Gå til innhold

Hvordan blir man frisk fra angst?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjør alt det man frykter/er redd for, treffer andre, har stabil døgnrytme og riktig kosthold. Er det oppskriften? Er deprimert så orker ikke å lese så mye på feks angstportalen.no akkurat nå🙃

Anonymkode: 29773...836

Angstportalen fokuserer mye på trygghet😊

Trygghet FØR eksponering 

Anonymkode: 49eca...44a

Hva med å tenke at du aldri blir kvitt den? Da jeg sa det høyt, så hjalp det utrolig mye, for noen av oss har den mer nevrotiske siden. Vi er mer årvåkne, mer på vakt, mer analyserende og liker kontroll ( alt dette i overkant ) Dermed sier det seg selv at vi er mer utsatt for angst i mange tilfeller også, og legger du til god fantasi så ja.. 

Det vil jo ikke si at vi må innfinne oss med det uten å gjøre mer riktige ting for oss selv. For meg er ihvertfall kosthold og god søvn pluss frisk luft og bevegelse VELDIG viktig. Ikke bevegelse hele tiden altså, men en god tur om dagen utendørs kan være avgjørende. Og jeg tror kontakt med andre er enormt viktig uten at en må være så utpreget sosial! Det er noe med det å få innblikk i andres liv, og å få respons på seg selv. 

Angsten blir ikke borte, men den blir absolutt mindre og kommer sjeldnere ( selv om den kommer på mest upassende eller overraskende tidspunkt da! )

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Hva med å tenke at du aldri blir kvitt den? Da jeg sa det høyt, så hjalp det utrolig mye, for noen av oss har den mer nevrotiske siden. Vi er mer årvåkne, mer på vakt, mer analyserende og liker kontroll ( alt dette i overkant ) Dermed sier det seg selv at vi er mer utsatt for angst i mange tilfeller også, og legger du til god fantasi så ja.. 

Det vil jo ikke si at vi må innfinne oss med det uten å gjøre mer riktige ting for oss selv. For meg er ihvertfall kosthold og god søvn pluss frisk luft og bevegelse VELDIG viktig. Ikke bevegelse hele tiden altså, men en god tur om dagen utendørs kan være avgjørende. Og jeg tror kontakt med andre er enormt viktig uten at en må være så utpreget sosial! Det er noe med det å få innblikk i andres liv, og å få respons på seg selv. 

Angsten blir ikke borte, men den blir absolutt mindre og kommer sjeldnere ( selv om den kommer på mest upassende eller overraskende tidspunkt da! )

Takk for god tilbakemelding ☺️

Annonse

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Gjør alt det man frykter/er redd for, treffer andre, har stabil døgnrytme og riktig kosthold. Er det oppskriften? Er deprimert så orker ikke å lese så mye på feks angstportalen.no akkurat nå🙃

Skulle ønske jeg viste. Dritt lei neg selv jeg og. Men kutt ned koffein. Det har god effekt. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde det sånn i laaaang tid. Hjalp masse å begynne i ennmindre stilling/ friv arbbosv. 

Anonymkode: 605de...ef4

Hvis angsten er sekundær til depresjonen ville jeg fokusert på å behandle / bli bedre fra den, så kan du se hvilken angst som gjenstår etterpå.

Jeg fikk f.eks panikk av forsøk på å gå på skitur og da var ikke løsningen eksponering for skiturer, men å komme meg ut av den suppa av angst og depresjon som jeg var i akkurat da. To måneder senere sto jeg ned bakkene helt uten verken hjertet i halsen, tårer eller hyperventilering.

Har også lest boka til hun som startet angstportalen og som nevnt tidligere fokuserer hun veldig mye på trygghet før eksponering. Personlig ville jeg tenkt at du har mer utbytte av å få hodet over vann med tanke på depresjon og belastninger før du legger til en tilleggsbelastning som eksponering.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hadde det sånn i laaaang tid. Hjalp masse å begynne i ennmindre stilling/ friv arbbosv. 

Anonymkode: 605de...ef4

Samme her. Jeg opplever som regel stor og umiddelbar bedring om jeg reduserer belastningene. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 timer siden):

Etter min mening er det aller viktigste å helt endre måten en tenker på. Dette gjøres ved hjelp av metakognitiv terapi.

Angst er ikke alltid et resultat av måten man tenker på eller pga tanker?

Det kan komme som fysisk resultat av feks stor belastning 

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (13 timer siden):

Jeg kan ikke påstå at det ikke finnes. Men jeg har aldri truffet noen med den årsaken. Jeg har heller aldri hørt om det eller lest om det. 

Så rart. Det er mange som får utløst angst etter feks langvarig påkjenning, sykdom og stress.

Fordi livet blir for mye til slutt. Ikke fordi de tenker feil eller er «redd» for noe.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så rart. Det er mange som får utløst angst etter feks langvarig påkjenning, sykdom og stress.

Fordi livet blir for mye til slutt. Ikke fordi de tenker feil eller er «redd» for noe.

Jeg tror det blir litt svart/hvitt.

Hvis du f.eks. får en hjertestans og blir gjenopplivet, så er det jo ganske naturlig at du får en frykt for fremtidige hjertestanser? Så kan man argumentere for at dette kanskje er en rasjonell frykt og ikke en angst. Men redd kan man jo bli, også ved mindre dramatiske hendelser enn dette. 

Det jeg tror Nachnoo vil illustrere, er at det ikke er alltid (eller engang vanlig) man finner en slags rotårsak som man kan «snakke om» eller «bearbeide». Det gjør at det heller ikke nødvendigvis er hensiktsmessig å lete etter den, slik man trodde før. Nyere terapi handler derfor i større grad om å håndtere tankegangen og hvordan man forholder seg til symptomene, heller enn å lete etter årsaker (som kanskje ikke finnes)

nachnoo skrev (54 minutter siden):

Men mener du at angst etter hjertestans ikke omfatter tanker? Det er jo det vi diskuterer her. 

Jo det er klart det er tanker, men (i alle fall i henhold til min psykolog tilbake i tid) var det et skille mellom rasjonell frykt og irrasjonell angst.

Så kan man selvsagt argumentere for at tanker om hjertestans ikke kan hindre hjertet i å stanse, og at det er lite vits i å være redd for det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...