Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Vendi
Glitter skrev (3 minutter siden):

Jeg tar Litium og Leponex kl 1930. Slik at Litium skal ta samme tid dagen etter. 

Siste par dager har jeg sovet til 12/13. Skal jeg da droppe morgendosen eller går det greit å ta når jeg har stått opp? 

Vet ikke hvordan det er for deg, men hadde det gått an å ha på vekkerklokka, tatt medisinen, og lagt deg til å sove igjen? Vet at noen ikke klarer å sovne igjen hvis de først våkner, men tror det kan gå hvis man er veldig trøtt. Du kan ha medisinene på nattbordet eller ved siden av sengen med noe vann, så slipper du å stå opp for å ta dem? 

Vendi skrev (30 minutter siden):

Vet ikke hvordan det er for deg, men hadde det gått an å ha på vekkerklokka, tatt medisinen, og lagt deg til å sove igjen? Vet at noen ikke klarer å sovne igjen hvis de først våkner, men tror det kan gå hvis man er veldig trøtt. Du kan ha medisinene på nattbordet eller ved siden av sengen med noe vann, så slipper du å stå opp for å ta dem? 

Ja det går jo an. Men jeg får nok ikke sove igjen da nei. Men jeg står vanligvis opp tidligere, jeg bare er litt nede akkurat nå så da sover jeg mer. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tar til vanlig Litium kl 20 og 07.30. Nå i ferien sover jeg lenge og tar ikke medisinen før kl 12. Har ikke tenkt over at det er dumt.

Anonymkode: ad659...4b0

Jo det skal tas med ca 12 timers mellomrom. Og hvis jeg husker rett så er slingringsmonnet en time tidligere og en time senere det faste tidspunktet innafor. Så når jeg tar medisinen kl 12 er det jo fire timer for sent og muligens for tett opp mot kveldsdosen mtp toksisitet. 

AnonymBruker
Glitter skrev (7 minutter siden):

Ja det går jo an. Men jeg får nok ikke sove igjen da nei. Men jeg står vanligvis opp tidligere, jeg bare er litt nede akkurat nå så da sover jeg mer. 

Jo det skal tas med ca 12 timers mellomrom. Og hvis jeg husker rett så er slingringsmonnet en time tidligere og en time senere det faste tidspunktet innafor. Så når jeg tar medisinen kl 12 er det jo fire timer for sent og muligens for tett opp mot kveldsdosen mtp toksisitet. 

Dette har jeg ikke fått med meg. Jeg har tatt lititum både kl 7 om morgenen og også i 15 tiden mange ganger fordi jeg har glemt det helt om morgenen. (Og alle tider inni mellom alt ettersom den dagen). I lengre perioder har jeg også nesten aldri klart å få tatt den til samme tid på morgenen fordi jeg står opp til så ulike tider og også bruker lett å glemme det om morgenene.

Men hvorfor er det så viktig å ta litium til samme tid da? Jeg har aldri opplevd noen problemer da med så uregelmessig inntak og også alt for sent da (i følge det du beskriver).

Anonymkode: 80136...e82

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette har jeg ikke fått med meg. Jeg har tatt lititum både kl 7 om morgenen og også i 15 tiden mange ganger fordi jeg har glemt det helt om morgenen. (Og alle tider inni mellom alt ettersom den dagen). I lengre perioder har jeg også nesten aldri klart å få tatt den til samme tid på morgenen fordi jeg står opp til så ulike tider og også bruker lett å glemme det om morgenene.

Men hvorfor er det så viktig å ta litium til samme tid da? Jeg har aldri opplevd noen problemer da med så uregelmessig inntak og også alt for sent da (i følge det du beskriver).

Tror det har noe med belastningen på nyrene å gjøre. Litium er en form for salt..men jeg vet ikke om jeg har forstått det riktig. 

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Tror det har noe med belastningen på nyrene å gjøre. Litium er en form for salt..men jeg vet ikke om jeg har forstått det riktig. 

Åja. Er det større sjanse for å få nyresvikt eller andre problemer med nyrene da eller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...