AnonymBruker Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli Hei dere, det kan hende ett par av dere kjenner meg igjen for jeg har skrevet en del her inne om problemet mitt med overspising de siste månedene. Nå har jeg endelig hatt første time med psykiater da det var en del ventetid på å få time på Poliklinikken. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta medisinering for bipolar med fastlegen og overspisingen med sykepleier i kommunen men Poliklinikken ønsket at jeg skulle bli henvist dit for å diskutere medisiner ansikt til ansikt og sykepleier mente jeg måtte få hjelp av profesjonelle med overspisingen (dvs psykolog eller psykiater) fordi hun ikke hadde nok kunnskap eller kompetanse. Vi snakket mest om medisinene denne timen da siden fastlegen min hadde skrevet i henvisningen at han mente at ene medisinen som jeg bruker var skyld i overspisingen. Men jeg har jo slitt med denne overspisingen i varierende grad gjennom de siste 8 årene eller så. Så jeg selv tror nok mest at det ligger noe mer bak overspisingen enn bare økt matlyst pga medisin. Uansett da så sa psykiateren at vi kunne begynne med å bytte medisin og at det ville ta litt tid også skulle fastlegen ta over etter noen uker og hvis jeg da fortsatt hadde problemer med overspising så kunne jeg henvises på nytt og han snakket også noe om at han kunne høre om det var noen i hans team som kanskje hadde kunnskap om spiseforstyrrelse/overspising som kunne ta på seg meg som pasient og jeg kunne kanskje få noen timer der. For han var jo 'bare' lege og hadde lite kunnskap om spiseforstyrrelse/overspising og jobbet mest med medisiner sa han. Jeg har neste time hos denne psykiateren om 2 uker og jeg bare lurer på om jeg kanskje burde argumentere for at jeg ønsker å få hjelp til denne overspisingen nå med en gang? Eller blir det bare dumt av meg? Spesielt når han allerede har sagt at vi skal se det an? Det er bare det at denne overspisingen har blitt veldig ødeleggende for meg nå fordi jeg har lagt på meg mye i vekt veldig fort og bruker mye penger på mat, siden den type mat/godteri jeg overspiser er dyrt. Jeg følte kanskje ikke at jeg helt klarte å få frem hvor ødeleggende denne overspisingen er for meg egentlig... Anonymkode: b580b...b50 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484513-burde-jeg-argumentere-for-%C3%A5-f%C3%A5-behandling-neste-time/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli Uff, det ble visst ett ganske langt innlegg. Sliter med å begrense meg og forklare meg på en kort og konsis måte hehe. Jaja, håper folk gidder lese og svare likevel 😅☺️ Anonymkode: b580b...b50 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484513-burde-jeg-argumentere-for-%C3%A5-f%C3%A5-behandling-neste-time/#findComment-4301277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli Jeg mener du bør «argumentere» for å få behandling for overspising. Skriver argumentere i anførselstegn fordi det kanskje ikke er sånn at man argumenterer seg til behandling. Du må få frem hvor stort problemet er, at det ikke kun er snakk om litt økt apetitt. Ta opp tråden på dette med å få snakke med en behandler i teamet med kompetanse på området. Å skrives ut for så å måtte henvises på nytt er en ny anledning til å bli avvist. Ville forsøkt å utnytte at du er innenfor døra nå. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484513-burde-jeg-argumentere-for-%C3%A5-f%C3%A5-behandling-neste-time/#findComment-4301299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli Jeg ville spilt ballen over til legen. Si noe om at du gjerne snakker med andre om overspisingen men at du allerede har forsøkt det og blitt henvist til legen fordi de andre mente de ikke hadde rett kompetanse. At du selvsagt er fleksibel på hvem som skal behandle deg men at det er viktig at det blir noen, da alle er enige om at problemet trenger behandling. Å henvises frem og tilbake mellom ulike aktører er meningsløst og lite helbredende Anonymkode: d0ab0...170 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484513-burde-jeg-argumentere-for-%C3%A5-f%C3%A5-behandling-neste-time/#findComment-4301301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli Sokk skrev (3 minutter siden): Jeg mener du bør «argumentere» for å få behandling for overspising. Skriver argumentere i anførselstegn fordi det kanskje ikke er sånn at man argumenterer seg til behandling. Du må få frem hvor stort problemet er, at det ikke kun er snakk om litt økt apetitt. Ta opp tråden på dette med å få snakke med en behandler i teamet med kompetanse på området. Å skrives ut for så å måtte henvises på nytt er en ny anledning til å bli avvist. Ville forsøkt å utnytte at du er innenfor døra nå. Du har vel rett at man nok ikke argumenterer seg til behandling. Og jeg tror også det vil være lurt av meg å ta opp igjen tråden og ytre ønske om å få en behandler jeg kan snakke med det om og at jeg gjerne ønsker å slippe å bli henvist på nytt da. Han sa også at han mente jeg burde behandles av en psykolog ift overspisingen og at han skulle forhøre seg om noen på teamet hans hadde kompetanse på sf/overspising. Men jeg fikk ikke helt med meg om han mente nå mens jeg gikk til han eller ved en eventuell ny henvisning. Så jeg krysser jo fingrene for det finnes noen på poliklinikken som har kompetansen og muligheten til å ta meg som pasient. Jeg er vel litt bagatelliserende så jeg ødela nok litt for meg på den måten også sa jeg meg også enig at kanskje medisinen hadde skyld i at jeg hadde økt matlyst. Men jeg sa også at jeg tenker det ligger noe mer bak også og ikke bare bivirkning av medisiner da. Så jeg håper kanskje han kan være åpen for å vurdere å forsøke å finne en behandler til meg med kompetanse neste gang... AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville spilt ballen over til legen. Si noe om at du gjerne snakker med andre om overspisingen men at du allerede har forsøkt det og blitt henvist til legen fordi de andre mente de ikke hadde rett kompetanse. At du selvsagt er fleksibel på hvem som skal behandle deg men at det er viktig at det blir noen, da alle er enige om at problemet trenger behandling. Å henvises frem og tilbake mellom ulike aktører er meningsløst og lite helbredende Anonymkode: d0ab0...170 Psykiateren/legen sa jo at han kunne høre med de på teamet hans om det var noen med erfaring/ekstra utdanning/kurs på spiseforstyrrelse og eventuelt kanskje også overspising. Men jeg fikk ikke helt med meg om han mente nå i nærmeste tid eller etter at jeg eventuelt hadde blitt henvist på nytt da. Han mente visstnok også at det burde være en psykolog og ikke en psykiater siden det var psykologene som drev med behandling (i følge han). Anonymkode: b580b...b50 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484513-burde-jeg-argumentere-for-%C3%A5-f%C3%A5-behandling-neste-time/#findComment-4301304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei dere, det kan hende ett par av dere kjenner meg igjen for jeg har skrevet en del her inne om problemet mitt med overspising de siste månedene. Nå har jeg endelig hatt første time med psykiater da det var en del ventetid på å få time på Poliklinikken. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta medisinering for bipolar med fastlegen og overspisingen med sykepleier i kommunen men Poliklinikken ønsket at jeg skulle bli henvist dit for å diskutere medisiner ansikt til ansikt og sykepleier mente jeg måtte få hjelp av profesjonelle med overspisingen (dvs psykolog eller psykiater) fordi hun ikke hadde nok kunnskap eller kompetanse. Vi snakket mest om medisinene denne timen da siden fastlegen min hadde skrevet i henvisningen at han mente at ene medisinen som jeg bruker var skyld i overspisingen. Men jeg har jo slitt med denne overspisingen i varierende grad gjennom de siste 8 årene eller så. Så jeg selv tror nok mest at det ligger noe mer bak overspisingen enn bare økt matlyst pga medisin. Uansett da så sa psykiateren at vi kunne begynne med å bytte medisin og at det ville ta litt tid også skulle fastlegen ta over etter noen uker og hvis jeg da fortsatt hadde problemer med overspising så kunne jeg henvises på nytt og han snakket også noe om at han kunne høre om det var noen i hans team som kanskje hadde kunnskap om spiseforstyrrelse/overspising som kunne ta på seg meg som pasient og jeg kunne kanskje få noen timer der. For han var jo 'bare' lege og hadde lite kunnskap om spiseforstyrrelse/overspising og jobbet mest med medisiner sa han. Jeg har neste time hos denne psykiateren om 2 uker og jeg bare lurer på om jeg kanskje burde argumentere for at jeg ønsker å få hjelp til denne overspisingen nå med en gang? Eller blir det bare dumt av meg? Spesielt når han allerede har sagt at vi skal se det an? Det er bare det at denne overspisingen har blitt veldig ødeleggende for meg nå fordi jeg har lagt på meg mye i vekt veldig fort og bruker mye penger på mat, siden den type mat/godteri jeg overspiser er dyrt. Jeg følte kanskje ikke at jeg helt klarte å få frem hvor ødeleggende denne overspisingen er for meg egentlig... Anonymkode: b580b...b50 Det finnes ingen form for quick fix-behandling for overspisning. Folk som strever med overspisning har ofte mange ulike typer problemer i tillegg, så dermed finnes det heller ikke en konkret behandlingsstrategi som er virksom for mange. Det høres fornuftig ut å starte med å endre på medisinering, dersom noen av medisinene dine gir økt appetitt. For din egen del, så kan det jo være lurt å begynne føre en logg hvor du registrerer når du overspiser og hva som har skjedd i forkant - og så kan du ta denne loggen med til behandler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484513-burde-jeg-argumentere-for-%C3%A5-f%C3%A5-behandling-neste-time/#findComment-4301305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli Del Skrevet 22. juli frosken skrev (1 minutt siden): Det finnes ingen form for quick fix-behandling for overspisning. Folk som strever med overspisning har ofte mange ulike typer problemer i tillegg, så dermed finnes det heller ikke en konkret behandlingsstrategi som er virksom for mange. Det høres fornuftig ut å starte med å endre på medisinering, dersom noen av medisinene dine gir økt appetitt. For din egen del, så kan det jo være lurt å begynne føre en logg hvor du registrerer når du overspiser og hva som har skjedd i forkant - og så kan du ta denne loggen med til behandler. Åja. Dette visste jeg faktisk ikke så takk for info. Jeg har bare tenkt at det virker som der er en konkret form for behandling for både anoreksi og bulimi så jeg har bare tenkt og tatt det for gitt at noe tilsvarende og konkret behandling finnes for overspising. Sånn siden siden overspising jo også regnes som en spiseforstyrrelse så vidt jeg har forstått. Men hvis jeg er skikkelig heldig så kan det jo være at Poliklinikken har en behandler med kompetanse på overspising så jeg kan få ett slags behandlingsopplegg tilpasset meg og problemene jeg har? Jeg bor i en forholdsvis stor by så jeg vil tro de har en del behandlere å velge mellom da. Også har jeg jo også søkt om å få en-til-en samtaler digitalt hos ROS men det er lang ventetid også det andre tilbudet som du linket til meg hos Villa sult (mener på det var de som hadde det) (jeg har bare ikke fått prøvd det enda da jeg ikke har hatt tilgang til pc på en stund). Enig i at det nok er lurt å endre på medisineringen, så jeg er jo veldig glad for at jeg får hjelp til det av helsepersonell med peiling. Ja, dette med logg er jo veldig lurt har ikke fått kommet i gang med det enda men jeg skal begynne med det nå med en gang! Så må jeg bare huske å skrive hver gang jeg overspiser da. Anonymkode: b580b...b50 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484513-burde-jeg-argumentere-for-%C3%A5-f%C3%A5-behandling-neste-time/#findComment-4301311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 23. juli Del Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Uff, det ble visst ett ganske langt innlegg. Sliter med å begrense meg og forklare meg på en kort og konsis måte hehe. Jaja, håper folk gidder lese og svare likevel 😅☺️ Anonymkode: b580b...b50 Jeg oppfatter at du beskriver problemstillingen din forståelig og detaljert. Et lite konkret tips jeg selv bruker i skriftlig kommunikasjon med helsepersonell, for jeg kan også skrive langt, er å formidle/oppsummere noe i en liste. Da kan du få formidlet en hel del mer enn fritekst avsnitt for avsnitt nedover. Kanskje det du vil formidle kommer bedre frem? En liste kan brukes på flere måter i en samtale. Noen tanker - gjør det du selv vil med de... Jeg ville ha forsøkt å forklare psykiateren/legen hvordan du opplever at dette med overspisingen påvirker hverdagen din. Helt konkret, tanker og følelser. Det innebærer ikke å overdrive, men heller ikke å bagatellisere. Å fortelle hva som skjer i realiteten, er ikke å overdrive. Om det er du som har en problematisk relasjon til nærmeste familie, er dette absolutt relevant å nevne. Jeg vil tenke at dette går mye, mye dypere enn økt sultfølelse av en medisin - ifølge min erfaring. Du har selv nevnt på det å spise opp følelsene dine e.l. Det å få en oversikt over hvilke følelser som ligger bak en overspising, er helt avgjørende. Å finne et system som gjør det enkelt nok å kartlegge, slik at det ikke blir et tiltak å gjøre. Jeg vet om en person som bruker ulike typer emojies for å uttrykke visse typer følelser/tanker. Vedkommende bruker det på å kartlegge smerter de ulike dagene, men jeg tenker det er overførbart til andre områder. Haha, dette ble også langt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484513-burde-jeg-argumentere-for-%C3%A5-f%C3%A5-behandling-neste-time/#findComment-4301412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli Del Skrevet 23. juli Eva Sofie skrev (14 timer siden): Jeg oppfatter at du beskriver problemstillingen din forståelig og detaljert. Et lite konkret tips jeg selv bruker i skriftlig kommunikasjon med helsepersonell, for jeg kan også skrive langt, er å formidle/oppsummere noe i en liste. Da kan du få formidlet en hel del mer enn fritekst avsnitt for avsnitt nedover. Kanskje det du vil formidle kommer bedre frem? En liste kan brukes på flere måter i en samtale. Noen tanker - gjør det du selv vil med de... Jeg ville ha forsøkt å forklare psykiateren/legen hvordan du opplever at dette med overspisingen påvirker hverdagen din. Helt konkret, tanker og følelser. Det innebærer ikke å overdrive, men heller ikke å bagatellisere. Å fortelle hva som skjer i realiteten, er ikke å overdrive. Om det er du som har en problematisk relasjon til nærmeste familie, er dette absolutt relevant å nevne. Jeg vil tenke at dette går mye, mye dypere enn økt sultfølelse av en medisin - ifølge min erfaring. Du har selv nevnt på det å spise opp følelsene dine e.l. Det å få en oversikt over hvilke følelser som ligger bak en overspising, er helt avgjørende. Å finne et system som gjør det enkelt nok å kartlegge, slik at det ikke blir et tiltak å gjøre. Jeg vet om en person som bruker ulike typer emojies for å uttrykke visse typer følelser/tanker. Vedkommende bruker det på å kartlegge smerter de ulike dagene, men jeg tenker det er overførbart til andre områder. Haha, dette ble også langt... Takk for tips om å skrive liste, det tror jeg er lurt. Men hvordan får man vist den til behandler? Holder det å bare ha den i Google docs appen på mobilen eller blir det for liten skrift? Jeg har ikke printer skjønner du. Jeg vil ikke si jeg har noe spesielt problematisk forhold til familien egentlig, så er mulig du blander meg med noen andre? Jeg er ikke sånn spesielt åpen om mine psykiske problemer med familien (da min mor, far og bror). Men jeg tror de hadde vært åpne for det hvis jeg selv hadde ønsket å åpne opp da for de har vært med på både familieskole (felles samtaler og 'undervisning') og har snakket med flere av mine behandlere og deltatt på pårørende delen av bipolar kurset som jeg deltok på for noen år siden. Lure tips ift kartlegging av overspisingen. Jeg har opprettet ett eget dokument i Google docs nå etter tips fra Frosken. Jeg har forsøkt å skrive om mine tanker og følelser knyttet til overspising, men jeg får helt skrivesperre og aner ikke hva jeg verken føler eller tenker før, under og etter overspisingen egentlig. Eneste som går igjen er vel kanskje at jeg ofte føler en sterk trang/dragning til å overspise, at det føles bedre ved første matbit og rett etterpå også ender jeg med å føle meg helt dritt en liten stund etter det igjen. Og jeg tror ikke jeg nødvendigvis føler meg dritt bare pga at jeg kjenner meg fysisk dårlig (altså stappmett, kvalm og noen ganger vondt i magen) men at det også er mye skamfølelse for at jeg bare feiler og feiler gang på gang og også skammer meg for at jeg ikke har klart å endre på det, også har jeg blitt så overvektig og hater kroppen min og meg selv mye mer enn før. Anonymkode: b580b...b50 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484513-burde-jeg-argumentere-for-%C3%A5-f%C3%A5-behandling-neste-time/#findComment-4301798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 24. juli Del Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 23.41): Men hvordan får man vist den til behandler? Holder det å bare ha den i Google docs appen på mobilen eller blir det for liten skrift? Jeg har ikke printer skjønner du. Det er vanlig å ikke ha printer i dag... Jeg slenger ut et par forslag som du kan foreslå for terapeuten dersom h*n ønsker å se det på noe annet enn en liten skjerm: Hør om mulighet for å sende det på e-post til terapeuten. Noen er svært strenge, andre tillater det. AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 23.41): Jeg vil ikke si jeg har noe spesielt problematisk forhold til familien egentlig, så er mulig du blander meg med noen andre? Jeg gjør nok det - overspising er en vanlig, men alvorlig lidelse. AnonymBruker skrev (På 23.7.2024 den 23.41): ... og aner ikke hva jeg verken føler eller tenker før, under og etter overspisingen egentlig. Eneste som går igjen er vel kanskje at jeg ofte føler en sterk trang/dragning til å overspise, at det føles bedre ved første matbit og rett etterpå også ender jeg med å føle meg helt dritt en liten stund etter det igjen. Og jeg tror ikke jeg nødvendigvis føler meg dritt bare pga at jeg kjenner meg fysisk dårlig (altså stappmett, kvalm og noen ganger vondt i magen) men at det også er mye skamfølelse for at jeg bare feiler og feiler gang på gang... Anonymkode: b580b...b50 Jeg vet ikke sikkert, men dette kommer kanskje ikke frem umiddelbart. Dette er noe du må være nysgjerrig på over tid. Utforske. Overspiser du mest på visse tider av døgnet? Gjør du spesielle ting som leder til overspising? Hva spiser du på når du overspiser? Hvilke følelser hadde du måttet deale med dersom du ikke skal spise når du får behov for det? Hva ville blitt mest uutholdelig for deg i en slik situasjon, tror du? Det å ikke spise eller å håndtere følelser/tanker? Jeg spør for å sette i gang tankene dine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484513-burde-jeg-argumentere-for-%C3%A5-f%C3%A5-behandling-neste-time/#findComment-4302172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli Del Skrevet 25. juli Eva Sofie skrev (10 timer siden): Det er vanlig å ikke ha printer i dag... Jeg slenger ut et par forslag som du kan foreslå for terapeuten dersom h*n ønsker å se det på noe annet enn en liten skjerm: Hør om mulighet for å sende det på e-post til terapeuten. Noen er svært strenge, andre tillater det. Jeg gjør nok det - overspising er en vanlig, men alvorlig lidelse. Jeg vet ikke sikkert, men dette kommer kanskje ikke frem umiddelbart. Dette er noe du må være nysgjerrig på over tid. Utforske. Overspiser du mest på visse tider av døgnet? Gjør du spesielle ting som leder til overspising? Hva spiser du på når du overspiser? Hvilke følelser hadde du måttet deale med dersom du ikke skal spise når du får behov for det? Hva ville blitt mest uutholdelig for deg i en slik situasjon, tror du? Det å ikke spise eller å håndtere følelser/tanker? Jeg spør for å sette i gang tankene dine. Takk for gode tips, spesielt siste avsnitt med spørsmål ift overspisingen, jeg skal forsøke å skrive ned i dokumentet mitt svarene Anonymkode: b580b...b50 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484513-burde-jeg-argumentere-for-%C3%A5-f%C3%A5-behandling-neste-time/#findComment-4302249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.