Gå til innhold

Hoven, smerter og nummen i hake og leppe etter rotfylling


jegerurolig

Anbefalte innlegg

jegerurolig

På fredag var jeg akutt innom tannlegen for å rotfylle ei tann etter et par dager med forferdelige smerter.

Han gjorde så og la i en midlertidig fylling.

Etter at jeg kom hjem hadde jeg fortsatt smerter, men ikke til samme grad, så jeg følte meg optimistisk.

På lørdag hadde jeg helt vanvittig vondt igjen, og dagen gikk opp i sterke smertestillende og forsøk på å sove litt her og der. Jeg har aldri rotfylt før, så jeg vet jo ikke hva som er normalt i ettertid. Men lørdag kveld måtte jeg bare ringe legevakten da smertestillende ikke tok smertene og den lille virkningen den hadde avtok etter kort tid (jeg har morfin grunnet ulcerøs kolitt, så det er styrke i disse smertestillende). Hos legen målte vi crp, og den lå litt over 8 og var derfor ikke nok til å få antibiotika. Legen sa at jeg måtte kontakte tannlegen.

I går, søndag, kontaktet jeg tannlegen igjen, forklarte situasjonen, og fikk komme ned på kontoret. Han undersøkte, og åpnet til slutt røttene for å spyle/rense, dekket til, og satte meg på en antibiotikakur. Startet med første pille i går kveld, andre pille i morges.

I dag, mandag, når jeg står opp er jeg kjempehoven. Kinnet står ut, og leppe og hake er om mulig enda mer nummen enn de var.

Jeg har en del helseangst som resultat av at jeg har ulcerøs kolitt og at jeg gjennomgikk en forferdelig traumatisk runde med sykdommen i 2021/2022. Jeg er livredd infeksjoner, og går også på immundempende medisin på grunn av sykdommer som jo da gjør kroppen dårligere på å bekjempe infeksjon. Jeg skal være obs på infeksjoner, med andre ord.

Har fått ny time nå i ettermiddag, men passer en hund som ikke kan være hjemme alene og sliter med å finne noen som kan passe henne mens jeg er borte.

 

Det jeg egentlig lurer på/ser etter her er hvor mange andre som har hatt samme problem? Rotfylling av jeksel, infeksjon, smerter. Hva skjedde videre? Måtte tanna trekkes? Er det farlig? Jeg er så redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...