Gå til innhold

Kan man forbedre viljestyrken? Såfall hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man forbedre viljestyrken? Såfall hvordan? Jeg sliter spesielt med 2 ting: 1) Jeg kjøper all slags usunn mat jeg har lyst på og spiser for mye og 2) Jeg handler hele tiden klær og andre ting jeg egentlig ikke trenger, litt som en slags shoppoholiker... 

Anonymkode: 0aa96...444

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, viljestyrken er som en muskel og jo mer den brukes jo bedre blir den.

Samtidig kan man ikke bare lene seg på viljestyrke, det vil ikke holde alene i lengden. Skal du ta tak i f.eks de tingene du nevner, så må du finne de underliggende årsakene til at du spiser og shopper for mye og jobbe med dem.

Anonymkode: 42078...376

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal du ta tak i f.eks de tingene du nevner, så må du finne de underliggende årsakene til at du spiser og shopper for mye og jobbe med dem.

Ja, det var det da... Hva om jeg ikke helt vet hvorfor jeg gjør det? Tenker jo det kan ha med følelser å gjøre kanskje, men er ikke helt sikker...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det var det da... Hva om jeg ikke helt vet hvorfor jeg gjør det? Tenker jo det kan ha med følelser å gjøre kanskje, men er ikke helt sikker...

Du kan stille deg selv følgende spørsmål:

Hva gir det deg, å spise/shoppe for mye?

Kan du finne andre, sunnere, alternativer som kan gi deg tilsvarende positive følelse, tilsvarende belønning?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan man forbedre viljestyrken? Såfall hvordan? Jeg sliter spesielt med 2 ting: 1) Jeg kjøper all slags usunn mat jeg har lyst på og spiser for mye og 2) Jeg handler hele tiden klær og andre ting jeg egentlig ikke trenger, litt som en slags shoppoholiker... 

Er du bipolar?

Anonymkode: 74b6f...485

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 20.10):

Du kan stille deg selv følgende spørsmål:

Hva gir det deg, å spise/shoppe for mye?

Kan du finne andre, sunnere, alternativer som kan gi deg tilsvarende positive følelse, tilsvarende belønning?

Gode spørsmål, takk. Trenger litt betenkningstid så får ikke gitt noe fornuftig svar akkurat nå.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er du bipolar?

Anonymkode: 74b6f...485

Ja, kan det ha noe med det å gjøre?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...