Gå til innhold

Vanlig å glemme ting man ikke bruker lengre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For 10 års tid siden var jeg fotograflærling og kunne jo innstillinger på kamera manuelt og mye annet relatert til fotografering. Men nå er det som helt forsvunnet fra hjernen siden jeg ikke har brukt det ordentlig på mange år (ca 8-9 år). Dette gjelder også flere ting som jeg har lært oppigjennom livet. Kjipe ting som har skjedd meg f.eks gidder hjernen ikke huske virker det som? Er absolutt ikke snakk om traumer altså, men skilte foreldre med dritt ekser på hver sin side som fort ble sinte, manipulerende, sa kjipe ting og gjorde litt kjipe ting osv. Men jeg husker lite av hva de faktisk sa og gjorde...

Anonymkode: 13a0b...c72

Fortsetter under...

Eva Sofie

Det er kanskje både vanlig og uvanlig, avhengig av kontekst... Har du vært deprimert eller hatt en periode med lite stimuli i disse årene?

Du sier du var lærling, og jeg antar at du da jobbet med det i begrenset tid før du hadde flere års opphold. Om du hadde jobbet med fotografering i 20 år, og deretter hatt 8-10 års opphold, og glemt det, ville det kanskje ha vært mer uvanlig? Det jeg mener, er hvor godt kunnskapene sitter, og om den ev. er godt innarbeidet og skjer som en automatisk bevegelse som f.eks. å gå eller sykle. Men om du begynner på nytt med fotografering, kan det være at det kommer raskere tilbake til deg - du har kunnet det godt en gang.

Jeg har opplevd at godt innarbeidede ferdigheter har gått taptt, men det har vært etter et langvarig epileptisk anfall. Det blir nok litt annerledes.

Det er ganske vanlig at en del ferdigheter og kunnskaper må vedlikeholdes for at de skal bestå fullt ut, og man trenger ikke ha gjennomgått traumer for at det skal bli redusert ved ikke-bruk. 

Jeg er helt enig i det @Eva Sofie skrev over her at det vil kunne ha betydning  hvor godt innarbeidet ferdighetene er, om hvor automatisk de utføres. Og at man vil kunne ha lettere for å tilegne seg det hvis man gjenopptar det. 

I mitt yrke er det en konstant utvikling, og kunnskap som var nødvendig og i bruk for 10-20 år siden, er nå helt borte.

Men så er det personlige opplevelser som man gjerne kunne ha tenkt seg å glemt, som kommer tilbake og plager en mange år etterpå. Pussig dette at ting man svært gjerne ville glemme blir sittende, mens andre ting blir helt borte ..🤔

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...