Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det slik at man føler seg deppa eller har angst fordi man tenker tunge eller engstelige tanker, eller kommer tankene som en følge av følelsen?

Kognitiv og metakognitiv terapi handler begge om å forandre måten å tenke, altså tenke 'riktig'. Betyr det da at depresjon/angst egentlig kommer av å tenke 'feil' ? Da blir det jo uhyre viktig å tenke 'riktig', noe som er angstskapende i seg selv?

Fortsetter under...

AnonymBruker
kaNor skrev (25 minutter siden):

Er det slik at man føler seg deppa eller har angst fordi man tenker tunge eller engstelige tanker, eller kommer tankene som en følge av følelsen?

Kognitiv og metakognitiv terapi handler begge om å forandre måten å tenke, altså tenke 'riktig'. Betyr det da at depresjon/angst egentlig kommer av å tenke 'feil' ? Da blir det jo uhyre viktig å tenke 'riktig', noe som er angstskapende i seg selv?

Mange mener alt skyldes tanker. Men jeg opplever det motsatt.

Men det har kanskje noe å si hva/hvordan man tenker  om følelsen da🫣

Jeg merker jeg blir dårligere av å overtenke dette og😜

Anonymkode: 0db2a...00e

Kanskje dette er ett sånt "Hva kom først, høna eller egget?"-spørsmål?

Edit: Beklager at jeg ikke kommer med ett mer fornuftig svar enn dette, men synes du stiller ett veldig interessant spørsmål jeg håper noen har svar på  ☺️

Endret av Brage.
AnonymBruker
Brage. skrev (21 minutter siden):

Kanskje dette er ett sånt "Hva kom først, høna eller egget?"-spørsmål?

Edit: Beklager at jeg ikke kommer med ett mer fornuftig svar enn dette, men synes du stiller ett veldig interessant spørsmål jeg håper noen har svar på  ☺️

Kan hende mye «tanker» også er ubevisste, automatiske. Og holder på i underbevisstheten og opprettholder noe?

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kan hende mye «tanker» også er ubevisste, automatiske. Og holder på i underbevisstheten og opprettholder noe?

Det kan godt hende 🙂 Er det ikke slik at har vi mennesker har rundt 60 000 tanker i døgnet eller noe sånt da? Mener på jeg leste det ett sted og da er vel helt sikkert en del av dem tanker som ikke når bevisstheten (eller hvordan en nå skal forklare det?). Men dette er bare min synsing altså, jeg har ikke lest meg opp på tema eller har noe peiling bare for å ha det klart 🙂

Annonse

Eva Sofie
kaNor skrev (1 time siden):

Om du har som mål at depressive tanker og angst skal ta mindre plass i livet ditt, tror jeg at tanken om hva som kom først og sist bør forkastes - for utgjør det noen forskjell i praksis? Tanker påvirker følelser og følelser påvirker tanker. Kanskje det er best å leve her og nå, uten å gruble for mye over hva som påvirker hva?

nachnoo skrev (1 minutt siden):

Det varierer. Noen ganger kommer tanker først, andre ganger følelser. 

Er det noe som avgjør om det er en tanke eller følelse som kommer først? Eller er det kanskje mer tilfeldig? (Beklager om jeg spør dumt, synes bare dette er interessant).

AnonymBruker
nachnoo skrev (3 timer siden):

Først: Ikke bland angst og depresjon. Ulike sykdommer med ulik tilnærming og behandling. 

Det varierer. Noen ganger kommer tanker først, andre ganger følelser. 

Feks metakognitiv terapi har jo en veldig lik tilnærming?

AnonymBruker
nachnoo skrev (3 timer siden):

I hovedsak tror jeg det er tilfeldig for de fleste. 
Men det er en gruppe mennesker, vanligvis med høy nevrotisisme, som har en tilbøyelighet til å dvele ved negative tanker og slik nærmest kronisk «tenker seg ned». 

Jeg kan merke at jeg er en tenker. Overtenker sikkert. Og har lett for prøve å løse alt med tanker. 
Hva kan man gjøre for å slutte med det? Har forsøkt metakognitiv. 
Men det som plager meg er så altoppslukende og overhengende og viktig- så det er umulig å flytte fokus og opprettholde det.

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (15 minutter siden):

Har du prøvd appen Grubl?

Har sett litt på den. Men det er mest info?

Hva kan man gjøre for å lære hjernen at alt ikke er såå viktig at det ikke må få fokus hele tiden?

prøver litt oppmerksomhetstrening. Men alt er så påtrengende hele tiden

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Prøv å drive med aktiviteter der fokus er på noe annet enn deg selv. 

Ja. Problemet mitt er depersonalisering og hjernetåke og symptomer og det er liksom med med «uansett». Så det kompliserer veldig. Men prøver. Mikro-øvelser for å flytte fokus?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...