Gå til innhold

Hva kalles angsten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har angst fra jeg våkner om morgenen og hele dagen, den kommer med en gang jeg blir bevisst når jeg våkner. Det kjennes ut som en slags panisk angst. Det er også bekymringer og skrekk, alt er på en måte angst. 

Vet ikke om den er knyttet til depresjon, for har nylig vært  hypoman i 3-4 måneder. 

Noen som vet hva denne angsten kalles? Jeg ble spurt om det var bekymringsangst. Vet ikke da den jo kommer med en gang jeg blir bevisst når jeg våkner og det er en ny dag som må holde ut. 

Anonymkode: 568a8...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er en intens panisk angst fra jeg våkner om morgenen og hele dagen. Som om det er en skrekk å være i livet. Jeg får den sammen med depresjon som kommer etter å ha vært hypoman. 

Anonymkode: 568a8...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Sykepleieren sier jeg har GAD, har mye angst og bekymrer meg for alt mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Panikkangst eller uspesifisert angst. Eller generalisert angstlidelse.

Du har ikke fobier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har angst fra jeg våkner om morgenen og hele dagen, den kommer med en gang jeg blir bevisst når jeg våkner. Det kjennes ut som en slags panisk angst. Det er også bekymringer og skrekk, alt er på en måte angst. 

Vet ikke om den er knyttet til depresjon, for har nylig vært  hypoman i 3-4 måneder. 

Noen som vet hva denne angsten kalles? Jeg ble spurt om det var bekymringsangst. Vet ikke da den jo kommer med en gang jeg blir bevisst når jeg våkner og det er en ny dag som må holde ut. 

Anonymkode: 568a8...887

Har det på samme måte. Det er som at systemet skrur seg på i det sekundet man begynner å våkne 

Jeg er helt ute av meg og fjern samtidig of husker svært lite av de første timene

er som at kroppen ikke tåler å våkne. 
 

Tenker det kan være et generelt for høyt angst/streesnivå i kroppen over tid?

 

systemet er i sympatisk aktivering ?

Anonymkode: e877b...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har det på samme måte. Det er som at systemet skrur seg på i det sekundet man begynner å våkne 

Jeg er helt ute av meg og fjern samtidig of husker svært lite av de første timene

er som at kroppen ikke tåler å våkne. 
 

Tenker det kan være et generelt for høyt angst/streesnivå i kroppen over tid?

 

systemet er i sympatisk aktivering ?

Anonymkode: e877b...a4a

Har ikke hatt høy angst eller stressnivå over tid. Det virker som om angsten en knyttet til bipolar depresjon men vet ikke om det er vanlig. 

Anonymkode: 568a8...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cybele

Jeg har bipolar lidelse og mine depressive episoder har gjerne begynt med angst. Jeg får som deg, angst som går gjennom hele dagen og som gjerne er verst første del av dagen. Fysisk smerte nærmest. Jeg blir også mentalt fraværende forduftet er så krevende å stå i angsten. For meg utvikler dette seg til mer alvorlig depresjon om ikke medikamentelle tiltak settes raskt inn. Jeg behandler det med Kvetiapin i høyere doser og en annen AP som også er antidepressiv. Da får jeg roet angsten og unngår å havne i en langdryg episode med depresjon. Stemningsstabiliserende alene tar ikke en sånn angst, derfor behovsmedisin som tillegg. Lykke til. Det er veldig smertefullt å ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cybele skrev (27 minutter siden):

Jeg har bipolar lidelse og mine depressive episoder har gjerne begynt med angst. Jeg får som deg, angst som går gjennom hele dagen og som gjerne er verst første del av dagen. Fysisk smerte nærmest. Jeg blir også mentalt fraværende forduftet er så krevende å stå i angsten. For meg utvikler dette seg til mer alvorlig depresjon om ikke medikamentelle tiltak settes raskt inn. Jeg behandler det med Kvetiapin i høyere doser og en annen AP som også er antidepressiv. Da får jeg roet angsten og unngår å havne i en langdryg episode med depresjon. Stemningsstabiliserende alene tar ikke en sånn angst, derfor behovsmedisin som tillegg. Lykke til. Det er veldig smertefullt å ha det sånn.

Takk! Høres ut som vi opplever noe av det samme. Jeg har seroquel depot som jeg kan prøve å ta på dagtid. 

Anonymkode: 568a8...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cybele
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk! Høres ut som vi opplever noe av det samme. Jeg har seroquel depot som jeg kan prøve å ta på dagtid. 

Anonymkode: 568a8...887

Ta det på kvelden, det varer hele døgnet og så slipper du hang-over på dagtid. Jeg tar 2-300mg (nå blir vel dette sletta men men) i én dose kvelden. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med stemningslidelser / depresjoner er det ikke uvanlig å få en angst som ikke passer noen av de vanlige diagnosekriterier for angst. Den har blitt beskrevet som en navnløs, frittflytende angst, og en sterk uro. Dessverre er slik angst ofte forbundet med suicidalitet. 

Kilde: Terapikapittelet om depresjon i Legemiddelhåndboka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har det på samme måte. Det er som at systemet skrur seg på i det sekundet man begynner å våkne 

Jeg er helt ute av meg og fjern samtidig of husker svært lite av de første timene

er som at kroppen ikke tåler å våkne. 
 

Tenker det kan være et generelt for høyt angst/streesnivå i kroppen over tid?

 

systemet er i sympatisk aktivering ?

Anonymkode: e877b...a4a

Er det slik for deg at du sliter med fight flight mobilisering?

Og et annet spm, får det deg til å føle deg fremmed fra deg selv og andre? 

Anonymkode: e67cb...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er det slik for deg at du sliter med fight flight mobilisering?

Og et annet spm, får det deg til å føle deg fremmed fra deg selv og andre? 

Anonymkode: e67cb...514

Jeg tror det må være en slags fight flight mobilisering ja. Selv om det ikke er «angst» følelse hele tiden så er systemet i en merkelig tilstand hele tiden.

Og ja- hvordan det? Sliter du med det?

Anonymkode: e877b...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tror det må være en slags fight flight mobilisering ja. Selv om det ikke er «angst» følelse hele tiden så er systemet i en merkelig tilstand hele tiden.

Og ja- hvordan det? Sliter du med det?

Anonymkode: e877b...a4a

Jeg er ikke ts, men jeg sliter med det også leggee jeg på meg så mye av det..

Anonymkode: e67cb...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...