Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En i min nærmeste familie har hatt/ har problemer med hjerteflimmer, hjertesvikt (med vann i lungene). Vedkommende har brukt Cipralex i en god del år. 
Da hen var på sykehuset for å behandle hjertesvikten, ble hen bl.a. satt på hjertemedisin (vet ikke hvilke), og samtidig ble Cipralex seponert da det ikke er forenlig med hjertemedisinen. Vedkommende har selvsagt fått økt angst og ubehag etter dette. Hen har nå kommet hjem og sliter veldig. 
Noen som vet medikament som kan erstatte Cipralex i et sånt tilfelle. Får dessverre ikke vite hvilken hjertemedisin det dreier seg om, da personen ikke har oversikt over alle medisiner. 
Noen forslag om hva som kan hjelpe i denne situasjonen. Vurderer å kontakte legekontoret (fastlege) siden jeg bor så langt unna at jeg ikke får fulgt hen til legen. Hva kan jeg si? 

Fortsetter under...

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Her bør vel fastlege/behandler og kardiolog snakke sammen for å finne ut hva slags alternativ medisin vedkommende kan gå på.

Tviler på at det skjer i nærmeste framtid. Fastlegen har vikar, og vedkommende pasient er dårlig til å snakke for seg. Og da burde det vel tatt opp den dagen Cipralex ble seponert. Legen på sykehuset hadde sagt «dette klarer du nok bra» helt uten å kjenne pasienten. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det kan handle om at visse antiarytmika ikke kan kombineres med SSRI. Foreslår Efexor eller Wellubrin, men snakk med lege. Umulig å si sikkert når jeg ikke vet hvilke medisiner det er snakk om.

Anonymkode: 7da41...fa4

Takk for forslag

Annonse

Hei,

Mangler litt informasjon her for å gi en mening, men jeg antar vel at Cipralex er seponert pga. QT-tid, og denne frykten virker for meg litt overdrevet all den tid (usikker på om du er enig her @nachnoo) Cipralex har utrolig liten påvirkning på QT-tiden og egentlig ikke mer enn andre SSRI. En undersøkelse viste at en vanlig dose på 10 mg Cipralex forlenget QT-tiden med ca 3 msek, som er fullstendig neglisjerbart. Men Cipralex er det SSRI hvor dette er merket i Felleskatalogen interaksjoner med antiarytmika.

ISW skrev (9 minutter siden):

Hei,

Mangler litt informasjon her for å gi en mening, men jeg antar vel at Cipralex er seponert pga. QT-tid, og denne frykten virker for meg litt overdrevet all den tid (usikker på om du er enig her @nachnoo) Cipralex har utrolig liten påvirkning på QT-tiden og egentlig ikke mer enn andre SSRI. En undersøkelse viste at en vanlig dose på 10 mg Cipralex forlenget QT-tiden med ca 3 msek, som er fullstendig neglisjerbart. Men Cipralex er det SSRI hvor dette er merket i Felleskatalogen interaksjoner med antiarytmika.

Ja, jeg vet dessverre ikke hvilke medisiner det er snakk om. Skjønner at det kan bli vanskelig å svare

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...