Gå til innhold

Mister man all kontakt med virkeligheten når man er psykotisk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eller blir virkeligheten bare forvridd litt? 

Anonymkode: ab6ef...95d

Her er svaret: Det kommer an på.

Det finnes ulike grader av psykose. Om du har paranoid psykose kan du ha én vrangforestilling og fungere helt fint på andre områder i livet som ikke er relatert til vrangforestillingen.

Så kan du på den andre siden ha et omfattende system av vrangforestillinger, som kanskje er ledsaget av hallusinasjoner i flere modaliteter. Se for deg at du f. eks ser noen som snakker til deg - kanskje kommer det 100 ansiktet eller skikkelser mot deg mens de roper til deg hvor ubrukelig du er og at de skal komme og ta deg, samtidig som det kravler rotter oppover beina dine, og de er sendt av Gud for å tilintetgjøre deg fordi du selv er antikrist. For å ta et eksempel. 

Jeg hadde kontakt med virkeligheten samtidig som jeg var psykotisk. Snakket med mamma, hadde det bra med ungene osv.

Men vrangforestillingene tok veldig mye energi og oppmerksomhet. Og jeg fikk befallinger fra universet som jeg måtte kjempe for å stå i mot. 

Jeg snakket sammenhengende og holdt tråden i samtaler. 

Fikk likevel shizoaffektiv lidelse. Ut i fra samtaler, observasjoner og en lang journal som de leste. Det psykotiske er borte nå med Leponex. 

Endret av Glitter
snusmumeriken96

Opplevd det samme en gang. Var faktisk psykotisk over to år før jeg startet på antipsykotika. Var ganske så normal på mange hold. Var i arbeid på den tiden og. Men masse vrangsforestillinger om overvåkning og latterligjøring. 

Annonse

AnonymBruker
snusmumeriken96 skrev (3 timer siden):

Opplevd det samme en gang. Var faktisk psykotisk over to år før jeg startet på antipsykotika. Var ganske så normal på mange hold. Var i arbeid på den tiden og. Men masse vrangsforestillinger om overvåkning og latterligjøring. 

Jeg har også jobbet fullt med psykose over flere uker. Ingen oppdaget det

Anonymkode: 59f64...99c

AnonymBruker
Emoji skrev (39 minutter siden):

Jeg har jobbet noen år på en psykosepost, og med det møtt mange psykotiske personer. De fleste fremstår som friske for meg og fører en normal samtale om «vær og vind». 

Hva skiller de som er helt borte vekk i sin psykose fra de som fremstår friske og fører normale samtaler? Altså er det diagnosen, alvorlighetsgraden eller hva annet? 

Anonymkode: ab6ef...95d

Everybody
stjernestøv skrev (12 timer siden):

Jeg var ikke helt borte vekke og klarte å gå på møter ang barna, enkelte der var opptatt av at jeg måtte ta medisiner. Det hadde de ikke noe med. 

Hvorfor var det opptatt av det? Hva sa de?

Annonse

stjernestøv
Everybody skrev (Akkurat nå):

Hvorfor var det opptatt av det? Hva sa de?

"Tar du medisiner nå"? Hvis jeg sa nei sa de jeg burde det :( Men de trodde virkelig jeg var syk når jeg tok trilafon, da snakket jeg ikke lenger. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...