Gå til innhold

Hva er det beste rådet du har fått her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er det beste rådet du har fått her inne? 

For meg var det ett svar jeg fikk for en tid tilbake som fikk meg til å innse at jeg må bruke medisiner for diagnosen min (schizoaffektiv) resten av livet hvis jeg vil leve ett best mulig liv. Jeg skulle ønske jeg kunne gjengi svaret eller husket hvem som skrev det, men det gjør jeg dessverre ikke.

Anonymkode: 84217...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At det går ann å bli bedre fra alvorlig depresjon.

Anonymkode: 6a9b5...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At det går ann å bli bedre fra alvorlig depresjon.

Anonymkode: 6a9b5...762

Ja, det er viktig å vite. Det er lett når man er midt i en depresjon å tenke at det aldri kommer til å endre seg eller bli bedre.

Anonymkode: 84217...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva er det beste rådet du har fått her inne? 

For meg var det ett svar jeg fikk for en tid tilbake som fikk meg til å innse at jeg må bruke medisiner for diagnosen min (schizoaffektiv) resten av livet hvis jeg vil leve ett best mulig liv. Jeg skulle ønske jeg kunne gjengi svaret eller husket hvem som skrev det, men det gjør jeg dessverre ikke.

Anonymkode: 84217...32a

Man kan da bli frisk fra schizoaffektiv så du trenger jo ikke nødvendigvis medisiner hele livet. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man kan da bli frisk fra schizoaffektiv så du trenger jo ikke nødvendigvis medisiner hele livet. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Joda, det er vel teknisk sett mulig å bli frisk. Men jeg har hatt såpass mange psykoser og opplevd det som så fælt og i tillegg ødeleggende at jeg tør rett og slett ikke ta sjansen på å slutte på medisiner flere ganger. Jeg er jo også heldig å ikke ha noen bivirkninger av medisinene så for meg er det ett lett valg å ta og velge å bruke de resten av livet.

Anonymkode: 84217...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Man kan da bli frisk fra schizoaffektiv så du trenger jo ikke nødvendigvis medisiner hele livet. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Oftest er vel grunnen til at man blir frisk nettopp medisiner? :) Er nok det lureste og beste å bruke medisiner hele livet når det gjelder slike sykdommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan da bli frisk fra schizoaffektiv så du trenger jo ikke nødvendigvis medisiner hele livet. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Jo det trenger man. 
Vær forsiktig med slike råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jo det er vel det med å ta medisiner som dere har banket inn i hodet på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke alle råd, og jeg vet ikke om jeg har spurt om annet enn praktiske?  Sorry hvis jeg i så fall ikke kommer på nå. Men jeg har fått råd eller tilbakemeldinger fra noen uten å spørre og hører på noen, og så er det en som "stagger" meg på pm. De tar jeg til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie

En sak jeg har tatt med meg inn i terapien, og som har blitt veldig nyttig, er at en i utgangspunktet kan si hva det skal være til et annet menneske. Alt handler om hvordan det sies.

 

Det er det første jeg kommer på som har hatt stor innvirkning på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke måtte slutte med medisiner på egenhånd. Hadde hele tiden trodd medisiner for psyken var som er kur at man bare gikk på de til man ble bedre. Ingen helsepersonell hadde gitt meg informasjon om varighet. Og ikke er jeg synsk heller 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (2 timer siden):

Oftest er vel grunnen til at man blir frisk nettopp medisiner? :) Er nok det lureste og beste å bruke medisiner hele livet når det gjelder slike sykdommer. 

Nei de vitkgiste grunnene til at mange blir friske er livstilsvalg og at man blir eldre. F. Eks så opplever mange å bli bedre så fort man kommer inn i et forhold at da liksom stabileres man eller at man får innhold i hverdagen f. Eks ved å komme ut i jobb. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei de vitkgiste grunnene til at mange blir friske er livstilsvalg og at man blir eldre. F. Eks så opplever mange å bli bedre så fort man kommer inn i et forhold at da liksom stabileres man eller at man får innhold i hverdagen f. Eks ved å komme ut i jobb. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Det gjelder kanskje for mange tilstander, men tror ikke slike faktorer kan helbrede f.eks bipolar eller schizoaffektiv lidelse, altså. Det mener jeg egentlig ganske bestemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vendi skrev (3 minutter siden):

Det gjelder kanskje for mange tilstander, men tror ikke slike faktorer kan helbrede f.eks bipolar eller schizoaffektiv lidelse, altså. Det mener jeg egentlig ganske bestemt. 

Medisiner hjelper sikkert litt det og men jeg mener det aller viktigste er livet generelt. At man har noe innhold og verdifulle relasjoner. 

Se for deg en bipolar/schizofren som bruker medisiner ja, men som bare sitter hjemme på Internett eller foran tv, er ufør, ingen venner, ingen samboer. Selvsagt blir ikke denne personen frisk. 

Det aller viktigste man kan gjøre er å bryte mønsteret og komme seg ut døra. Få seg en jobb så man har noe å gå til. Få en stabil døgnrytme. Føle seg nyttig. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Medisiner hjelper sikkert litt det og men jeg mener det aller viktigste er livet generelt. At man har noe innhold og verdifulle relasjoner. 

Se for deg en bipolar/schizofren som bruker medisiner ja, men som bare sitter hjemme på Internett eller foran tv, er ufør, ingen venner, ingen samboer. Selvsagt blir ikke denne personen frisk. 

Det aller viktigste man kan gjøre er å bryte mønsteret og komme seg ut døra. Få seg en jobb så man har noe å gå til. Få en stabil døgnrytme. Føle seg nyttig. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Det er trosfrihet i Norge, så du må gjerne tro på det, men det du skriver er rett og slett sprøyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Medisiner hjelper sikkert litt det og men jeg mener det aller viktigste er livet generelt. At man har noe innhold og verdifulle relasjoner. 

Se for deg en bipolar/schizofren som bruker medisiner ja, men som bare sitter hjemme på Internett eller foran tv, er ufør, ingen venner, ingen samboer. Selvsagt blir ikke denne personen frisk. 

Det aller viktigste man kan gjøre er å bryte mønsteret og komme seg ut døra. Få seg en jobb så man har noe å gå til. Få en stabil døgnrytme. Føle seg nyttig. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Jeg er enig i at venner og menneskelig kontakt kan være veldig viktig, OG å få syke til å ha det bedre. Men man blir jo ikke automatisk frisk av det!  Jeg blåser i trosfrihet på dette stadiet, for du viser bare null innsikt her altså. Herregud sier jeg bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
nachnoo skrev (46 minutter siden):

Det er trosfrihet i Norge, så du må gjerne tro på det, men det du skriver er rett og slett sprøyt.

Da kan du sikkert forklare hvorfor jeg ble dårligere av å ta medisiner, og bedre igjen da jeg sluttet med dem?

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Det er trosfrihet i Norge, så du må gjerne tro på det, men det du skriver er rett og slett sprøyt. 

Du vil ikke tro på det jeg sier fordi du vil ikke ha en grunn til å jobbe? 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (40 minutter siden):

Jeg er enig i at venner og menneskelig kontakt kan være veldig viktig, OG å få syke til å ha det bedre. Men man blir jo ikke automatisk frisk av det!  Jeg blåser i trosfrihet på dette stadiet, for du viser bare null innsikt her altså. Herregud sier jeg bare..

Man blir ikke automatisk frisk av medisiner heller noe man hele tiden ser her inne. Her inne bruker folk medisiner mot bipolar, schizofreni osv. Allikevel hører man om de evigvarige problemene hele tiden. "Er jeg manisk nå?" "Føler meg hypoman." medisiner i seg selv vil ikke hjelpe om livet ditt ellers består av å ligge på en sofa og null sosialt liv. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man blir ikke automatisk frisk av medisiner heller noe man hele tiden ser her inne. Her inne bruker folk medisiner mot bipolar, schizofreni osv. Allikevel hører man om de evigvarige problemene hele tiden. "Er jeg manisk nå?" "Føler meg hypoman." medisiner i seg selv vil ikke hjelpe om livet ditt ellers består av å ligge på en sofa og null sosialt liv. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Jo, jeg tror noen trenger medisiner. Det tror jeg. Jeg bruker også det pga fysisk tilstand, og flere slutter på dem pga bivirkninger. Det går ikke bra, så vi må leve med bivirkninger mtp alternativet. Prøv å forstå, og ikke tenk at noen ligger på sofaen fordi det er førstevalget deres, og jeg vet ike helt hvorfor du tror det er typisk heller? 

Jeg ser ikke det du ser. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...