Gjest Nysgjerrige Skrevet 21. september 2000 Del Skrevet 21. september 2000 Psykologen min har foreslått til meg om eg nokon gong har vurdert antideppresive mot bulimi. Noko eg ikkje har gjort men har funne ut at det kanskje ikkje er så dumt viss det redusere antall oppkast. Nå har eg lest at det er kun fontex som har dokumentert virkning mot bulimi, men korleis virke egentleg desse pillene? Dei minsker vel heller appetiten ein og øke den, og vil då ein lege skrive dei ut når eg har ein bmi på ca 16.8 Psykologen og legen min samarbeider, men legen meiner at eg er for tynn, så eg har ikkje trunå på at han skrive ut noko som kan redusera appetiten min. Og har fontex innnvirkning på forbrenninga? Hilsen jente på 19 som har hatt bulimi i 1 år, og som er total utslitt av å kaste opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4856-fontex-mot-bulimi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blir hjulpet Skrevet 23. september 2000 Del Skrevet 23. september 2000 min erfaring er at seroxat virker mot bulimi, men den er visst ikke godkjent mot det. når du er så tynn, er det kanskje ikke lurt å gi deg noe som du får dårligere apetitt av. det er slik seroxat virker på meg. trangen til å overspise og spy er blitt helt fjern for meg. kan ikke skjønne at jeg noengang har gjort det. blir spennende å se hva som skjer når jeg slutter med medisinen som jeg egentlig tar mot angst og depresjon... (kanskje du burde sende spørsmålet ditt til vekt og spiseforstyrrelser også?) bare spør mer hvis det er noe du lurer på! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4856-fontex-mot-bulimi/#findComment-27523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 24. september 2000 Del Skrevet 24. september 2000 Kjære Nysgjerrig. Det er helt riktig at vi bruker Fontex mot Bulimi.Strengt tatt så er dette det eneste SSRI("lykkepillen")som har denne indikasjonen.Sannsynligvis vil også de andre medikamentene i denne gruppen ha samme virkning.Det må selvfølgelig kombineres med nøye oppfølging hos lege og psykolog el.psykiater.Behandlingstiden ved Bulimi er mye kortere enn ved depresjon og angst.Doseringen er gjerne 60 mg.dvs.3 tabletter morgen.Evnt.kan dosen deles opp.Ved feks.lav vekt kan man titrere seg opp i dose.Det er helt riktig at en bivirkning er redusert matlyst.Bivirkningene generelt for disse medisinene er milde og raskt forbigående.De 2 første ukene er som regel verst.Det medisinene gjør er å øke tilbudet av"gladstoff"i hjernen(Serotonin).Du,legen din og psykologen din må i samarbeid bestemme om du skal starte med Fontex.Selv har jeg flere pasienter som sammen med psykoterapi har hatt svært god effekt av dette. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Paal Sand,lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4856-fontex-mot-bulimi/#findComment-27651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nysgjerrige Skrevet 24. september 2000 Del Skrevet 24. september 2000 min erfaring er at seroxat virker mot bulimi, men den er visst ikke godkjent mot det. når du er så tynn, er det kanskje ikke lurt å gi deg noe som du får dårligere apetitt av. det er slik seroxat virker på meg. trangen til å overspise og spy er blitt helt fjern for meg. kan ikke skjønne at jeg noengang har gjort det. blir spennende å se hva som skjer når jeg slutter med medisinen som jeg egentlig tar mot angst og depresjon... (kanskje du burde sende spørsmålet ditt til vekt og spiseforstyrrelser også?) bare spør mer hvis det er noe du lurer på! Hei Har du gått på pillene lenge? Er det slik at du bare for bruka det i ein kort periode når det gjelder bulimi? Kaster du ikkje opp nokon ting nå? Kasta du opp ofte før? Merke du nokon bivirkninger? Korleis er humøret ditt etter du begynte med pillene? Har du gått ner i vekt etter du begynte med pillene? Kjekt å høyra at du føler deg betre og at pillene hjelper deg iallefall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4856-fontex-mot-bulimi/#findComment-27798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blir hjulpet Skrevet 26. september 2000 Del Skrevet 26. september 2000 Hei Har du gått på pillene lenge? Er det slik at du bare for bruka det i ein kort periode når det gjelder bulimi? Kaster du ikkje opp nokon ting nå? Kasta du opp ofte før? Merke du nokon bivirkninger? Korleis er humøret ditt etter du begynte med pillene? Har du gått ner i vekt etter du begynte med pillene? Kjekt å høyra at du føler deg betre og at pillene hjelper deg iallefall. hei! lei for at det har tatt lang tid før jeg svarer, men har ikke daglig tilgang til nettet. har tatt ssri i et par mnd. nå. spyr ikke lenger, og har også gått ned litt i vekt. føler ikke trang til å overspise; greier å spise vanlig. har ikke dårlig matlyst egentlig, føler meg liksom "normal" - akkurat som om jeg skjønner at det er dumt. de har også hjulpet mot angst og dep., det jeg egentlig tar dem mot. at mitt forhold til mat har normalisert seg tar jeg som en hyggelig bivirkning. spøy ikke spesielt ofte (1-2 ganger pr. uke), men har til gjengjeld holdt på i mange år. hvis du søker på de forskjellige medisin-navnene her (eller ssri - antidepressiva) vil du få opp mye om bivirkninger, tenker jeg. alle får visst litt forskjellige bivirkninger. noen legger på seg og andre taper vekt. uansett tror jeg de fleste bivirkninger er forbigående og sikkert til en viss grad også doseavhengige. føler meg helt ok nå! grei, hyggelig og blid. har lettere for å snakke med andre mennesker enn tidligere. det er vanskelig å forklare, men det er absolutt ikke noen rusfølelse! egentlig virker det fristende å ta slik medisin hele livet... det er jo ikke noe å skamme seg over, og hvis vi hadde hatt en annen sykdom hadde vi nok spist piller med den største selvfølge... uansett skal det liksom tas en kur på en viss tid i første omgang. en av grunnene til det er vel at det beste er å klare seg uten hvis man kan, og dessuten er det vel ikke noen som vet noe om virkningen på hjernen etter mange års bruk... NHD på psykiatri er veldig positiv, men det er vel delte meninger blant leger også. nå husker jeg ike flere av spørsmålene dine (printa ikke ut!), men bare spør mer hvis du tror jeg kan hjelpe! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4856-fontex-mot-bulimi/#findComment-28408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.