Gå til innhold

Tror jeg har Unnvikende pf, men har ikke fått diagnosen på papiret har bare 2 andre diagnoser - Hva burde jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, beklager om innlegget blir litt langt, men ville forsøke forklare så godt som mulig.

Jeg har vert i psykiatrien i flere år og er diagnostisert med bipolar og asperger. Da jeg ble utredet scorte jeg på unnvikende pf, oppfylte 4 av 7 symptomer som er så vidt jeg har forstått det man må ha for å få diagnosen? Men utreder valgte å ikke sette diagnosen likevel (jeg er usikker på hvorfor, men mener det var noe med helhetsinntrykket han fikk av meg).

Det jeg sliter aller mest med er relasjoner. Har ingen virkelig nære venner og har aldri hatt kjæreste. Jeg har helt siden jeg var liten brydd meg veldig mye om hva andre tenker om meg, om det jeg sier og gjør. Er redd for å ikke bli likt, redd for å bli avvist og redd for å bli gjennomskuet som en dårlig person. Det har gjort at jeg alltid har forsøkt ta minst mulig plass. Si minst mulig, ikke ha meninger, ikke ta sjanser. Og det har også ødelagt en del for meg. Tør derfor ikke ta initiativ, synes det sosiale er vanskelig pga dette og at jeg ikke klarer åpne meg og være meg selv, jeg har dårlig selvbilde og selvtillit, føler meg lite verdt og underlegen. Kjenner veldig på usikkerhet, selvhat, følelse av å ikke strekke til. Jeg leser også nå boken "Å ønske, men ikke våge" som handler om engstelig unnvikende personlighetsproblemer og jeg kjenner meg veldig igjen i mye.

Det jeg nå egentlig har tenkt en del på i det siste er om jeg burde ta opp med nåværende psykiater hvorvidt jeg egentlig burde hatt diagnosen eller ikke? Og hvordan burde jeg si det/spørre? Jeg er litt redd for å ta dette opp da jeg er redd hun vil tenke jeg er kritisk til behandlingen, ikke stoler på deres vurderinger eller lignende.

Også tenker jeg at ettersom jeg har så mange år i psykiatrien kanskje jeg bare burde slå meg til ro med de diagnosene jeg har? Og jeg kan vel fortsatt få hjelp for de symptomene jeg har på unnvikende pf selv om jeg ikke har diagnosen på papiret, så kanskje det ikke er så viktig?

Hva tenker dere? Hva burde jeg gjøre?

Anonymkode: a21fa...1c0

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (9 minutter siden):

Det viktige er vel at du får hjelp med utfordringene dine. 

Ja, så du tenker at jeg trenger ikke 'kjempe' for å få diagnosen Unnvikende pf på papiret selv om jeg selv er forholdsvis sikker på at jeg har den. Men heller kanskje ta opp de helt konkrete tingene som jeg sliter med for å få hjelp til dem?

AnonymBruker

Jeg fikk en veldig fin link og bilde med oversikt, så ville bare dele det her i tilfelle flere kunne ha bruk for det. Link: https://neurodivergentinsights.com/misdiagnosis-monday/avoidant-personality-disorder-vs-autism

AvoidantPDvsAutismjpeg.thumb.jpg.b3336072422a74ec714c1daef387da9e.jpg

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er litt redd for å ta dette opp da jeg er redd hun vil tenke jeg er kritisk til behandlingen, ikke stoler på deres vurderinger eller lignende.

Det du beskriver her er et holdningsproblem, og akkurat dét kan du bare gjøre noe med selv.

Når det gjelder det andre du beskriver, så har du rett på den hjelpen du trenger, uavhengig av diagnose. Men du må ta det opp med behandler selv, ingen andre kommer til å gjøre det for deg.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (31 minutter siden):

Det du beskriver her er et holdningsproblem, og akkurat dét kan du bare gjøre noe med selv.

Når det gjelder det andre du beskriver, så har du rett på den hjelpen du trenger, uavhengig av diagnose. Men du må ta det opp med behandler selv, ingen andre kommer til å gjøre det for deg.

Ja, du har jo veldig rett i at hvis jeg faktisk vil ha hjelp så må jeg spørre om det selv. Så jeg skal nok ta mot til meg og spørre til slutt, er planen i alle fall for det er jo kjipt å ha det sånn...

Annonse

Worriesome Plenty 2

Det er noen diagnoser som ekskluderer hverandre. Feks kan man ikke ha både schizofreni og Asperger. Kanskje det er derfor du ikke har fått unnvikende fordi du har Asperger ? Det er jo noen like symptomer.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, så du tenker at jeg trenger ikke 'kjempe' for å få diagnosen Unnvikende pf på papiret selv om jeg selv er forholdsvis sikker på at jeg har den. Men heller kanskje ta opp de helt konkrete tingene som jeg sliter med for å få hjelp til dem?

Mener du at Aspergerdiagnosen ikke er korrekt og at den burde erstattes med unnvikende pf?

Tror ikke du trenger en spesifikk diagnose for å få hjelp med dine utfordringer. Jeg har flere tegn på autisme og så lenge det tas hensyn til de utfordringene jeg har knyttet til det trenger jeg ikke en diagnose.  

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (11 timer siden):

Det er noen diagnoser som ekskluderer hverandre. Feks kan man ikke ha både schizofreni og Asperger. Kanskje det er derfor du ikke har fått unnvikende fordi du har Asperger ? Det er jo noen like symptomer.

Det jeg mener er at jeg ikke burde hatt asperger, men unnvikende pf i stedet for.

frosken skrev (11 timer siden):

Mener du at Aspergerdiagnosen ikke er korrekt og at den burde erstattes med unnvikende pf?

Ja, det er det jeg mener.

aa-k-j skrev (9 timer siden):

Tror ikke du trenger en spesifikk diagnose for å få hjelp med dine utfordringer. Jeg har flere tegn på autisme og så lenge det tas hensyn til de utfordringene jeg har knyttet til det trenger jeg ikke en diagnose.  

Ja, du har nok rett i det som du sier her. Jeg er bare litt redd for at enkelte kommer til å se på meg på feil måte pga asperger diagnosen siden det er mange ting i asperger diagnosen jeg absolutt ikke kjenner meg igjen i. Jeg har f.eks ingen særinteresser, sliter ikke med å forstå sosiale koder, skjønner og bruker ironi og sarkasme, er ikke rigid og sliter ikke hvis det blir endringer i planene mine (er heller spontan av meg), synes ikke det er vanskelig å holde blikkontakt eller tolke andres kroppsspråk.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det jeg mener er at jeg ikke burde hatt asperger, men unnvikende pf i stedet for.

Ja, det er det jeg mener.

Ja, du har nok rett i det som du sier her. Jeg er bare litt redd for at enkelte kommer til å se på meg på feil måte pga asperger diagnosen siden det er mange ting i asperger diagnosen jeg absolutt ikke kjenner meg igjen i. Jeg har f.eks ingen særinteresser, sliter ikke med å forstå sosiale koder, skjønner og bruker ironi og sarkasme, er ikke rigid og sliter ikke hvis det blir endringer i planene mine (er heller spontan av meg), synes ikke det er vanskelig å holde blikkontakt eller tolke andres kroppsspråk.

Akkurat dette synes jeg du skal ta opp med din behandler. Du kan jo ta med den oversikten du har vist til i denne tråden.

AnonymBruker
frosken skrev (7 timer siden):

Akkurat dette synes jeg du skal ta opp med din behandler. Du kan jo ta med den oversikten du har vist til i denne tråden.

Oki, da gjør jeg det. Og takk for tips om å ta med oversikten som jeg har skrevet her, det tror jeg nok er lurt.

Annonse

Everybody
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp, en hel haug. Hvorfor spør du? :) 

Fordi angstdempende og antidepressiva kan endre de symptomene du nevner. Symptomer på unnvikende pf kan dempes og man blir hardere/tøffere av slike medisiner.

AnonymBruker
Everybody skrev (2 minutter siden):

Fordi angstdempende og antidepressiva kan endre de symptomene du nevner. Symptomer på unnvikende pf kan dempes og man blir hardere/tøffere av slike medisiner.

Åja, det var jeg ikke klar over. Med angstdempende mener du da medisiner som sobril og vival og slikt eller? Jeg har forsøkt litt forskjellige antidepressiva også da. Men kan ikke huske at symptomene ble noe endring på egentlig, men kanskje jeg bare ikke var bevisst på det og derfor ikke merket det?a

Everybody

Åja, det var jeg ikke klar over. Med angstdempende mener du da medisiner som sobril og vival og slikt eller? Jeg har forsøkt litt forskjellige antidepressiva også da. Men kan ikke huske at symptomene ble noe endring på egentlig, men kanskje jeg bare ikke var bevisst på det og derfor ikke merket det?a

Jeg mener antipsykotika og antidepressiva som angstdempende. Ikke benzo.

AnonymBruker
Everybody skrev (6 minutter siden):

Jeg mener antipsykotika og antidepressiva som angstdempende. Ikke benzo.

Åja, da misforsto jeg :) Men hva mener du forresten med at man kan bli hardere/tøffere av medisinene? Vil det f.eks si at nå er jeg for redd for å få nye venner så jeg unngår å snakke for mye med kollegaer og andre og tør ikke f.eks spørre aktuelle folk om de ønsker å bli med for å ta en kopp kaffe på kafe for å bli bedre kjent og slikt. Men hadde jeg funnet de rette medisinene så kanskje jeg hadde blitt tøff nok til å by på meg selv, åpne meg og være sårbar og virkelig gå all-in for å forsøke å finne en ny venninne? Eller? Har jeg forstått deg rett da?

Everybody

Åja, da misforsto jeg :) Men hva mener du forresten med at man kan bli hardere/tøffere av medisinene? Vil det f.eks si at nå er jeg for redd for å få nye venner så jeg unngår å snakke for mye med kollegaer og andre og tør ikke f.eks spørre aktuelle folk om de ønsker å bli med for å ta en kopp kaffe på kafe for å bli bedre kjent og slikt. Men hadde jeg funnet de rette medisinene så kanskje jeg hadde blitt tøff nok til å by på meg selv, åpne meg og være sårbar og virkelig gå all-in for å forsøke å finne en ny venninne? Eller? Har jeg forstått deg rett da?

Ja du forstår rett. Man får bedre selvrespekt og bryr seg ikke lenger om man blir avvist. Man bryr seg heller ikke om man blir mislikt av noen og har ikke problemer med å si ifra hvis man blir behandlet dårlig.

psykedeliker
Everybody skrev (13 minutter siden):

Man får bedre selvrespekt og bryr seg ikke lenger om man blir avvist. Man bryr seg heller ikke om man blir mislikt av noen og har ikke problemer med å si ifra hvis man blir behandlet dårlig.

Det er ikke nødvendig å bli med i medisinmenigheten for å kunne gjøre dét.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...