Gå til innhold

Ny medisin💊


Toogoodgirl

Anbefalte innlegg

Toogoodgirl

Har ekstrem angst. Skal ikke gå mer inn på det, men har fått to nye medisiner å bruke: Zoloft og Sobril.

Zoloft har jeg prøvd bare i 2 dager nå så er for tidlig å si om det fungerer.. Sobril har jeg også prøvd i 2 dager, men blir veldig svimmel av den. Noen med erfaring med disse?

Prøvde også Vival, men ble så glemsk/forvirret, noe som nå gir meg mer angst for hva som ble gjort i den tiden jeg ikke husker.Fikk også masse «fluer» i synsfeltet. Men, den roet meg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Benzo som sobril og vival er ikke ment for daglig bruk,men til bruk i spesifikke situasjoner man virkelig må ha det. Bruker man det daglig mister det til slutt mer og mer effekten og du tar det mer som placebo. 

Anonymkode: ebd85...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toogoodgirl
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Benzo som sobril og vival er ikke ment for daglig bruk,men til bruk i spesifikke situasjoner man virkelig må ha det. Bruker man det daglig mister det til slutt mer og mer effekten og du tar det mer som placebo. 

Anonymkode: ebd85...e85

Å er det det?Jeg forsto det slik at jeg skulle ta det daglig.Godt mulig jeg har misforstått🫣Kanskje han mente til at Zoloften «kicka inn» etter noen uker…Jeg må bli flinkere til å følge med hos legen😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er veldig vanlig å få litt mer angst i oppstarten av Zoloft, og det er veldig vanlig at det tar litt tid før den virker. I denne perioden er det trygt å bruke Sobril - du blir ikke avhengig, den mister ikke effekten og det er ikke farlig.

Hvor lang denne perioden fram til du får effekt er, er individuelt. Som regel tar det 2-4 uker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toogoodgirl
ISW skrev (6 timer siden):

Hei,

Det er veldig vanlig å få litt mer angst i oppstarten av Zoloft, og det er veldig vanlig at det tar litt tid før den virker. I denne perioden er det trygt å bruke Sobril - du blir ikke avhengig, den mister ikke effekten og det er ikke farlig.

Hvor lang denne perioden fram til du får effekt er, er individuelt. Som regel tar det 2-4 uker.

 

Tusen takk for fint svar🥰

Kjenner jeg er veldig kvalm i dag av Zoloft, håper det går over.Sobril må jeg vente med til jeg ikke må ut å kjøre🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toogoodgirl skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for fint svar🥰

Kjenner jeg er veldig kvalm i dag av Zoloft, håper det går over.Sobril må jeg vente med til jeg ikke må ut å kjøre🫣

Bare hyggelig :)

Ja, i oppstarten kan SSRI som Zoloft gi kvalme. Det er egentlig et tegn på at medisinen virker og at du får mer serotonin i kroppen. Det vil gi seg, sannsynligvis i løpet av et par uker, ettersom kroppen venner seg til mer serotonin. Når det gjelder Sobril og bilkjøring, så er det etter forskriften lov å kjøre bil med en døgndose Sobril på inntil 30 mg. Men hvis man føler seg påvirket av Sobril, så skal man selvfølgelig avstå fra å kjøre bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toogoodgirl
ISW skrev (1 time siden):

Bare hyggelig :)

Ja, i oppstarten kan SSRI som Zoloft gi kvalme. Det er egentlig et tegn på at medisinen virker og at du får mer serotonin i kroppen. Det vil gi seg, sannsynligvis i løpet av et par uker, ettersom kroppen venner seg til mer serotonin. Når det gjelder Sobril og bilkjøring, så er det etter forskriften lov å kjøre bil med en døgndose Sobril på inntil 30 mg. Men hvis man føler seg påvirket av Sobril, så skal man selvfølgelig avstå fra å kjøre bil :)

Du svarer så fint, tusen takk❤️

Er ekstremt trøtt i dag også.Sikkert pga Zoloft det også.
Når det gjelder Sobril; ville du fortsatt å tatt en hver dag selv om man har «gode» dager?Blir ikke helt klok på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toogoodgirl skrev (16 timer siden):

 

Har ekstrem angst. Skal ikke gå mer inn på det, men har fått to nye medisiner å bruke: Zoloft og Sobril.

Zoloft har jeg prøvd bare i 2 dager nå så er for tidlig å si om det fungerer.. Sobril har jeg også prøvd i 2 dager, men blir veldig svimmel av den. Noen med erfaring med disse?

Prøvde også Vival, men ble så glemsk/forvirret, noe som nå gir meg mer angst for hva som ble gjort i den tiden jeg ikke husker.Fikk også masse «fluer» i synsfeltet. Men, den roet meg noe.

Zoloft tar tid før den virker, og skal trappes opp forsiktig over flere uker. Kan også gi økt angst i starten så da er benzo ment som "krykke" i denne perioden. Sobril er svakere en vival og virker hurtigere og varer kortere. Viktig at du forteller legen din om erfaringene, så dere kan justere dose/preparat til det som passer deg.

Du kan også be om å få tatt serumspeil av Zoloft med en blodprøve etter å ha tatt den en stund for å være sikker på at kroppen din tar den opp og du er på riktig dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toogoodgirl
kaNor skrev (38 minutter siden):

Zoloft tar tid før den virker, og skal trappes opp forsiktig over flere uker. Kan også gi økt angst i starten så da er benzo ment som "krykke" i denne perioden. Sobril er svakere en vival og virker hurtigere og varer kortere. Viktig at du forteller legen din om erfaringene, så dere kan justere dose/preparat til det som passer deg.

Du kan også be om å få tatt serumspeil av Zoloft med en blodprøve etter å ha tatt den en stund for å være sikker på at kroppen din tar den opp og du er på riktig dose.

Tusen takk for svar, så utrolig kjekt å spørre her inne🥰Setter veldig pris på det🥰

Takk for tips om serumspeil, det har jeg aldri hørt om engang😌Det skal jeg gjøre altså.Hvor mye svakere er egentlig Sobril enn vival?gikk på 2-4 mg vival og nå 10mg.Sobril.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toogoodgirl skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar, så utrolig kjekt å spørre her inne🥰Setter veldig pris på det🥰

Takk for tips om serumspeil, det har jeg aldri hørt om engang😌Det skal jeg gjøre altså.Hvor mye svakere er egentlig Sobril enn vival?gikk på 2-4 mg vival og nå 10mg.Sobril.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/vanedannende-legemidler/pasientinformasjon-og-verktoy/ekvipotenser-for-benzodiazepiner-og-z-hypnotika

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toogoodgirl skrev (4 timer siden):

Du svarer så fint, tusen takk❤️

Er ekstremt trøtt i dag også.Sikkert pga Zoloft det også.
Når det gjelder Sobril; ville du fortsatt å tatt en hver dag selv om man har «gode» dager?Blir ikke helt klok på det.

Det er klart, Sobril er jo kun for å behandle symptomene på økt angst i forbindelse med oppstart på Zoloft. Du MÅ jo ikke ta det hvis du føler deg bra 😊 jeg husker at jeg tok det morgen ettermiddag og kveld i et par-tre uker. Egentlig fordi jeg prøvde å ikke overvåke angstsymptomene mine, så jeg gjorde det bare sånn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (17 timer siden):

Bare hyggelig :)

Ja, i oppstarten kan SSRI som Zoloft gi kvalme. Det er egentlig et tegn på at medisinen virker og at du får mer serotonin i kroppen. Det vil gi seg, sannsynligvis i løpet av et par uker, ettersom kroppen venner seg til mer serotonin. Når det gjelder Sobril og bilkjøring, så er det etter forskriften lov å kjøre bil med en døgndose Sobril på inntil 30 mg. Men hvis man føler seg påvirket av Sobril, så skal man selvfølgelig avstå fra å kjøre bil :)

Bilkjøring er vel kun tillatt dersom man går fast på sobril og har brukt det i minst 7 dager. Ved sporadisk bruk skal man ikke kjøre bil før medisinen er "ute av kroppen". 

Bilkjøring og vanedannende medisiner - Hvilke grenser er satt? - NHI.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toogoodgirl

Jeg tok en Zoloft i morges.Kasta opp 5 min etterpå.Kan jeg ta en ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (8 timer siden):

Bilkjøring er vel kun tillatt dersom man går fast på sobril og har brukt det i minst 7 dager. Ved sporadisk bruk skal man ikke kjøre bil før medisinen er "ute av kroppen". 

Bilkjøring og vanedannende medisiner - Hvilke grenser er satt? - NHI.no

Jeg tror dette gjelder opiater. En medisin som diazepam/Valium kan ha halveringstid på inntil 100 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (5 timer siden):

Jeg tror dette gjelder opiater. En medisin som diazepam/Valium kan ha halveringstid på inntil 100 timer.

Reglene er noe uklare for benzo, men det er ikke ok å ta for gitt at man kan kjøre rett etter inntak ved sporadisk bruk inntil 30 mg pr døgn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
ISW skrev (6 timer siden):

Jeg tror dette gjelder opiater. En medisin som diazepam/Valium kan ha halveringstid på inntil 100 timer.

Sist jeg fikk vival, måtte jeg vente i 8 timer før jeg kunne kjøre. Både legen og apoteket presiserte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...