja, det må jo være viktig å få overført journalen.  Det kan jo være mye viktig informasjon der. Ved mine to siste bytter, så vet jeg at de leste igjennom journalen. Trodde det var vanlig. De har nok et system  slik at de får med seg det viktigste og ikke trenger å lese alt. 

Noen ganger har jeg informert om bytte siste gangen jeg har vært der, men det er fordi jeg hadde en god relasjon til de. Og fordi jeg byttet pga flytting.  En gang fikk legen greie på at jeg hadde byttet pga at jeg ba om journalen ble oversendt ny lege. Og da ble det bråk. Hun sendte bla psykiateren min et brev om at jeg ikke kunne bytte fordi det var viktig for min helse at jeg fortsatte hos henne. Den gangen byttet jeg fordi jeg ikke var fornøyd. 

Så rar oppførsel av en fastlege. Det er jo helt opp til den enkelte hvilken fastlege man vil ha. Man skal være fornøyd! Akkurat som man selv bestemmer hvilken butikk man vil handle i. 

Annonse

emilie321
Vendi skrev (1 time siden):

Så rar oppførsel av en fastlege. Det er jo helt opp til den enkelte hvilken fastlege man vil ha. Man skal være fornøyd! Akkurat som man selv bestemmer hvilken butikk man vil handle i. 

Ja, veldig rar oppførsel. Heldigvis så visste psykiateren hvorfor jeg byttet og var enig i at et bytte var best for meg. Kan ikke ha en lege som nærmest pusjer meg til å ta mye b-preparater og da jeg sa nei til å øke med de, så var jeg vrang og vanskelig og absolutt ikke samarbeidsvillig. Hun sa jeg ikke var typen som ble avhengig, men det kan jo hvem som helst bli. Iallefall med de dosene hun ville jeg skulle ta. Sånn kan ikke jeg ha det

Bare en liten kommentar ifm. dette med gaver ved bytte:

Helsepersonell er underlagt svært strenge regler rundt å motta gaver fra pasienter. Hvis man skal gi en gave, så bør den enten være til hele legekontoret (altså noe de kan sette fram på kontoret, f.eks. en blomsterbukett) eller ha en objektivt sett ubetydelig verdi. Med objektivt sett ubetydelig verdi, så mener jeg at noe som kan ha en stor verdi for deg og for legen (f.eks. et takkekort og en personlig hilsen) er OK, mens f.eks. en dyr flaske vin ikke er OK. 

Hvis du gir noe dyrt til en lege, så setter du vedkommende i en litt vanskelig situasjon. Hvis vedkommende tar imot gaven, vil den sannsynligvis gis videre til medarbeidere på kontoret. Legen ønsker nok ikke å framstå utakknemlig for det du gir han, men som sagt er han underlagt svært strenge regler. Også f.eks. hvis det skulle framkomme diskusjoner eller klagesaker i ettertid (f.eks. vil det være svært uheldig for legen om han var liberal med utskriving av benzo og det framkom at han hadde fått en gave fra pasienten).

Endret av ISW

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...