Gå til innhold

Bør jeg være redd for depresjon nå eller regnes dette som normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ganske så dårlig hukommelse så jeg kan ikke huske hvordan sommerferien i fjor var, eller noen av de tidligere årene. Men altså, jeg hadde siste arbeidsdagen min torsdag i forrige uke. I helgen var jeg på besøk hos min mor og vi var ganske aktive hele helgen siden vi holdt på i hagen og å rydde og gikk fjelltur. Så kom jeg hjem til megselv på søndagen og siden det har jeg ikke gjort noenting. Lufta gikk helt ut av meg og jeg ble bare sliten, og egentlig litt depressiv. Jeg har forøvrig Bipolar så er vandt med reacurring depresjoner. Ofte blir de alvorlige også.

SPØRSMÅLET MITT ER ALTSÅ: Bør jeg være redd for depresjon nå eller regnes dette som normalt?

Jeg har for det meste bare lagt i sengen, men jeg har enten lest bok eller sett på serier eller bare surret rundt på internett da. Når jeg er virkelig deprimert så bruker jeg bare ligge der uten å gjøre noenting, men jeg er jo redd for at dette kan være starten på en depresjon?
Jeg hadde flere planer denne uken som å vaske klær (jeg har typ ingen rene klær igjen nesten) og lage middag hver dag og dra flere dager på Fontenehuset og gå turer og litt forskjellig, men jeg var bare så trøtt og sliten og nedfor at jeg ikke orket. Så ja, jeg har jo gjort litt fornuftig, men det var mer sånn vasket skittne fat i dag som hadde stått siden søndag og vannet planter som holdt på å visne. Jeg jobber jo til vanlig bare 2 dager i uka, men har en aktiv uke sånn ellers da til vanlig med Fontenehuset, forskjellige hobbyer og kurs og turer. 

Så jeg bare lurer, overdriver jeg nå når jeg tenker at dette kan være depresjon? Eller er det naturlig at lufta går litt ut av en ved starten på ferien og man orker lite?

Anonymkode: 53ff0...ea4

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og ja, jeg skulle også si at jeg heldigvis tilfeldigvis også har begynt hos psykiater nå, men har ikke neste time før om 2 uker så. Og jeg vil jo neppe spørre om hastetime når jeg ikke en gang er sikker på at jeg faktisk er ordentlig deprimert. TS

Det er vel litt bekymringsverdig at du ikke husker ett år tilbake? Jeg reagerer mest på det. 

Ellers. Kom deg opp av senga. Bare gå ut av soverommet?

Ellers vet jeg ikke, for i mitt syn ser dette depressivt ut. Men jeg er ikke fagperson.

AnonymBruker
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Det er vel litt bekymringsverdig at du ikke husker ett år tilbake? Jeg reagerer mest på det. 

Ellers vet jeg ikke, for i mitt syn ser dette depressivt ut. Men jeg er ikke fagperson.

Oj, er det? Jeg trodde det var vanlig? Altså, der er så klart folk som husker godt slike ting men jeg jeg trodde det var vanlig å ikke kunne huske ett år tilbake hvis man husker dårlig liksom? 

Ja, jeg tenkte at jeg skulle komme meg opp av senga nå snart. Har en del husarbeid og forskjellig som må gjøres inne og  det er jo greit siden det er dårlig vær ute her nå. 

Godt poeng, det er jo sikkert vanskelig å si noe over internett også når man ikke ser en person på ekte og heller ikke kjenner vedkommende godt. Men hvis det fortsatt er slik når jeg skal til psykiater om 2 uker skal jeg definitivt ta det opp med han da.

AnonymBruker
Kashmir skrev (8 minutter siden):

Eller burde jeg ta det opp før om 2 uker hvis det faktisk er depresjon? Sikkert rart at jeg ikke klarer å si selv sikkert om det er depresjon eller ikke, men jeg bruker ofte få hukommelsestap fra depresjonsperiodene mine så er ikke så lett å si for meg da.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eller burde jeg ta det opp før om 2 uker hvis det faktisk er depresjon? Sikkert rart at jeg ikke klarer å si selv sikkert om det er depresjon eller ikke, men jeg bruker ofte få hukommelsestap fra depresjonsperiodene mine så er ikke så lett å si for meg da.

Jeg vet jo ingenting om deg utover dette, men det er vel ganske normalt å huske ett år tilbake? Jeg husker sommeren i fjor som så mye lettere enn hele famylien tilstede 24/7 som kakler ustoppelig fks. Da var det mer fred og ro selv om jeg er glad i hele gjengen. Men jeg kan ikke si noe sikkert for deg, som hvis fks de fleste somre er like, så er det jo lettere å glemme, ikke sant? 

Men du må jo opp av senga og ut av soverommet syns jeg. Du MÅ ikke gjøre plikter og husarbeid. Bare gå ut og trekk frisk luft, eler lag kaffe eller en frokost? På kjökkenet?

Endret av Kashmir

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (26 minutter siden):

Jeg vet jo ingenting om deg utover dette, men det er vel ganske normalt å huske ett år tilbake? Jeg husker sommeren i fjor som så mye lettere enn hele famylien tilstede 24/7 som kakler ustoppelig fks. Da var det mer fred og ro selv om jeg er glad i hele gjengen. Men jeg kan ikke si noe sikkert for deg, som hvis fks de fleste somre er like, så er det jo lettere å glemme, ikke sant? 

Men du må jo opp av senga og ut av soverommet syns jeg. Du MÅ ikke gjøre plikter og husarbeid. Bare gå ut og trekk frisk luft, eler lag kaffe eller en frokost? På kjökkenet?

Hm. Okei. Er det så ille at jeg ikke husker at du tenker at jeg burde ta det opp med psykiateren jeg går til eller hva tenker du?

Ja, jeg burde komme meg opp av senga, så skal få tatt meg en liten tur ut. Også avtalte jeg med moren min at jeg reiser til henne i morgen, siden jeg tror jeg har godt av å møte litt andre mennesker enn bare meg selv...

AnonymBruker

Jeg er blitt så voksen at jeg blander somrene litt. Synes ikke det er så veldig unormalt at du ikke husker alt i detalj om når du hatt forrige depresjon og ikke når du er bipolar. 

Jeg har tilbakevendende depresjon og klarer ikke huske når jeg var deprimert og ikke, rett og slett fordi depresjonene følger meg. 

.... Men til spørsmålet så tenker jeg det kan handle om utmattelse eller depresjon, eller bare det faktum at du hatt fått ferie. Da jeg var i jobb sa vi alltid at alle lærere blir syke første uken av ferien. Det var nemlig veldig vanlig. Når man endelig slapper av faller kroppen litt sammen. 

Hvis du kjenner forverring av depressive tanker hadde jeg kontaktet psykiatrien for å høre om du kan komme inn tidligere eller ringe fastlegen.

Anonymkode: d0f11...337

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...