Gå til innhold

Tankekjør i søvne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sover, med hjelp av medisin. Men føles som om jeg har fullt tankekjør i søvne. Er så slitsomt.

Prøver være flink å roe ned og puste osv før sover

Men det er som hjernen har fullt opp hele natta og føler meg deprimert og angstete i søvne og spesielt i det sekundet begynner våkne så er alt kjøret automatisk i gang

Hva kan man gjøre? 

Anonymkode: f5137...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du kunne snakket med psykiater eller fastlege om muligheten for å bytte medisin for søvn? Kanskje en annen medisin ville fungert bedre og gjort at du slipper unna tankekjør 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sover, med hjelp av medisin. Men føles som om jeg har fullt tankekjør i søvne. Er så slitsomt.

Prøver være flink å roe ned og puste osv før sover

Men det er som hjernen har fullt opp hele natta og føler meg deprimert og angstete i søvne og spesielt i det sekundet begynner våkne så er alt kjøret automatisk i gang

Hva kan man gjøre? 

Anonymkode: f5137...e39

Hva driver du med i timene -før- du legger deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sover, med hjelp av medisin. Men føles som om jeg har fullt tankekjør i søvne. Er så slitsomt.

Prøver være flink å roe ned og puste osv før sover

Men det er som hjernen har fullt opp hele natta og føler meg deprimert og angstete i søvne og spesielt i det sekundet begynner våkne så er alt kjøret automatisk i gang

Hva kan man gjøre? 

Anonymkode: f5137...e39

Jeg bruker quetiapin for søvn. Den er god for søvn og jeg opplever dessuten at den bremser tankene, selv på lave doser. (Unntaket er akkurat idet den slår inn, da flyr en masse urelaterte tankefragmenter rundt inni der litt som idet man sovner, bare at jeg fortsatt er våken og gjør ting. Men det går fint).

Selv om jeg bruker den kan jeg av og til ha sånne netter som du beskriver, hvor jeg er mye i halvsøvne, våkner mye, kaster meg rundt og stresser og tenker veldig mye, og ikke har helt kontroll på tankene siden jeg fortsatt er søvnig. Dette skjer sjelden nå, men når det skjer er det knyttet til at jeg er stresset for noe som skjer eller skal skje.

Så jeg tror du kanskje må gjøre noe med begge deler. Prøve AP for søvn i stedet for f.eks alimemazin og i tillegg forsøke å finne ut hva du stresser for. Det kan nok være godt å ha ritualer for å roe deg ned om kvelden, som @XbellaX hinter i retning av.

For meg er likevel sånne netter som regel knyttet til hva som skal skje dagen etter (f.eks redd for ikke å våkne i tide, eksamen, jobb e.l.), så kanskje det hjelper å ha noen dager innimellom helt uten planer, hvor det ikke er noen ting som kan stresse deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (1 time siden):

Jeg bruker quetiapin for søvn. Den er god for søvn og jeg opplever dessuten at den bremser tankene, selv på lave doser. (Unntaket er akkurat idet den slår inn, da flyr en masse urelaterte tankefragmenter rundt inni der litt som idet man sovner, bare at jeg fortsatt er våken og gjør ting. Men det går fint).

Selv om jeg bruker den kan jeg av og til ha sånne netter som du beskriver, hvor jeg er mye i halvsøvne, våkner mye, kaster meg rundt og stresser og tenker veldig mye, og ikke har helt kontroll på tankene siden jeg fortsatt er søvnig. Dette skjer sjelden nå, men når det skjer er det knyttet til at jeg er stresset for noe som skjer eller skal skje.

Så jeg tror du kanskje må gjøre noe med begge deler. Prøve AP for søvn i stedet for f.eks alimemazin og i tillegg forsøke å finne ut hva du stresser for. Det kan nok være godt å ha ritualer for å roe deg ned om kvelden, som @XbellaX hinter i retning av.

For meg er likevel sånne netter som regel knyttet til hva som skal skje dagen etter (f.eks redd for ikke å våkne i tide, eksamen, jobb e.l.), så kanskje det hjelper å ha noen dager innimellom helt uten planer, hvor det ikke er noen ting som kan stresse deg. 

Ja jeg har faktisk brukt quetiapin før, men den var ikke god for meg.

Jeg vet på en måte godt hva som plager meg, men det er så automatisert på en måte. Hjernen bare holder det gående. 
Så må kanskje heller jobbe med å få dempa den responsen på dagtid?

Anonymkode: f5137...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (2 timer siden):

Hva driver du med i timene -før- du legger deg? 

Jeg er livredd og dårlig hele tiden. 
Men prøver å ligge i ro puste og koble av telefonen på kvelden for å prøve roe hodet.

og føles jo litt som j klarer det. Men så holder hjernen på hele natta likevel 

Anonymkode: f5137...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er livredd og dårlig hele tiden. 
Men prøver å ligge i ro puste og koble av telefonen på kvelden for å prøve roe hodet.

og føles jo litt som j klarer det. Men så holder hjernen på hele natta likevel 

Anonymkode: f5137...e39

Skjermbruk er ikke en god måte å koble av før leggetid dersom du allerede strever med søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (35 minutter siden):

Skjermbruk er ikke en god måte å koble av før leggetid dersom du allerede strever med søvn. 

Nei var jo derfor jeg skrev at jeg kobler av fra telefonen på kvelden 

Anonymkode: f5137...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei var jo derfor jeg skrev at jeg kobler av fra telefonen på kvelden 

Anonymkode: f5137...e39

Da leste jeg feil, beklager. Leste det som at du brukte den til å koble av med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (5 minutter siden):

Da leste jeg feil, beklager. Leste det som at du brukte den til å koble av med. 

Ja var litt rart skrevet ser det

Bruker den mye på dagen. Som distrsksjon 😞

Anonymkode: f5137...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen tips?  Føler hele systemet er i beredskap og angst modus og det er det som gir seg utslag på natta og at morgenene😞

Anonymkode: f5137...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du en behandler?

2. Hvis ikke: Hvorfor? Dette finner du ikke ut av på et nettforum, og du tar jo ikke til deg svarene du får. I stedet surrer du deg inn i egenspikkede forklaringer. Som andre ikke kjenner seg igjen i og derfor ikke har relevante tips.

3. Hvis du har en behandler, hvorfor lar du ikke vedkommende ta seg av diagnose og behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
adhoc skrev (55 minutter siden):

1. Har du en behandler?

2. Hvis ikke: Hvorfor? Dette finner du ikke ut av på et nettforum, og du tar jo ikke til deg svarene du får. I stedet surrer du deg inn i egenspikkede forklaringer. Som andre ikke kjenner seg igjen i og derfor ikke har relevante tips.

3. Hvis du har en behandler, hvorfor lar du ikke vedkommende ta seg av diagnose og behandling?

1. ja

2. har ikke fått noen tips annet enn medisin?

hva slags egne forklaringer sikter du til? Er deg jeg beskriver her så vanskelig å kjenne seg igjen i?

 

Anonymkode: f5137...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

hva slags egne forklaringer sikter du til? Er deg jeg beskriver her så vanskelig å kjenne seg igjen i?

Hopper inn her med innspill om hva i hvert fall jeg ikke skjønner:

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hele systemet er i beredskap og angst modus

Hvis behandler anbefaler medisiner, hvorfor tar du ikke disse? Basert på varigheten av symptomene dine og hvor mye det ser ut til å plage deg så virker det som du har alt å vinne på å ta medisiner som anbefalt.

Tips:

1. ta medisiner

2. prøv metakognitiv terapi (eller annen terapi som behandler anbefaler) for å tenke mindre på dette og alt som plager deg

Det er faktisk helt sykt irriterende at du ikke lytter til noen som helst innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (35 minutter siden):

Hopper inn her med innspill om hva i hvert fall jeg ikke skjønner:

Hvis behandler anbefaler medisiner, hvorfor tar du ikke disse? Basert på varigheten av symptomene dine og hvor mye det ser ut til å plage deg så virker det som du har alt å vinne på å ta medisiner som anbefalt.

Tips:

1. ta medisiner

2. prøv metakognitiv terapi (eller annen terapi som behandler anbefaler) for å tenke mindre på dette og alt som plager deg

Det er faktisk helt sykt irriterende at du ikke lytter til noen som helst innspill. 

Lytter! Men hadde jo ikke fått noen annen medisin😊

der er ikke behandler som anbefaler medisin. Men det var d eneste innspillet her:)

jeg spurte bare fordi tenkte noen hadde lignende opplevelse og dermed tips til teknikker for å roe tankekjør og angts.

uforståelig for meg at det er uforståelig hva der vil si å være i beredskap og angstmodus, men takk for svaret ditt😌

Anonymkode: f5137...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Apodorm/mogadon samme medisin, men en er avregistrert og husker ikke hvilken. Men det er benzo for søvn. Det ville jeg prøvd var jeg deg. 
 

Virker angstdempende og søvndyssende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 9.19):

Jeg sover, med hjelp av medisin. Men føles som om jeg har fullt tankekjør i søvne. Er så slitsomt.

Prøver være flink å roe ned og puste osv før sover

Men det er som hjernen har fullt opp hele natta og føler meg deprimert og angstete i søvne og spesielt i det sekundet begynner våkne så er alt kjøret automatisk i gang

Hva kan man gjøre? 

Anonymkode: f5137...e39

Å, det sliter jeg og med. Ikke bruk beroligende medisiner eller benzio for å sove. 

Det fungerer ikke på slik "angst"..jeg er mye bedre på å sove godt uten medisiner da jeg blir så forvirra av medisiner som sløver meg ned... vival er ikke effektivt, ikke quetiapin eller imovane ( nå snakker jeg fra egen erfaring) men har lest meg nok opp. 

Drikk LITT koffein hver dag.. men ikke mer enn to kopper kaffe eller annen koffein. Det øker dipominivåene i hjernen- som igjen hemmer det nevrologiske systemet. Da får du bedre søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
Worriesome Plenty 2 skrev (2 timer siden):

Apodorm/mogadon samme medisin, men en er avregistrert og husker ikke hvilken. Men det er benzo for søvn. Det ville jeg prøvd var jeg deg. 
 

Virker angstdempende og søvndyssende.

Apodorm er VELDIG avhengighetskapende ! Ikke bruk det.  Brukte det 1 uke, når jeg slet som mest. I nesten en måned i etterkant sov jeg kun noen timer om natten...

Du slutter å sove uten veldig fort..

Endret av snusmumeriken96
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...