Gå til innhold

Hvordan blir man frisk fra angst?

Anbefalte innlegg

snusmumeriken96
Alba skrev (10 timer siden):

At jeg er livredd konstant. Kjenner det inne i magen min og i halsen og i hele kroppen. Akkurat som en intens panikk og jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere det fordi blir gal av livet. Jeg er så nervøs og har masse indre uro og alt er kaos i hodet. Jeg vet ikke hva jeg vil i livet fordi kjenner ikke meg selv. Føler jeg ikke eksisterer fordi jeg kjenner ingen glede eller lykke over noe.

Er sånn selv... har desverre ingen råd, da jeg aldri blir bedre selv. 

1 råd. Kutt ut koffein og prøve å redusere nikotin. Det gjør det værre nemlig. 

Fortsetter under...

snusmumeriken96
snusmumeriken96 skrev (2 minutter siden):

Er sånn selv... har desverre ingen råd, da jeg aldri blir bedre selv. 

1 råd. Kutt ut koffein og prøve å redusere nikotin. Det gjør det værre nemlig. 

Svarte meg selv ved en feil

Endret av snusmumeriken96
Svarte meg selv
snusmumeriken96
Alba skrev (11 timer siden):

At jeg er livredd konstant. Kjenner det inne i magen min og i halsen og i hele kroppen. Akkurat som en intens panikk og jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere det fordi blir gal av livet. Jeg er så nervøs og har masse indre uro og alt er kaos i hodet. Jeg vet ikke hva jeg vil i livet fordi kjenner ikke meg selv. Føler jeg ikke eksisterer fordi jeg kjenner ingen glede eller lykke over noe.

Hvor lenge har du hatt det sånn? Har du gode og dårlige dager, eller er det alltid slik?

Annonse

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 17.42):

Ja men da er det en redsel.

Jeg selv har opplevd at langvarig «stress» og belastning har ført til at det plutselig «smalt» og resultatet var bare litt «ut av det blå» angstanfall og «angst». Uten å være knytta til noe- annet enn bare en overload.. for mye liksom.

men da er det kanskje mer noe som kalles stress reaksjon? At hele systemet låser seg i fight/flight?

Anonymkode: 49eca...44a

Yes du er som meg.

AnonymBruker
ISW skrev (På 3.8.2024 den 18.21):

Typisk er det da en slags angst for angst eller stress over stress som vedlikeholder denne responsen. Kroppen er av natur rasjonell - og, som vi som prøver å slanke oss irriterende nok opplever, den sparer på energien når den kan. Den vil derfor ikke låse seg i en slik situasjon, med mindre du vedlikeholder reaksjonen ved å stresse deg opp over stresset. Metakognitiv terapi hjelper deg med å slutte og monitorere trusler fra kroppen. Som hjertebank, slitenhet, osv. osv.

Det finnes jo fysiske tilstander som får kroppen til å operere på høygir, som feokromocytom eller høyt stoffskifte. Men jeg regner med at dette er vurdert.

Syns ikke metakognitiv terapi hjelper på det- fordi det er så sterkt- den monitoreringen. Opphengt og automatisk 😱

og foresten- er det ikke ofte at angst kommer fra nettopp følelser eller ting som faktisk trenger at man gir d oppmerksomhet osv?

Anonymkode: 49eca...44a

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...