Brage. Skrevet 5. august Del Skrevet 5. august (endret) Hei dere. Jeg sliter med bipolar så depresjoner er dessverre ikke noe ukjent for meg. Livet er vel egentlig ganske (til og meg egentlig veldig) bra for meg nå for tiden, spesielt i forhold til hvordan ting var før. Eller, det blir kanskje litt feil å si “nå fortiden” når jeg er kommet i denne situasjonen som jeg er i nå da og har vært i siste uken (forklarer bedre i de neste avsnittene). Jeg er også greit medisinert nå, men jeg er likevel redd for at jeg skal bli deprimert. Hvem er vel ikke det? De aller verste depresjonene er noe for seg selv. Uansett, den situasjonen jeg nå har havnet i er at jeg har 4 uker ferie. Dette er min 2 uke med ferie, den første uken endte jeg opp med å gjøre ingenting fordi jeg følte at det var det jeg trengte. Jeg har ingen spesielt hektisk hverdag til vanlig når jeg ikke har ferie da, men har i alle fall minst en ting som skjer hver dag som enten jobb, time med behandler og team, aktivitetssenter eller andre avtaler som betyr at jeg kommer meg ut og/eller møter andre mennesker. Nå har jeg havnet der at jeg kjenner at kroppen er veldig sliten og trenger hvile (som ikke er uvanlig for meg uten at det betyr depresjon). Samtidig har begynt å få litt depresjonstendenser som jeg bruker å kalle det. Jeg vil helst bare ligge i sengen, vegrer meg for å gå ut døren, spiser mindre, sover mye osv. Jeg mener ikke at jeg er deprimert nå altså, men jeg merker at jeg bare er veldig sliten. Men samtidig kan det jo også være at jeg også blir mer sliten av å ikke gjøre noe, om dere skjønner hva jeg mener? Så jeg synes det er vanskelig å skille dette fra hverandre og vite hva som er hva. Men det jeg lurer på nå og gjerne ønsker råd i forhold til er hvordan takler jeg ukene videre nå? Burde jeg lytte til kroppen og fortsette å ta det rolig eller burde jeg gjøre litt eller en god del mer? Eventuelt hvor mye mer og hva? Og er det mest sannynlig at jeg faktisk trenger hvile eller at jeg trenger mer aktivitet? Er jo litt ironisk at jeg ikke kjenner meg selv og kroppen min godt nok til at jeg selv klarer avgjøre dette selv, men sånn er det vel bare…🙂 Endret 5. august av Brage. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485166-lytte-til-kroppen-og-ta-det-rolig-eller-ikke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august Del Skrevet 5. august Om du faktisk er sliten trenger du litt ekstra hvile nå, men legg inn en tur ut i frisk luft og/eller et treff med andre mennesker innimellom. Anonymkode: 42005...187 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485166-lytte-til-kroppen-og-ta-det-rolig-eller-ikke/#findComment-4306840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 5. august Del Skrevet 5. august Hvile har vel restitusjon som formål. Og det er ikke egentlig noen motsetning mellom restitusjon og aktivitet. Det finnes mange aktiviteter som kan virke restituerende. Gå en rolig tur i skogen, sykle, yoga, gå på café (kan ta takeout om du synes det er skummelt å sitte der alene), gjøre noen rolige aktiviteter hjemme. Her er det å lage deg mat en aktivitet du kanskje bør prioritere, så du ikke legger deg til en depresjons-livsstil. Jeg vet ikke, men jeg kan tenke meg at det i seg selv kan være med på å dra deg inn i ordentlig depresjon. Jeg vil faktisk slå et slag for å pusle puslespill. Det er ikke slitsomt og det holder deg i aktivitet. Og man får et lite rush av belønning hver gang man får plassert en ny bit. Såpass at i hvert fall jeg synes det er vanskelig å stoppe for jeg blir så motivert til bare å finne én til! 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485166-lytte-til-kroppen-og-ta-det-rolig-eller-ikke/#findComment-4306843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage. Skrevet 5. august Forfatter Del Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du faktisk er sliten trenger du litt ekstra hvile nå, men legg inn en tur ut i frisk luft og/eller et treff med andre mennesker innimellom. Anonymkode: 42005...187 Ja, det tror jeg nok er lurt. Og i alle fall det å forsøke å treffe mennesker utenom behandlingsapparatet tenker jeg er viktig for meg nå kanskje 😊 ((Jeg opplever at det er de vanlige menneskene i livet mitt som gir meg mest påfyll siden å snakke med behandler og teamet ofte kan oppleves som tappende selv om jeg i utgangspunktet kanskje ikke snakker om noe veldig vanskelig sammen med de sånn egentlig. Tror jeg blir mest sliten av det med å måtte være “på” sammen med ett annet menneske som ikke gir så mye av seg selv tilbake og som jeg føler vurderer meg (gjelder spesielt behandler). Også det med at jeg alltid føler at jeg må ha fokus på å vise rette følelsene, virke interessert, følge med, svare det rette svaret osv)). <- Ble visst en liten avsporing det der men lar det stå likevel, hehe. Sokk skrev (Akkurat nå): Hvile har vel restitusjon som formål. Og det er ikke egentlig noen motsetning mellom restitusjon og aktivitet. Det finnes mange aktiviteter som kan virke restituerende. Gå en rolig tur i skogen, sykle, yoga, gå på café (kan ta takeout om du synes det er skummelt å sitte der alene), gjøre noen rolige aktiviteter hjemme. Her er det å lage deg mat en aktivitet du kanskje bør prioritere, så du ikke legger deg til en depresjons-livsstil. Jeg vet ikke, men jeg kan tenke meg at det i seg selv kan være med på å dra deg inn i ordentlig depresjon. Jeg vil faktisk slå et slag for å pusle puslespill. Det er ikke slitsomt og det holder deg i aktivitet. Og man får et lite rush av belønning hver gang man får plassert en ny bit. Såpass at i hvert fall jeg synes det er vanskelig å stoppe for jeg blir så motivert til bare å finne én til! Veldig viktig poeng den første setningen du skriver ☺️ Jeg er veldig glad i å gå tur i skogen, det er litt sånn beroligende og zen. Så skal forsøke å få gjort det i løpet av uken her. Og artig at du nevner sykling for jeg har nettopp fått sykkelen min hit til her jeg bor nå etter at den har stått i garasjen til min far sånn siste 5 år 😄 Jeg tenker også som deg at det jeg gjør egentlig kan dra meg inn i en ordentlig depresjon er jeg uheldig, i alle fall hvis jeg fortsetter å isolere meg i tillegg. Det er ikke bra merker jeg når jeg tenker meg om. Selv om jeg er introvert trenger jeg også mennesker. Ja, puslespill er gøy 😊 Men jeg har ingen her da, men så sist jeg var på bruktbutikken at de solgte noen billig der så jeg kan jo ha det som mission å dra innom der også i løpet av uken og se om de fortsatt har. Også har jeg faktisk ett stort Diamond painting bilde som er mye igjen å gjøre på. Har nylig begynt med det men så ble det ett langt opphold pga flytting osv men siden jeg har mye større plass her jeg bor nå så har jeg faktisk eget skrivebord til å holde på med det der så det er jo veldig kjekt! Og det ligger faktisk klart så er bare å begynne hehe. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485166-lytte-til-kroppen-og-ta-det-rolig-eller-ikke/#findComment-4306845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trinity80 Skrevet 5. august Del Skrevet 5. august Jeg hadde det som deg denne sommeren @Brage. Lå med heavy depresjon hele i fjor sommer, så i år kjente jeg at jeg hadde lyst til å ta livet med ro. Dette ble min løsning: Planla ingen større turer til utlandet. Har ikke barn selv, så blir svett av tanken på varme og masse familier. Tar heller en reise senere i høst/ vinter. Tok med nevø og niese på hotelltur. Vi koste oss, badet og spiste godt. Dro på venninnetur til spahotell i Sverige. Fikk slappet godt av samtidig som at jeg fikk venninne-tid. Dro på badeturer, utflukter, korte roadtrips. Ble hvile noen dager mellom hver tur. Besøkte også venner og familie som var hjemme/ på hytta. Andre dager sløvet jeg bare skikkelig ☀️ Lå rett ut foran Netflix og hadde sofadag for meg selv. Begynte i jobb igjen i dag, og føler jeg er ordentlig uthvilt for første gang på lenge. Så kanskje teste noe sånt, ta det rolig noen dager og så planlegger du innimellom en aktivitetsdag/ sosialt samvær? Da har man noe å se frem til, samtidig som man får hvile ordentlig ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485166-lytte-til-kroppen-og-ta-det-rolig-eller-ikke/#findComment-4306852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage. Skrevet 5. august Forfatter Del Skrevet 5. august Trinity80 skrev (1 minutt siden): Jeg hadde det som deg denne sommeren @Brage. Lå med heavy depresjon hele i fjor sommer, så i år kjente jeg at jeg hadde lyst til å ta livet med ro. Dette ble min løsning: Planla ingen større turer til utlandet. Har ikke barn selv, så blir svett av tanken på varme og masse familier. Tar heller en reise senere i høst/ vinter. Tok med nevø og niese på hotelltur. Vi koste oss, badet og spiste godt. Dro på venninnetur til spahotell i Sverige. Fikk slappet godt av samtidig som at jeg fikk venninne-tid. Dro på badeturer, utflukter, korte roadtrips. Ble hvile noen dager mellom hver tur. Besøkte også venner og familie som var hjemme/ på hytta. Andre dager sløvet jeg bare skikkelig ☀️ Lå rett ut foran Netflix og hadde sofadag for meg selv. Begynte i jobb igjen i dag, og føler jeg er ordentlig uthvilt for første gang på lenge. Så kanskje teste noe sånt, ta det rolig noen dager og så planlegger du innimellom en aktivitetsdag/ sosialt samvær? Da har man noe å se frem til, samtidig som man får hvile ordentlig ut. Dette var en lur løsning, så tenker jeg satser på å gjøre det noe lignende. Jeg tenker også som du skriver i siste setningen, at det er veldig positivt å ha noe å se frem til og samtidig få hvilt ordentlig ut ☺️ For jeg er jo i bunn en veldig introvert og så og si veldig usosial person som trenger pauser fra å være sosial og tid alene selv i mine beste perioder. Og ukene før ferien min ble nok litt for både aktive og sosiale enn det som er min tåleevne. Så nå når jeg tenker meg om, så er det kanskje ikke så rart at jeg ble så sliten når jeg endelig fikk ordentlig ferie og ikke hadde noen planer i det hele tatt nesten sånn plutselig... Jeg har i alle fall tro at jeg kan få en veldig fin resten av ferien ved å gjøre begge deler 😄 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485166-lytte-til-kroppen-og-ta-det-rolig-eller-ikke/#findComment-4306856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trinity80 Skrevet 5. august Del Skrevet 5. august Brage. skrev (4 minutter siden): Dette var en lur løsning, så tenker jeg satser på å gjøre det noe lignende. Jeg tenker også som du skriver i siste setningen, at det er veldig positivt å ha noe å se frem til og samtidig få hvilt ordentlig ut ☺️ For jeg er jo i bunn en veldig introvert og så og si veldig usosial person som trenger pauser fra å være sosial og tid alene selv i mine beste perioder. Og ukene før ferien min ble nok litt for både aktive og sosiale enn det som er min tåleevne. Så nå når jeg tenker meg om, så er det kanskje ikke så rart at jeg ble så sliten når jeg endelig fikk ordentlig ferie og ikke hadde noen planer i det hele tatt nesten sånn plutselig... Jeg har i alle fall tro at jeg kan få en veldig fin resten av ferien ved å gjøre begge deler 😄 Ja mange av oss trenger egentid, det må vi ta høyde for. Ønsker deg en god ferie, med litt blandet drops ☀️☀️☀️ 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485166-lytte-til-kroppen-og-ta-det-rolig-eller-ikke/#findComment-4306860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august Jeg leste en artikkel for en tid siden (bak betaling tror jeg), som hadde fokus på at når vi tenker at vi slapper av i dag - f.eks. på sofaen med telefonen og scroller nedover nyheter, sosiale medier, nettbutikker m.fl., slapper vi av på feil måte. Vi gir ikke hodet anledning til å slappe av, men tvert imot fyller det opp med innhold. Sett fra denne synsvinkelen, er det ikke ulogisk at vi kan føle oss slitne, uopplagte og i underskudd på energi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485166-lytte-til-kroppen-og-ta-det-rolig-eller-ikke/#findComment-4306928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage. Skrevet 6. august Forfatter Del Skrevet 6. august Eva Sofie skrev (1 time siden): Jeg leste en artikkel for en tid siden (bak betaling tror jeg), som hadde fokus på at når vi tenker at vi slapper av i dag - f.eks. på sofaen med telefonen og scroller nedover nyheter, sosiale medier, nettbutikker m.fl., slapper vi av på feil måte. Vi gir ikke hodet anledning til å slappe av, men tvert imot fyller det opp med innhold. Sett fra denne synsvinkelen, er det ikke ulogisk at vi kan føle oss slitne, uopplagte og i underskudd på energi. Det var bra du sa for jeg er en typisk sånn person som setter meg ned med telefonen når jeg skal slappe av. Man tenker jo ikke egentlig over at det ikke er avslapping 🙂 Men nå når beskriver det som å fylle hodet opp med innhold så er det jo akkurat det det er. Jeg tenker jeg skal bli flinkere til å gjøre andre ting fremfor det tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485166-lytte-til-kroppen-og-ta-det-rolig-eller-ikke/#findComment-4306942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.