Gå til innhold

Depresjon - når sykemelding?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er deprimert, igjen, også diagnostisert av helsepersonell med mild/moderat depresjon. Har bipolar lidelse. Tar medisiner og gjør tiltak. Lege lurte veldig på om jeg skal jobbe. Jeg tenker at det er naturlig siden jeg ikke er alvorlige deprimert og siden jeg klarer vanlige gjøremål i hverdagen. Har ferie nå og en uke til. Har småsuicidale tanker baki der, mer langsom enn vanlig og mer nedstemt, ellers ikke lett for andre å se at noe er annerledes. Kommer til å begynne i jobb igjen men lurer til en annen gang eller om det ikke letner: ved hvilken grad av depresjon er det vanlig å tenke at sykemelding er et riktig tiltak? Moderat eller alvorlig? Eller er det funksjonsnivået som har alt å si? Jeg har flere ganger hatt alvorlig depresjon og likevel jobbet, selv om det står i diagnosekriteriene at det nærmest ikke skal være mulig. Har til og med jobbet fullt noe uker med psykotiske symptom og alvorlig depresjon, dermed usikker på når det er på tide å sette ned foten mht arbeid.

Anonymkode: f591f...bf7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/484766-depresjon-n%C3%A5r-sykemelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er deprimert, igjen, også diagnostisert av helsepersonell med mild/moderat depresjon. Har bipolar lidelse. Tar medisiner og gjør tiltak. Lege lurte veldig på om jeg skal jobbe. Jeg tenker at det er naturlig siden jeg ikke er alvorlige deprimert og siden jeg klarer vanlige gjøremål i hverdagen. Har ferie nå og en uke til. Har småsuicidale tanker baki der, mer langsom enn vanlig og mer nedstemt, ellers ikke lett for andre å se at noe er annerledes. Kommer til å begynne i jobb igjen men lurer til en annen gang eller om det ikke letner: ved hvilken grad av depresjon er det vanlig å tenke at sykemelding er et riktig tiltak? Moderat eller alvorlig? Eller er det funksjonsnivået som har alt å si? Jeg har flere ganger hatt alvorlig depresjon og likevel jobbet, selv om det står i diagnosekriteriene at det nærmest ikke skal være mulig. Har til og med jobbet fullt noe uker med psykotiske symptom og alvorlig depresjon, dermed usikker på når det er på tide å sette ned foten mht arbeid.

Jeg har også bipolar depresjon. Jobber 50 prosent og har gjort det med moderat depresjon. Innlagt ved alvorlig depresjon. Kan dessverre ikke komme med noen råd til deg. God bedring!

Anonymkode: 1bda0...d95

Jeg tror depresjonens alvorlighetsgrad bare er en side av det. Det som nok er like viktig, er hvordan jobben påvirker sykdommen din. Det er forskjell på at situasjonen er "Jeg trives med å gå på jobb og føle at jeg mestrer den" til "Jobben legger en stor tilleggsbelastning på meg og jeg orker ikke mer".

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Tvihold på alt av (gode/nyttige) rutiner: søvn, kosthold, jobb. (Det betyr selvsagt ikke at du ikke i blant kan trenge en sykemelding, men å dra seg selv på jobb fremfor å sove/se på netflix/gjøre ingenting, kan også være kolossalt viktige bidrag i kampen mot depresjonen, i kombinasjon med medisin).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...