Gå til innhold

Søvn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg brukte en periode remeron- 30 mg. Fikk det for angst/uro og deperessivitet. Og søvn. Jeg sov vel forsåvidt ok med den. Men uroen og det depressive eskalerte. Vet ikke om det var pga medisinen. Antagelig var det pga ytre fysiske årsaker/ og at problemet mitt ikke var depresjon. Ble derfor tatt av remeron.

Har prøvd diverse annet for søvn etterpå. Men ymse erfaring.

åpenbart ikle gira på remeron igjen, men hva med mianserin? Har hørt at man med den kan klare sg med mye lavere dose- og da vil man Kanksje ikke få de psykiske bivirkningene?

Anonymkode: f4a86...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du forsøkt melatonin? Det fungerte veldig bra for meg og det er jo kroppens naturlige søvnhormon :)

Anonymkode: 3bbd5...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remeron (mirtazapin) og Mianserin er i virkning veldig like medisiner. I lave doser er de utmerket for søvn. Men for å få antidepressiv effekt er det et forhold på 2:1 i styrke, slik at 30 mg Remeron tilsvarer 60 mg Mianserin.

Fordelen når det gjelder søvn, er at Mianserin selges i 10 mg tabletter. De har lite effekt på annet enn søvn (antihistamineffekt) og er et godt alternativ til førstegenerasjons antihistaminer og antipsykotika gjennom at de gjør lite annet, gir lite munntørrhet (lite antikolinerg effekt) og gir god søvn. Jeg synes absolutt du skal snakke med legen din om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (2 minutter siden):

Remeron (mirtazapin) og Mianserin er i virkning veldig like medisiner. I lave doser er de utmerket for søvn. Men for å få antidepressiv effekt er det et forhold på 2:1 i styrke, slik at 30 mg Remeron tilsvarer 60 mg Mianserin.

Fordelen når det gjelder søvn, er at Mianserin selges i 10 mg tabletter. De har lite effekt på annet enn søvn (antihistamineffekt) og er et godt alternativ til førstegenerasjons antihistaminer og antipsykotika gjennom at de gjør lite annet, gir lite munntørrhet (lite antikolinerg effekt) og gir god søvn. Jeg synes absolutt du skal snakke med legen din om dette.

Takk for svar.

Ja da tilsvarer det liksom 5 mg remeron?

Kjenner bare jeg er veldig bekymret fordi det er en antidepressiva og har dårlig erfaring med de medisinene som påvirker hjernekjemien. Selv om det er lav dose må de jo påvirke det de er ment for å gjøre?

Anonymkode: f4a86...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du forsøkt melatonin? Det fungerte veldig bra for meg og det er jo kroppens naturlige søvnhormon :)

Anonymkode: 3bbd5...464

Har prøvd circadin et par ganger, funka sånn passe..Hva slags type har du brukt?

Anonymkode: f4a86...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har prøvd circadin et par ganger, funka sånn passe..Hva slags type har du brukt?

Anonymkode: f4a86...0f1

Jeg husker dessverre ikke på alle navn, men den ene var på resept og de 3 andre kjøpte jeg uten. Den siste kjøpte jeg faktisk fra Tights.no siden jeg den var på tilbud og jeg hørte at det visstnok skulle fungere bedre med flytende enn tabletter (også billigere), kjøpte denne: https://www.tights.no/butikk/bodyfuel-super-strength-melatonin-200-doseringer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Brage. skrev (5 minutter siden):

Jeg husker dessverre ikke på alle navn, men den ene var på resept og de 3 andre kjøpte jeg uten. Den siste kjøpte jeg faktisk fra Tights.no siden jeg den var på tilbud og jeg hørte at det visstnok skulle fungere bedre med flytende enn tabletter (også billigere), kjøpte denne: https://www.tights.no/butikk/bodyfuel-super-strength-melatonin-200-doseringer/

Det er kanskje litt det samme alt sammen😅

Men at flytende er bedre visste jeg ikke. Men spørsmålet er om Man får det i høy nok dose for effekt 

Anonymkode: f4a86...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er kanskje litt det samme alt sammen😅

Men at flytende er bedre visste jeg ikke. Men spørsmålet er om Man får det i høy nok dose for effekt 

Anonymkode: f4a86...0f1

Ja, det kan hende.

Jeg aner ikke om det stemmer eller ikke at det faktisk er bedre, jeg bare leste noen skrive det her inne en gang så tenkte det var verdt å forsøke da...

Anonymkode: 3bbd5...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk for svar.

Ja da tilsvarer det liksom 5 mg remeron?

Kjenner bare jeg er veldig bekymret fordi det er en antidepressiva og har dårlig erfaring med de medisinene som påvirker hjernekjemien. Selv om det er lav dose må de jo påvirke det de er ment for å gjøre?

Anonymkode: f4a86...0f1

Hei igjen,

I lave doser er disse medisinene nesten bare antihistaminer for søvn. Det er helt trygt å snakke med legen sin om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (20 minutter siden):

Hei igjen,

I lave doser er disse medisinene nesten bare antihistaminer for søvn. Det er helt trygt å snakke med legen sin om dette.

Men det var jo ikke helt det jeg erfarte med remeron da. Hvordan kan de ikke ha sin vanlige effekt i små doser egentlig?

Vet du hvorfor det er listet mye færre bivirkninger på mianserin enn remeron, når de praktisk talt er det samme?

Anonymkode: f4a86...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det var jo ikke helt det jeg erfarte med remeron da. Hvordan kan de ikke ha sin vanlige effekt i små doser egentlig?

Vet du hvorfor det er listet mye færre bivirkninger på mianserin enn remeron, når de praktisk talt er det samme?

Anonymkode: f4a86...0f1

Remeron selges i minstedose på 15 mg. Det tilsvarer 30 mg Tolvon/Mianserin. Dette vil ha en del andre effekter enn kun søvn.

Man kan i bunn og grunn forvente de samme bivirkningene så lenge dosen er ekvivalent. 10 mg Mianserin har stort sett ingen bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Også søvnmidlene påvirker hjernekjemien. 

Men ikke sånne ting  Som påvirker angst og depresjon..eller?

 

Anonymkode: f4a86...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (43 minutter siden):

Remeron selges i minstedose på 15 mg. Det tilsvarer 30 mg Tolvon/Mianserin. Dette vil ha en del andre effekter enn kun søvn.

Man kan i bunn og grunn forvente de samme bivirkningene så lenge dosen er ekvivalent. 10 mg Mianserin har stort sett ingen bivirkninger.

Skjønner. Men iflg pakningsvedleggene er det færre bivirkninger med mianserin 🤔

Anonymkode: f4a86...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

En viktig ting jeg lærte med: Stilnoct påvirker depresjon svært negativt. Kan hende dette er interessant for flere enn meg her på DOL 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 timer siden):

Pakningsvedlegg 😩

Ja skal man ikke stole på felleskatalogen heller nå mener du? Det er jo alltid den det henvises til om noen spør om noe her inne 🥴

Anonymkode: f4a86...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja skal man ikke stole på felleskatalogen heller nå mener du? Det er jo alltid den det henvises til om noen spør om noe her inne 🥴

Anonymkode: f4a86...0f1

Er du redd for å få bivirkninger? Nå er jeg ikke fagperson, men selv om du mener det er færre bivirkninger som listes opp i felleskatalogen på en medisin så betyr det jo ikke nødvendigvis at det er mindre sjanse for at du får en eller annen bivirkning hvis du velger den medisinen da? For det er jo umulig å si hvilken virkning (og eventuelle bivirkninger) akkurat du vil få før du faktisk har forsøkt medisinen over tid.

Anonymkode: 3bbd5...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja skal man ikke stole på felleskatalogen heller nå mener du? Det er jo alltid den det henvises til om noen spør om noe her inne 🥴

Anonymkode: f4a86...0f1

Det jeg tror han mener, er at du trenger ganske god kompetanse for å forstå en bivirkningsliste, altså forstå mekanismen rundt hvorfor ting oppstår og hva som kan påvirke disse mekanismene (blant annet av tidligere risiko).

Enten må en tilegne seg denne kompetansen (frarådes), eller så må man stole på legen. Da trenger man ikke lese pakningsvedlegg eller Felleskatalogen.

"A little knowledge is a dangerous thing"

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (1 time siden):

En viktig ting jeg lærte med: Stilnoct påvirker depresjon svært negativt. Kan hende dette er interessant for flere enn meg her på DOL 

Etter min mening bør Stilnoct bli avregistrert. Den eneste gangen jeg mener Stilnoct er trygg, er dersom man overhode ikke har noen som helst form for psykiske utfordringer, og f.eks. bruker den ved et enkelttilfelle før f.eks. en reise, for å få sove tidlig.

Ellers mener jeg det finnes mange bedre alternativer med mindre risiko. Ved mange lidelser (f.eks. psykoser eller bipolar lidelse) kan Stilnoct være regelrett livsfarlig, og det er totalt uforutsigbart om man tror man er en fugl og hopper ut fra 14. etasje, setter alle pengene sine over styr og ikke husker noen ting neste dag, eller bare blir i elendig form.

(dog min personlige mening - ikke saksøk meg)

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...