Gå til innhold

Inspirert: I hvilke tilfeller kontakter fastlege/andre behandlere akutt team?

Anbefalte innlegg

Gjest Cybele

En annen tråd her peker på at det kan være en barriere å kontakte fastlege for å komme i kontakt med AAT. Jeg har kjent på det samme selv, at jeg kunne tenkt at det hadde vært gunstig med AAT ved sykdomsutbrudd feks men jeg har aldri brukt mulgiheten som foreligger psykiater skrev at det skulle være lav terskel for å bruke fordi jeg også syns det er for vanskelig å kontakte fastlege og snakke med denne om psyken, ser for meg at hun vil tro jeg overdriver og ikke ville henvist. At hun ikke skjønner. Hva slags tilfeller og situasjoner pleier å være til grunn for at en lege kontakter akutt team på vegne av en pasient?  

Fortsetter under...

Eva Sofie

De gangene jeg hadde kontakt med AAT, var det når de visste det var forhøyet fare for selvmordsforsøk. Men jeg mener å huske at de ble koblet inn for å forhindre at en tilstand skulle bli mer alvorlig også.

Jeg tenker at det ikke er opp til oss pasienter å avgjøre om situasjonen er for vanskelig å håndtdere alene. Det er opp til fagfolk som har et medisinsk ansvar.

Jeg hadde mange samtaler med behandler om bruk av akutteam. Mitt argument gikk hele tiden på at jeg ikke ønsket å binde opp ressurser, bruke av andres tid, være til bry etc. Men, som det ble påpekt, om det kom dit at jeg trengte akutt hjelp av noe slag, bant jeg opp mer ressurser enn om jeg mottok hjelp på forhånd av et akutteam.

Det mest krevende, opplevde og fremdeles opplever jeg i møte med mennesker som skal hjelpe, er å klare å møte egne følelser og tanker, øve seg på å dele de, ta imot andres omsorg og hjelp, la andre få lov til å hjelpe...

Liten tanke: Om jeg hadde hatt behov for å ha kontakt med AAT nå i dag, kan det kanskje være nok å ringe til fastlegekontoret og forklare situasjonen? Det burde være slik...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...