Gå til innhold

Langvarige konsekvenser av å bruke Leponex

Anbefalte innlegg

Fins det noen artikler om langvarig bruk av Leponex? 

Og finnes det studier om langvarig bruk av Litium i kombinasjon  med Leponex? 

I mitt tilfelle 125×2 Litium og 100 mg Leponex i kombinasjon med Fevarin som gjør at en kan gå på lavere dose Leponex enn uten bruk av Fevarin. Uten Fevarin har jeg blitt fortalt at nødvendig dose på Leponex for mange er 300-500 mg. Altså langt høyere dose enn ved Fevarin som kombinasjon.

Har veldig god virkning av alt dette, men er redd for hvordan langvarig bruk vil påvirke kropp og sinn. Til den grad at jeg tenker jeg om ett år uten psykotiske eller bipolare episoder bør forsøke å trappe ned på medisiner. 

Vet samtidig at behandlere ikke vil ønske at jeg reduserer medisiner med tanke på hvor dårlig jeg har vært. Til den grad at det var direkte livsfarlig.

Endret av Glitter

Fortsetter under...

Gjest Cybele

Tror du må ha tillit til forskningen som viser at langvarig ubehandlet psykose og depresjon er langt mere skadelig for hjernen og reduserer livslengden mer i snitt enn medikamentene som bruks som å behandle dette. Tar Leponex og Litium psykose og depresjon hos deg, er du på god vei til en mye bedre helse enn uten disse medisinene :)

Du får sikkert mer presise svar av noen andre, men her er i hvert fall det jeg har fått med meg:

Litium er den eneste medisinen med dokumentert anti-suicidal effekt. Kanskje kan den effekten alene forsvare at du bruker den? Du har også selv uttalt mange ganger hvor god litium er for deg.

Leponex er den AP i noen studier som har best langsiktig utfall med tanke på risiko for død. Så er det kanskje ikke fordi medisinen i seg selv gir god fysisk helse, men fordi personer med psykoselidelser på gruppenivå har dårligere somatisk helse enn snittet og dårligere utfall med samme diagnose (eller noe sånt). Personer som går på Leponex blir fulgt opp så tett at det kan hende flere somatiske tilstander derfor blir oppdaget og behandlet. Studiene gir ikke svar på årsakene til at personer på Leponex har mindre risiko for død.

Jeg forstår godt at du er bekymret, disse medisinene har alvorlige mulige bivirkninger, som også er grunnen til at du blir fulgt opp tett med blodprøver. Og jo bedre du blir, jo mindre kommer du til å føle at du har behov for medisinene.

Derfor tror jeg det er veldig viktig at du finner en behandler som du får tillit til, at dere får en god allianse. Så kan dere sammen drøfte fordeler og ulemper og legge en plan sammen som du også tror på. Og at du ikke gjør ting på egenhånd.

Du vil virkelig ikke autoseponere litium eller Leponex. Slik jeg har forstått det er det økt risiko for mani i perioden etter seponering av litium, større enn om man aldri har gått på litium. Så ikke slutt brått på litium og ikke begynn på den om du ikke har planer om å fortsette en stund.

Jeg har ikke undersøkt dette for Leponex, men andre brukere har i hvert fall delt vonde erfaringer om psykose etter å ha autoseponert Leponex.

Jeg har ikke oppgitt eller søkt opp igjen noen referanser her, så husk at det er mulig at jeg husker feil eller har tolket feil.

Jeg ville diskutert denne problemstillingen grundig med behandler når du begynner å bli gammel, og om du får nye/verre bivirkninger. Men akkurat nå skylder du kanskje deg selv litt mer enn et år med stabilitet?

Glitter skrev (1 time siden):

Til den grad at det var direkte livsfarlig.

Nettopp. Den erfaringen burde veie tungt. 

Eva Sofie

Så smart, at de har valgt å finne en antidepressiv medisin som i samme åndedraget gjør at dosen av Leponex økes. Der bruker de en interaksjon mellom to medisiner bra, virker det som. Stol på at fagfolkene kan jobben sin.

Opplever du mye negative bivirkninger, føler du?

Leponex er en mye brukt medisin over lang, lang tid. Jeg ville ikke bare sett negativt på å måtte ta hyppige blodprøver, som @Sokk er inne på, men de vil også da være i stand til å oppdage ev. andre tilstander. Det har skjedd med meg, når jeg likevel er innom for å måle syreverdien i blodet og en del mer ca. 4 ganger i året.

Annonse

Sokk skrev (18 timer siden):

Du får sikkert mer presise svar av noen andre, men her er i hvert fall det jeg har fått med meg:

Litium er den eneste medisinen med dokumentert anti-suicidal effekt. Kanskje kan den effekten alene forsvare at du bruker den? Du har også selv uttalt mange ganger hvor god litium er for deg.

Leponex er den AP i noen studier som har best langsiktig utfall med tanke på risiko for død. Så er det kanskje ikke fordi medisinen i seg selv gir god fysisk helse, men fordi personer med psykoselidelser på gruppenivå har dårligere somatisk helse enn snittet og dårligere utfall med samme diagnose (eller noe sånt). Personer som går på Leponex blir fulgt opp så tett at det kan hende flere somatiske tilstander derfor blir oppdaget og behandlet. Studiene gir ikke svar på årsakene til at personer på Leponex har mindre risiko for død.

Jeg forstår godt at du er bekymret, disse medisinene har alvorlige mulige bivirkninger, som også er grunnen til at du blir fulgt opp tett med blodprøver. Og jo bedre du blir, jo mindre kommer du til å føle at du har behov for medisinene.

Derfor tror jeg det er veldig viktig at du finner en behandler som du får tillit til, at dere får en god allianse. Så kan dere sammen drøfte fordeler og ulemper og legge en plan sammen som du også tror på. Og at du ikke gjør ting på egenhånd.

Du vil virkelig ikke autoseponere litium eller Leponex. Slik jeg har forstått det er det økt risiko for mani i perioden etter seponering av litium, større enn om man aldri har gått på litium. Så ikke slutt brått på litium og ikke begynn på den om du ikke har planer om å fortsette en stund.

Jeg har ikke undersøkt dette for Leponex, men andre brukere har i hvert fall delt vonde erfaringer om psykose etter å ha autoseponert Leponex.

Jeg har ikke oppgitt eller søkt opp igjen noen referanser her, så husk at det er mulig at jeg husker feil eller har tolket feil.

Jeg ville diskutert denne problemstillingen grundig med behandler når du begynner å bli gammel, og om du får nye/verre bivirkninger. Men akkurat nå skylder du kanskje deg selv litt mer enn et år med stabilitet?

Nettopp. Den erfaringen burde veie tungt. 

Ja, har fått en klar formaning om at dette er ikke medisiner man autoseponerer.

Lover jo bra at studier viser at Leponex kommer så bra ut. 

Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Så smart, at de har valgt å finne en antidepressiv medisin som i samme åndedraget gjør at dosen av Leponex økes. Der bruker de en interaksjon mellom to medisiner bra, virker det som. Stol på at fagfolkene kan jobben sin.

Opplever du mye negative bivirkninger, føler du?

Leponex er en mye brukt medisin over lang, lang tid. Jeg ville ikke bare sett negativt på å måtte ta hyppige blodprøver, som @Sokk er inne på, men de vil også da være i stand til å oppdage ev. andre tilstander. Det har skjedd med meg, når jeg likevel er innom for å måle syreverdien i blodet og en del mer ca. 4 ganger i året.

Nei jeg har ikke så mye bivirkninger. Har tremor både av Litium og Leponex. Sikler noe kolossalt når jeg sover, er litt treg i magen så veldig ofte når jeg er ute og går tur slik at det blir bevegelse i tarmene så jeg må på do. Det kommer ikke like av seg selv når jeg står opp. Også har jeg to ganger tisset på meg i søvne, men det er to-tre uker siden så satser det kun var oppstartsbivirkning. 

Matlysten er tilnærmet normal, og med normal mener jeg høy matlyst. Men ikke denne ekstreme ulvehungeren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...