Gå til innhold

Hva er det beste rådet du har fått her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trinity80
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man kan da bli frisk fra schizoaffektiv så du trenger jo ikke nødvendigvis medisiner hele livet. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Dette stemmer ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Trinity80 skrev (15 minutter siden):

Dette stemmer ikke. 

At man ikke kan bli frisk er en gammel myte. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cybele
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At man ikke kan bli frisk er en gammel myte. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Frisk fra hva? Man kan bli frisk av hoggormbitt og influensa. Men man blir ikke frisk fra en kronisk sykdom. Man kan få bedre livskvalitet og færre symptom og man kan holde sykdommen i sjakk. Det betyr ikke frisk. Bipolar, som nevnt her, er et godt eksempel på det. Å påstå at man kan bli frisk fra feks bipolar lidelse av å gå tur, spise sunt og komme seg ut av sofaen er et hån mot alle med denne og tilsvarende sykdommer. Tiltakene du beskriver han hjelpe, sammen med medikasjon og øvrige tiltak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 time siden):

Da kan du sikkert forklare hvorfor jeg ble dårligere av å ta medisiner, og bedre igjen da jeg sluttet med dem?

Fordi det er noe annet som feiler deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (17 minutter siden):

Fordi det er noe annet som feiler deg. 

Noen ganger er du morsom. 

Jeg tror ikke at du MENER å være det, men du er. I mitt hode. Vel og merke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og før noen misforstår : det var ikke noe angrep eller vondt ment eller stikk eller skudd eller ironisk. Det appelerte KUN til min humoristiske sans, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare tenk. Om psykedeliker ikke feiler noenting?

Hvor mange blir redde da? 

Ikke sant? 

Da har vi @ISW på ene siden og @psykedeliker på andre siden.

DA. 

Blir det tankekjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (54 minutter siden):

Fordi det er noe annet som feiler deg. 

Det er faktisk veldig mange det. Som har blitt overmefisinert, stått på 5-20 medisiner hver eneste dag. Husker det var noen på helene sjekker inn og har også lest mange avisartikler om det om folk som fikk et helt annet liv eller følte de fikk livet sitt tilbake da de sluttet på medisinene. Mange medisiner gjør at man bare går rundt som en trøtt zombie med bomull i hodet døgnet rundt. Fordi for legene så er det den enkleste metoden å trykke i pasientene sine bare mer og mer medisiner til de er så sløva at de holder kjeft. De driter i å behandle de underliggende egentlige problemene. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er faktisk veldig mange det. Som har blitt overmefisinert, stått på 5-20 medisiner hver eneste dag. Husker det var noen på helene sjekker inn og har også lest mange avisartikler om det om folk som fikk et helt annet liv eller følte de fikk livet sitt tilbake da de sluttet på medisinene. Mange medisiner gjør at man bare går rundt som en trøtt zombie med bomull i hodet døgnet rundt. Fordi for legene så er det den enkleste metoden å trykke i pasientene sine bare mer og mer medisiner til de er så sløva at de holder kjeft. De driter i å behandle de underliggende egentlige problemene. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Nå finnes det medisinfritt behandlingstilbud innenfor psykiatrien for de som ikke ønsker å bruke medisiner

Anonymkode: 98868...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå finnes det medisinfritt behandlingstilbud innenfor psykiatrien for de som ikke ønsker å bruke medisiner

Anonymkode: 98868...c8c

Det finnes. Men for alvorlige lidelser virker det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At man ikke kan bli frisk er en gammel myte. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Hvorfor blir ikke jeg frisk da på medisiner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

De driter i å behandle de underliggende egentlige problemene.

Ja, det er ikke rart det oppstår konspirasjonsteorier om at det er diagnosekvoter som skal fylles opp hvert år for at legemiddelindustrien skal få inntekter etc.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (24 minutter siden):

Hvorfor blir ikke jeg frisk da på medisiner? 

Kanskje fordi medisiner ikke er løsningen på alt. Nå vet jeg ikke hvordan syk du er? Men kanskje du heller burde få litt innhold i hverdagen. Hvis du ikke jobber så vil jeg anbefale det. Ingen blir bedre av å bare gå hjemme. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er ikke rart det oppstår konspirasjonsteorier om at det er diagnosekvoter som skal fylles opp hvert år for at legemiddelindustrien skal få inntekter etc.

Dette stemmer ikke. Det som derimot stemmer er at legemiddelselskapene har ulike typer egne representanter, de har 1) selgere som går til legene med kommersielle budskap om legemidlenes fortreffelighet og hvorfor det nye er bedre enn alt som har vært tilgjengelig i markedet lenge nok til patentet har utløpt, og 2) de har sine egne leger som ikke driver med salg, men medisinsk opplysningsarbeid. Og da fôrer de legene med ting de skal se etter og hvor underdiagnostisert tilstand x er og «tenk på alle pasientene som ikke får hjelp.»

Og det skal egentlig være vanntette skott mellom det kommersielle og det medisinske i legemiddelselskapene, men det er det ikke, de sitter sammen og diskuterer hvordan de skal sørge for at flest mulig pasienter for muligheten til å bli hjulpet ved å ta deres legemiddel, hvor pasienten selvsagt settes i sentrum, men hvor man fortsatt måles på hvor mange resepter som skrives ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (33 minutter siden):

Det finnes. Men for alvorlige lidelser virker det ikke. 

Jo det virker. Hvorfor ellers finnes det medikamentfrie tilbud overalt. F. Eks

https://www.unn.no/avdelinger/psykisk-helse-og-rusklinikken/avdeling-nord/medikamentfritt-behandlingstilbud

Medikamentfritt behandlingstilbud, Tromsø

Dette er et regionalt tilbud for hele Helse Nord (ved ledig kapasitet mottas pasienter også fra andre deler av landet). Tilbud er for personer over 18 år. Pasienter med psykose- eller bipolare lidelser prioriteres. Alle innleggelser er frivillige, og pasientenes motivasjon for et medikamentfritt tilbud vektlegges

Anonymkode: 4ba23...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje fordi medisiner ikke er løsningen på alt. Nå vet jeg ikke hvordan syk du er? Men kanskje du heller burde få litt innhold i hverdagen. Hvis du ikke jobber så vil jeg anbefale det. Ingen blir bedre av å bare gå hjemme. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Jøss, du skal ikke åpne klinikk da? Du som har så mange gode råd på lager. «Kom deg ut av sofaen og kast pillene»-klinikken. Her kan du behandle alvorlige psykiske lidelser som schizofreni. Gleder meg til å følge opplegget ditt og se hvor mange du får ut av sofaen og inn på kontoret uten en eneste pille. 

Anonymkode: 7a41b...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.nordnorskdebatt.no/vi-trenger-medisinfrie-behandlingstilbud/o/5-124-301847

"Mange av våre pasienter har tidligere opplevd stort påtrykk for å ta medisiner på tross av store bivirkninger eller manglede virkning. Det er problematisk at samfunnet vårt i så stor grad har organisert den psykiatriske behandlingen rundt psykofarmaka, da forskning viser at psykofarmaka i liten grad har langsiktig nytteverdi."

Anonymkode: 4ba23...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

https://www.nordnorskdebatt.no/vi-trenger-medisinfrie-behandlingstilbud/o/5-124-301847

"Mange av våre pasienter har tidligere opplevd stort påtrykk for å ta medisiner på tross av store bivirkninger eller manglede virkning. Det er problematisk at samfunnet vårt i så stor grad har organisert den psykiatriske behandlingen rundt psykofarmaka, da forskning viser at psykofarmaka i liten grad har langsiktig nytteverdi."

Anonymkode: 4ba23...5e5

Det syns noen få. Og det får de gjøre. Medisinfritt tilbud er frivillig og for dem som vil. Men det funker for de færreste, derav den lave oppslutningen. Det funker godt for de som er litt småsyke og ikke egentlig hadde behøvd medikasjon i utgangspunktet og sikkert for traumelidelser som vinner på recovery-tilnærming og ikke medisiner 

Anonymkode: 7a41b...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Medisiner hjelper sikkert litt det og men jeg mener det aller viktigste er livet generelt. At man har noe innhold og verdifulle relasjoner. 

Se for deg en bipolar/schizofren som bruker medisiner ja, men som bare sitter hjemme på Internett eller foran tv, er ufør, ingen venner, ingen samboer. Selvsagt blir ikke denne personen frisk. 

Det aller viktigste man kan gjøre er å bryte mønsteret og komme seg ut døra. Få seg en jobb så man har noe å gå til. Få en stabil døgnrytme. Føle seg nyttig. 

Anonymkode: 4ba23...5e5

Hvis du leser bøkene til den norske psykiateren Marianne Mjaaland, så vil du finne støtte for en del av det du sier. 

Anonymkode: 7cf51...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...