Gå til innhold

Nå er det norske kongehuset akkurat som en såpeopera.


Kashmir

Anbefalte innlegg

Bare å tenke på alt som er skjedd siden Martha og Durek ble sammen. Tragedier og skandaler som perler på en snor! 

Dette blir for rart.

Og imens sitter kongeparet og følger OL på hytta, og Haakon og kona er på tribunene. 

Og folket romler rundt på nettet og pressen kommer med stadig nye oppslag. 

Og det blir litt tilbake til da MM og Haakon fant hverandre, og Martha og Ari året etter, og det har jo tydeligvis vært noe hele veien. 

Kan vi si at de i det minste speiler folket, og er "folkelige"?   Jeg vil si de har gått forbi de fleste. 

Skal dette være rollefigurer, eller er det egentlig en protest mot monarkiet fra.. innsiden? 😄 ( håper det går an å spøke her uten at folk tror det er en reell konspirasjon! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

slabbedask

Jeg tenker det er på tide å vurdere republikk. Jagland eller Hagen som president på slottet? Verre kan det neppe bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker det er på tide å vurdere republikk. Jagland eller Hagen som president på slottet? Verre kan det neppe bli.

Det forundrer meg om det ikke går den veien nå. Det blir for kaotisk og dumt når de folk skal se opp til herjer verre enn noen. Men det tar vel tid å legge om til republikk. Kanskje Haakon må ta over først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som styreform vil jeg helst ha republikk, men islandsk modell. Dvs. presidenten er ikke politiker, men en oppegående gallionsfigur som egner seg til representasjon og snorklipping. Vår nåværende kronprins må gjerne stille til valg som den første presidenten, han kan være godt egnet. Men han bør ha noen motkandidater. 

Noen fordeler er at vedkommende kan skiftes ut hvis folkeflertallet er misfornøyd eller når sykdom/høy alder gjør at  en ny bør overta. Dessuten slipper vi å subsidiere en kongefamilie.

Jeg mente dette før alle skandalene, men det virker som om tiden snart er inne nå.

Hvis noen hadde skrevet en historie om en kongefamilie som inneholdt en prinsesse som kommuniserer med alt fra hester til avdøde personer, en selverklært sjaman som har vært både reptil, romvesen og farao, en kunstnerspire, en "influenser" og en voksen mann som oppfører seg som en kramperuss, hadde jeg ment at manuskriptet var overdrevent fantasifullt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at kongehuset har gjort noe som er så veldig dramatisk. Dramaet er det for det meste Martha og Durek (og ikke minst pressen) som står for. 

Kongeparet og kronprinsparet har jo hele tiden oppført seg ordentlig, det er de mer i periferien det er noe med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (55 minutter siden):

Jeg kan ikke se at kongehuset har gjort noe som er så veldig dramatisk. Dramaet er det for det meste Martha og Durek (og ikke minst pressen) som står for. 

Kongeparet og kronprinsparet har jo hele tiden oppført seg ordentlig, det er de mer i periferien det er noe med. 

 

Skulle kanskje ha skrevet kongefamilien.. 

Nå har vel en del ikke fått så massiv oppmerksomhet, men kan vel nevne en vel luksuriøs båttur, vel luksuriøse klær og..Epstein. Alt har jo vakt noe oppsikt. Og det har vel vært noe bråk om ulike valg de har tatt pluss en del drama ang sykdom.. ( apropos tragedier )

Nå skal liksom kongelige være såkalt rollemodeller, men når de har barn og svigerbarn som tar ymse valg med ulike konsekvenser, så vel.. Syns du de på noen måte går foran som gode eksempler, og i så fall på hvilken måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konger og dronninger hører til i eventyrbøker. Vi lever i 2024, kongehuset har gått ut på dato. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (13 minutter siden):

Skulle kanskje ha skrevet kongefamilien.. 

Nå har vel en del ikke fått så massiv oppmerksomhet, men kan vel nevne en vel luksuriøs båttur, vel luksuriøse klær og..Epstein. Alt har jo vakt noe oppsikt. Og det har vel vært noe bråk om ulike valg de har tatt pluss en del drama ang sykdom.. ( apropos tragedier )

Nå skal liksom kongelige være såkalt rollemodeller, men når de har barn og svigerbarn som tar ymse valg med ulike konsekvenser, så vel.. Syns du de på noen måte går foran som gode eksempler, og i så fall på hvilken måte? 

Jeg synes absolutt kongefamilien går foran som gode eksempler. De oppfører seg verdig, vennlig og med humor, varme og intelligens.

Det har vært lite bråk rundt kongefamilien, synes jeg (som sagt bortsett fra Martha og pressen). Og kongen kan da ikke lastes for å bli syk på sine gamle dager? Synes ikke man blir noe dårligere rollemodell av den grunn, man er jo fortsatt menneske selv om man er konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (12 minutter siden):

Jeg synes absolutt kongefamilien går foran som gode eksempler. De oppfører seg verdig, vennlig og med humor, varme og intelligens.

Det har vært lite bråk rundt kongefamilien, synes jeg (som sagt bortsett fra Martha og pressen). Og kongen kan da ikke lastes for å bli syk på sine gamle dager? Synes ikke man blir noe dårligere rollemodell av den grunn, man er jo fortsatt menneske selv om man er konge.

Nei, jeg tenkte mer på ferien han og dronningen tok, og hvor han ble syk. Da flere fulgte hjemreisen minutt for minutt... 

Jeg er ikke enig i verdighet alltid, og det er jo litt av problemet. Vennlige med humor er de fleste jeg kjenner. Det siste kommenterer jeg ikke.. 

Det har ikke vært lite bråk og styr. Tell oppslag i store bokstaver siden Håkon fant kona si. Og ta det derfra.. Det er mye mer drama enn en gjennomsnittlig norsk familie, selv om pressen har noe hyenetendenser iblant. Det skal sies. 

Og jeg mener ikke å kritisere dem for å være dårlige mennesker. Jeg sier bare at de ikke er et hakk bedre enn de fleste, og tvert om. Og de skal jo være gode eksempler.

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg tenkte mer på ferien han og dronningen tok, og hvor han ble syk. Da flere fulgte hjemreisen minutt for minutt... 

Jeg er ikke enig i verdighet alltid, og det er jo litt av problemet. Vennlig med humor er de fleste jeg kjenner. Det siste kommenterer jeg ikke.. 

Det har ikke vært lite bråk og styr. Tell oppslag i store bokstaver siden Håkon fant kona si. Og ta det derfra.. Det er mye mer drama enn en gjennomsnittlig norsk familie, selv om pressen har noe hyenetendenser iblant. Det skal sies. 

Og jeg mener ikke å kritisere dem for å være dårlige mennesker. Jeg sier bare at de ikke er et hakk bedre enn de fleste, og tvert om. Og de skal jo være gode eksempler.

Veldig mye av det dramaet er det pressen som skaper, ikke kongefamilien. 

Man blir ikke et dårligere rollemodell av at de egenskapene man har også innehas av andre.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Veldig mye av det dramaet er det pressen som skaper, ikke kongefamilien. 

Man blir ikke et dårligere rollemodell av at de egenskapene man har også innehas av andre.

Forbilder bør helst være og oppføre seg litt bedre enn gjennomsnittet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Veldig mye av det dramaet er det pressen som skaper, ikke kongefamilien. 

Man blir ikke et dårligere rollemodell av at de egenskapene man har også innehas av andre.

Gi deg, det meste av dramaet skaper kongefamilien fint selv, helt alene. 
Harald bør være den siste kongen vi har i Norge. 

Endret av Osten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Forbilder bør helst være og oppføre seg litt bedre enn gjennomsnittet... 

Hvem bestemmer det? 

Jackie Chan er mitt forbilde når det kommer til trening og dedikasjon.  Men han har vært utro, har ignorert sin kone og sønn mye og støtter kommunist-Kina. Så han er ikke mitt forbilde på de tingene. 

Osten skrev (3 minutter siden):

Gi deg, det meste av dramaet skaper kongefamilien fint selv, helt alene. 
Harald bør være den siste kongen vi har i Norge. 

Som sagt, jeg har ikke sett mye drama fra kongefamilien i det hele tatt. Kun fra Martha/Durek og at alle filletingene blir opphauset av pressen.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Hvem bestemmer det? 

Jackie Chan er mitt forbilde når det kommer til trening og dedikasjon.  Men han har vært utro, har ignorert familien mye og støtter kommunist-Kina. Så han er ikke mitt forbilde på de tingene. 

Som sagt, jeg har ikke sett mye drama fra kongefamilien i det hele tatt. Kun fra Martha/Durek og at alle filletingene blir opphauset av pressen.

Og Björk er mitt forbilde når hun blir spurt om hun er et godt forbilde, og at det er mange unge som lytter på henne. Og hun svarer : Thats their probmlem!   ( 👍 )

Men kongefamilien kan ikke svare sånn. jeg ser ikke hvordan de er gode forbilder på noen måte, og selv om jeg altså liker flere av dem. Det har ingenting med saken å gjøre.. Det er sånn realistisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Og Björk er mitt forbilde når hun blir spurt om hun er et godt forbilde, og at det er mange unge som lytter på henne. Og hun svarer : Thats their probmlem!   ( 👍 )

Men kongefamilien kan ikke svare sånn. jeg ser ikke hvordan de er gode forbilder på noen måte, og selv om jeg altså liker flere av dem. Det har ingenting med saken å gjøre.. Det er sånn realistisk sett.

Det er helt greit at kongefamilien ikke er forbilder for deg. Men det kan være at de er det for andre. 

Men jeg vet ikke om det står i jobbeskrivelsen at de skal være rollemodeller/forbilder. Men de skal representere landet på en god måte og det synes jeg de så absolutt har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Det er helt greit at kongefamilien ikke er forbilder for deg. Men det kan være at de er det for andre. 

Men jeg vet ikke om det står i jobbeskrivelsen at de skal være rollemodeller/forbilder. Men de skal representere landet på en god måte og det synes jeg de så absolutt har gjort.

Jada, de representerer landet veldig godt når de skaper overskrifter i utenlandske aviser og blir diskutert fordi de nettopp finner på så mange sprell. 

Det trenger ikke å stå spesifikk noe sted at de skal være gode forbilder, det ligger liksom i den gjerningen. Den mest trassige kan faktisk ikke komme opp med noe som utmerker dem til akkurat det, og igjen : det handler ikke om å like og mislike- det handler om fakta. Og nå har de mistet munn og mæle også. De har aldri noen kommentarer på noe som helst. Kanskje akkurat det er forståelig... at de mister miste munn og mæle altså. Det er bedre å fokusere på OL og nordmenn som lykkes 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Jada, de representerer landet veldig godt når de skaper overskrifter i utenlandske aviser og blir diskutert fordi de nettopp finner på så mange sprell. 

Det trenger ikke å stå spesifikk noe sted at de skal være gode forbilder, det ligger liksom i den gjerningen. Den mest trassige kan faktisk ikke komme opp med noe som utmerker dem til akkurat det, og igjen : det handler ikke om å like og mislike- det handler om fakta. Og nå har de mistet munn og mæle også. De har aldri noen kommentarer på noe som helst. Kanskje akkurat det er forståelig... at de mister miste munn og mæle altså. Det er bedre å fokusere på OL og nordmenn som lykkes 🙂

Kan du sende lenker til hvor de skaper overskrifter i utenlandske aviser (som ikke gjelder Martha og Durek) pga "så mange sprell"?

Igjen: Hva som gjør noen til et forbilde er subjektivt. Du kan ikke bestemme at kongefamilien ikke er gode forbilder for andre. Det er jo opp til hver enkelt hva man synes om dem og om man anser de som gode forbilder eller ikke. 

Og, nei, kongefamilien kommenterer sjelden på saker. Som er en del av jobbeskrivelsen og som gjør at de-eskalerer og reduserer dramaet i pressen. Som kan være et forbilde i seg selv, fremfor de som løper til pressen og hauser opp stemningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (11 minutter siden):

Kan du sende lenker til hvor de skaper overskrifter i utenlandske aviser (som ikke gjelder Martha og Durek) pga "så mange sprell"?

Igjen: Hva som gjør noen til et forbilde er subjektivt. Du kan ikke bestemme at kongefamilien ikke er gode forbilder for andre. Det er jo opp til hver enkelt hva man synes om dem og om man anser de som gode forbilder eller ikke. 

Og, nei, kongefamilien kommenterer sjelden på saker. Som er en del av jobbeskrivelsen og som gjør at de-eskalerer og reduserer dramaet i pressen. Som kan være et forbilde i seg selv, fremfor de som løper til pressen og hauser opp stemningen.

Når kongen har lagt ned forbud ( eller lagde en regel ) om at Martha ikke skulle bruke prinsessetittelen i kommersiell sammenheng, og likevel selger hun Gin med tittelen på. Da er det altså i ditt syn best at kongehuset ikke sier noe. Når de slutter å kommentere saker som oppstår, så er de mer unnvikende enn kloke Vhanja. 

Jeg har ikke "bestemt" noe som helst. Jeg vet at forbilder skal være på et nivå høyere enn andre- det ligger i ordet og er hva det betyr. Nå liker riktignok ikke nordmenn at noen "er bedre" enn andre, så mulig de ligger litt lavt sånn. Men de trenger liksom ikke å stupe ned på minus- siden heller.

Men ok. Jeg aksepterer at de er gode forbilder for deg ( og sikkert noen flere ), men det gjør faktisk noe med menneskers moral, og hvordan de forholder seg til nettopp det ( moral altså ) 

Men vi kan jo se fram til bryllup nå da... Og så blir det andre skuflet bort foreløpig.. Og så får vi jo håpe at bryllupet blir uten skandaler 😀 selv om det muligens er en skandale i seg selv.. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Når kongen har lagt ned forbud ( eller lagde en regel ) om at Martha ikke skulle bruke prinsessetittelen i kommersiell sammenheng, og likevel selger hun Gin med tittelen på. Da er det altså i ditt syn best at kongehuset ikke sier noe. Når de slutter å kommentere saker som oppstår, så er de mer unnvikende enn kloke Vhanja. 

Jeg har ikke "bestemt" noe som helst. Jeg vet at forbilder skal være på et nivå høyere enn andre- det ligger i ordet og er hva det betyr. Nå liker riktignok ikke nordmenn at noen "er bedre" enn andre, så mulig de ligger litt lavt sånn. Men de trenger liksom ikke å stupe ned på minus- siden heller.

Men ok. Jeg aksepterer at de er gode forbilder for deg ( og sikkert noen flere ), men det gjør faktisk noe med menneskers moral, og hvordan de forholder seg til nettopp det ( moral altså ) 

Men vi kan jo se fram til bryllup nå da... Og så blir det andre skuflet bort foreløpig.. Og så får vi jo håpe at bryllupet blir uten skandaler 😀 selv om det muligens er en skandale i seg selv.. 

Så ingen eksempler på overskrifter fra utenlandske medier på alle sprellene de har gjort?

Kongehuset tar slike ting internt i familien, noe som jeg synes er veldig bra. Fordi det gjør nettopp motsatt av hva de blir beskyldt for i denne tråden - de de-eskalerer situasjonen i stedet for å mate presssen med mer drama. Det er ikke å være unnvikende, det er å unngå å skape mer drama og skandaler utad og heller ta det internt.

Det du sier om forbilder stemmer rett og slett ikke. Som sagt så er det helt subjektivt hvem man anser som et forbilde.

Jeg har heller ikke sagt noe om hvorvidt jeg anser kongefamilien som forbilder. Jeg har skrevet at jeg anser den som gode representanter for Norge. 

Ja, pressen kommer til å skvise så mye drama de kan utfra bryllupet, det betviler jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...