Gå til innhold

Merkelig anbefaling av podcast fra psykolog og psykoseproblemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tenker på dette av og til fordi jeg synes det hele var veldig(/litt) merkelig. Og lurer på om det lå noe bak? Eller er det bare mine småpsykotiske gjennombrudd som tuller med meg? (dårlig spøk?). 

Jeg hadde en psykolog i en kort periode da jeg studerte som siste time anbefalte meg en podcast om planter. Jepp, altså hvordan plante blomster og andre planer og ta vare på dem og sånt. Han satt det i sammenheng med psyken tror jeg. Jeg husker dessverre ikke nøyaktig setningen han sa, men om jeg ikke husker helt feil så sa han noe med at blomster ofte trenger rett næring, jord og regn (vanning) for å vokse og blomstre. Noe sånt. Så ja, jeg kom jo til slutt hjem igjen da siden studiet ikke var for meg og jeg ble psykotisk og jeg endte opp med å høre på denne podcasten for å "relatere den til min psyke og finne svar". Hele greia ble jo litt merkelig. Anyways, jeg ble jo til slutt i tilfriskning og slutte å høre på denne podcasten og til slutt glemte jeg hele greia. 

Men fra tid til annen kommer jeg til å tenke på dette igjen og undre meg over det. Skjønte ikke helt denne anbefalingen? Tullet han bare eller var det faktisk noe reelt? Har jeg kanskje bare innbilt meg hele greia? (Podcasten finnes altså, jeg har sjekket mange ganger)... HVA TROR DERE ER SVARET HER?

Anonymkode: 74e10...fe2

Fortsetter under...

AnonymBruker

Beklager, er kanskje litt voldsomt å bruke ordet psykoseproblemer i overskriften? Men jeg var altså psykotisk og har også slitt med psykose etter dette men er ikke psykotisk nå, bare for å være klar på det...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker på dette av og til fordi jeg synes det hele var veldig(/litt) merkelig. Og lurer på om det lå noe bak? Eller er det bare mine småpsykotiske gjennombrudd som tuller med meg? (dårlig spøk?). 

Jeg hadde en psykolog i en kort periode da jeg studerte som siste time anbefalte meg en podcast om planter. Jepp, altså hvordan plante blomster og andre planer og ta vare på dem og sånt. Han satt det i sammenheng med psyken tror jeg. Jeg husker dessverre ikke nøyaktig setningen han sa, men om jeg ikke husker helt feil så sa han noe med at blomster ofte trenger rett næring, jord og regn (vanning) for å vokse og blomstre. Noe sånt. Så ja, jeg kom jo til slutt hjem igjen da siden studiet ikke var for meg og jeg ble psykotisk og jeg endte opp med å høre på denne podcasten for å "relatere den til min psyke og finne svar". Hele greia ble jo litt merkelig. Anyways, jeg ble jo til slutt i tilfriskning og slutte å høre på denne podcasten og til slutt glemte jeg hele greia. 

Men fra tid til annen kommer jeg til å tenke på dette igjen og undre meg over det. Skjønte ikke helt denne anbefalingen? Tullet han bare eller var det faktisk noe reelt? Har jeg kanskje bare innbilt meg hele greia? (Podcasten finnes altså, jeg har sjekket mange ganger)... HVA TROR DERE ER SVARET HER?

Jeg kan ikke svare på om du har innbilt deg hele greia.

Først og fremst er jeg nysgjerrig på om du underveis oppnådde noen form for innsikt av å høre på podcasten? Eller om du bare forsøkte? 

Jeg har to forslag til tolkning av psykologens anbefaling:

1. Akkurat som en plante trenger næring og omsorg for å blomstre, så trenger mennesker det. Du har lov til, og må, ta vare på deg selv. Gi deg selv næring og selvomsorg.

2. Det kan være beroligende og avslappende å lytte til noe enkelt og konkret og å fokusere på de nære ting. Å holde liv i noen planter, eller drive litt hagearbeid er det mange som trives med. Det er fint å gi omsorg til plantene (uten at det krever så mye tid eller energi) og det er fint å se ting vokse. Så det er ikke en dum ting å ha i livet sitt. Hvis man bruker mye tid på vanskelige/vonde og eksistensielle spørsmål kan det kanskje være befriende å lytte til noe så enkelt som en plantepodcast.

På generelt grunnlag skulle jeg ønske at behandlere i psykisk helsevern var litt tilbakeholdne med å snakke i metaforer eller si ting som gir rom for så himla mye tolkning og grublerier. Psykologen kunne sagt mer direkte hvorfor den podcasten kunne være fin for deg å høre på, i hvert fall hvis han visste at du slet med psykose. Men kanskje hadde du bare funnet noe annet å være opptatt av, hvem vet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...