Gå til innhold

Hvilken prevensjon bruker du som har bipolar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilken prevensjon bruker du som har bipolar? Jeg spør fordi jeg lurer på om det sees på som dumt å bruke f.eks p-piller eller p-plaster eller kondom som valg av prevensjon når man er bipolar? 

Tenker da spesielt på dersom man ikke er i fast forhold men også bare om man ikke ønsker barn? Grunnen til at jeg spør er at jeg tenker da spesielt på dette med at man gjerne får økt sexlyst og dårligere dømmekraft ved hypomani/mani? Jeg tenker at det på mange måter da vil være tryggere med enten spiral eller p-stav siden det er jo en risiko for at man enten bare bestemmer seg for å droppe prevensjon eller glemmer av det om man faktisk er i en hypomani/mani? 

Anonymkode: b91f5...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilken prevensjon bruker du som har bipolar? Jeg spør fordi jeg lurer på om det sees på som dumt å bruke f.eks p-piller eller p-plaster eller kondom som valg av prevensjon når man er bipolar? 

Tenker da spesielt på dersom man ikke er i fast forhold men også bare om man ikke ønsker barn? Grunnen til at jeg spør er at jeg tenker da spesielt på dette med at man gjerne får økt sexlyst og dårligere dømmekraft ved hypomani/mani? Jeg tenker at det på mange måter da vil være tryggere med enten spiral eller p-stav siden det er jo en risiko for at man enten bare bestemmer seg for å droppe prevensjon eller glemmer av det om man faktisk er i en hypomani/mani? 

Anonymkode: b91f5...e1d

økt lyst i kombo med dårlig dømmekraft= bruk prevensjon som er mer varig, som ikke krever at du tar riktige/gode avgjørelser i øyeblikk der dømmekraften din er svekka.

Anonymkode: 3a56b...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

økt lyst i kombo med dårlig dømmekraft= bruk prevensjon som er mer varig, som ikke krever at du tar riktige/gode avgjørelser i øyeblikk der dømmekraften din er svekka.

Anonymkode: 3a56b...e7d

Ja, jeg er enig med deg at dette nok er det aller lureste. Og jeg tenker kanskje spesielt på p-piller så er det jo en risiko for feilbruk også selv når man er helt stabil (tenker da på f.eks glemt p-pille eller at man kaster opp eller har diare osv). Og det er jo en dum risiko å ta dersom man er som meg der det er helt uaktuelt å få barn pga bipolar diagnosen.

Anonymkode: b91f5...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker minipillen. Har glemt den av og til, men er jo ikke i noe forhold da så er det ingen sjanser for å bli gravid. Jeg slipper mensen med den så er god motivasjon for å ikke slutte med den 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...